Min olycka

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Jag vill börja med att säga några saker:

Först så hoppas jag att Marie är på bättringsvägen.

Stort jätte tack till Syss och hennes kollega (tyvärr vet jag inte vad du heter) för att ni var så snabbt framme, ni gör ett jätte jobb :Bugar

Tack till damen som lånade ut en cigg till mig du kommer till himlen :Bugar

Det kommer att finnas en drös med stavfel och lite särskrivning stå ut eller sluta läs.

Jag lastar inte herrn som körde in i mig, jag har bestämt mig för att inte tala om hans namn, det spelar ingen roll. Vi har pratat och rett ut det här. Jag vill inte att det ska skrivas inlägg där hans kör kunskaper ifrågasätts. Han är en bra kille mycket säkerhetsmedveten och en duktig förare.

Vad är det nu som har hänt lilla mig. Jag har blivit rädd. Skraj, tappat tron, jag vet inte vad jag ska säja. Jag vet inte hur ni andra tänker när ni kör. Jag vet inte vad som har gjort att ni börjat med denna underbar sport. Jag vet inte vad som driver er. Jag vill vara snabbast, jag vill vinna men jag vill inte dö på kuppen. Jag har varit rädd många gånger. Jag har lekt stålmannen på Subban legat vågrätt över tanken och klarat mig, det har släppt fram och bak hit och dit, jag åkte av på kvalet i A-torp... o jävlar jag har varit skraj. Men rädslan har alltid försvunnit med att adrenalinet avtagit. Det är nog det som jag känner är det största problemet nu. Jag vet inte hur det kommer att kännas på hojen. Jag gjorde nog ett stort fel igår. Jag åkte inte hem, jag åkte och jobba. Ca 0300 gav jag upp. Inte pga min fot, inte för att jag hadde ont utan för att jag inte kunde tänka längre. Allt jag såg var smällen. Hur jag tummlar runt som en nickedocka utan kontroll. Hur gräset kommer farande mot mig, hur himmelen passerar för ett snabbt ögonblick. Av själva kollitionen kommer jag inte ihåg så mycket. Det blev bara svart det nästa jag ser är gräset. Sen kom OM tankarna. Vad hadde hänt om han klippt mig rakt bakifrån, troligt vis hadde jag inte skrivit detta då. Vi hadde legat på sjukhus, vi hadde inte mått så bra i kroppen eller huvudet. Mycket OM finns det att tänka på.

Jag tror vi bygger en illusion om att vi har kontroll på vad som händer. Att vi in i det sista tror att vi har kontroll. Jag trodde efter andra volten att jag kunde sätta ner fötterna och börja springa. Det känns inte som om jag har den kontrollen längre.
Jag tror att det hadde varit en annan sak om jag hadde gått av själv. Man kunde då ha suttit och tänkt vad man gjorde fel. Jag gjorde inget fel, allt jag gjorde var som vanligt. Växla ner ca 2m från kanten och gick sakta mot vänster men full broms. Planerade att dyka in i högern. Det jag inte visste var att bakom mig kommer en hoj i farter runt 170-200. Han hadde fått ett styrfladder i "knicken" som gjort att hans paddar slungats ut i oken. När han skulle bromsa gick handtaget i botten. Där var jag...

Det jag vill med denna text är att ni tänker efter lite så här i början. Jag vet pressen, man måste hitta fart innan A-torp. Man vill ner, hitta rytmen. Vi har inte en hel säsong i Spanien bakom oss. Vi är ringrostiga. Det här ska inte behöva hända om vi håller lita avstånd till varandra. Om vi bara tänker till lite innan.

Jag hoppas för min egen del att det släpper när jag väl sitter på Hondan igen.

Mvh Björn E r600
 
Last edited:
Jättetråkigt att höra om olyckan, kände inte till något om det innan jag läste det här. Hoppas du kommer igen och det tror jag att du gör.
Men jag förstår vad du säger. Har också blivit torpederad. Klart lindrigare men man funderar en hel del efteråt.

Kämpa på så ses vi på banorna!
 
ecce skrev:
...bakom mig kommer en hoj i farter runt 170-200. Han hade fått ett styrfladder i "knicken" som gjort att hans bromsbelägg slungats ut i oken. När han skulle bromsa gick handtaget i botten.
Hmmm, låter märkligt. Någon annan som råkat ut för detta?
 
Don Quixote skrev:
Jättetråkigt att höra om olyckan, kände inte till något om det innan jag läste det här. Hoppas du kommer igen och det tror jag att du gör.
Men jag förstår vad du säger. Har också blivit torpederad. Klart lindrigare men man funderar en hel del efteråt.

Kämpa på så ses vi på banorna!


Blev faktist inte torpederad han tog mig på vänster sidan. Så hojen måste ha gjort en lowsider. Själv gled jag några meter på asfalten inanna luftfärderna började vi gräskanten.
 
Tänkvärda ord, jag vet hur det känns att bli torpederad...

Minns inte min flygtur men hör fortfarande ljudet. Otäckt!
För min egen del blev det inte värre än ett helgipsat högerben en månad.

Jag hade/har inga funderingar på att sluta åka hoj och mycket i det beslutet tror jag ligger i att jag själv inte var vållande. Då hade det varit svårare att komma tillbaka.

Hur medveten och defensiv man än är i sin körning kan man inte gardera sig mot allt. Den risken bör man kalkylera med var gång man grenslar hojen.

Hoppas allt löser sig på bästa möjliga sätt för alla inblandade!



/ Johan
 
ecce skrev:
...Jag tror vi bygger en illusion om att vi har kontroll på vad som händer...
Jag har skrivit om just detta flera gånger. Det är en vanligt utbredd missuppfattning att man behåller kontrollen även när man lämnat cykeln och befinner sig i luften på väg ner mot marken. Jag hör och läser ofta om hur de som slungas likt ett bananskal genom luften påstår sig ha full kontroll på situationen och samtidigt "ser till att landa på rygg" och "håller in armarna" så att man "inte tumlar runt" och "knyter nävarna" för att "inte skada fingrarna". I verkligheten förlorar man en del av kontrollen så fort man lämnar depån. Om man kastas av cykeln förlorar man definitivt kontrollen, det kan man också se på bilder av krascher där samtliga som förolyckas är ett offer för situationen och handlar reflexmässigt, d v s kastas genom luften utan möjlighet att påverka utfallet av situationen och försöker ta emot sig med utsträckta armar och händer.
 
Trist att höra, krya på er nu och bit ihop, det känns otäckt efter man har vurpat men det går över med tiden.

:pannkyss
 
Sant. De gånger jag har kraschat har jag haft upplevelsen av att jag ligger i sandfållan o undrar va fan som hände ! hålla in armar o händer m.m. i all ära - men jag har aldrig hunnit tänka så långt utan det har bara smällt till o så ligger man där.

My 2 cents...
 
Av ren nyfikenhet undrar jag vart på banan det hände? Finns ju en del kurvor där man lägger ner till höger på sviestad.
Rädsla är vidrigt.
Kände som dig när jag highsida ut ur bergskurvan förra året och låg och väntade på skjuts i gräset. Ont överallt och den enda tanken var: är det värt det?
Har inte kommit fram till det än, men det lutar mot ett :Nej
 
Last edited:
Efter jag såg dig viftandes med armarna i sandfållan så blev jag nervös för bakomvarande... att det skulle komma nån rakt in i arslet (igen isåfall för min del). Otrevligt, för det bara smäller till o vips är man i luften o tänker "Jahå, det här är nog sista luftfärden". Sen landar man o det gör ont överallt. Och varje gång "Nu skiter jag i det här". Men sen efter några dagar så är suget där igen.
 
Manne skrev:
Av ren nyfikenhet undrar jag vart på banan det hände? Finns ju en del kurvor där man lägger ner till höger på sviestad.
Rädsla är vidrigt.
Kände som dig när jag highsida ut ur bergskurvan förra året och låg och väntade på skjuts i gräset. Ont överallt och den enda tanken var: är det värt det?
Har inte kommit fram till det än, men det lutar mot ett :Nej


Det här hände i slutet av långa rakan. Jag brukar bromsa ca 1,5m ifrån vänster kant, sen driva mot vänster, sedan lägga ner in i höger "Bergskurvan".
Han körde alltså inte in i min höger sida utan försökte komma förbi på vänster. Men imo att jag drifta vänster smällde det.

björn
 
ecce skrev:
Det här hände i slutet av långa rakan. Jag brukar bromsa ca 1,5m ifrån vänster kant, sen driva mot vänster, sedan lägga ner in i höger "Bergskurvan".
Han körde alltså inte in i min höger sida utan försökte komma förbi på vänster. Men imo att jag drifta vänster smällde det.

björn

fakk, där går det ju faktiskt inte jättesakta. Krya på dig!
 
Nyteknik skrev:
Hmmm, låter märkligt. Någon annan som råkat ut för detta?
Hänt mig en gång. Kom för långt ut i en utgång och kom precis utanför asfalten. Det vobblade rejält men lungande ner sig. I nästa kurva gick handtaget i bått.
 
ecce skrev:
Han körde alltså inte in i min höger sida utan försökte komma förbi på vänster. Men imo att jag drifta vänster smällde det.

björn
Inte läge för pekpinnar här. Men man ser varje gång på Sviestad att få vet hur man ska köra i "högfartssvängen" på rakan. Den som kan förmoda att någon bakomvarande har högre fart ska ligga så långt till höger som möjligt. Omkörning blir då möjlig på vänster sida i det fall någon inte kan hålla sig eller är betydligt snabbare. Det är livsfarligt att många byter spår just där, "driftar vänster" med risk att trycka ut någon i gräset i över 250 blås. Lägga sig till vänster för att ligga rätt in i Bergskurvan kan man göra relativt sent.
 
Nyteknik skrev:
Inte läge för pekpinnar här. Men man ser varje gång på Sviestad att få vet hur man ska köra i "högfartssvängen" på rakan. Den som kan förmoda att någon bakomvarande har högre fart ska ligga så långt till höger som möjligt. Omkörning blir då möjlig på vänster sida i det fall någon inte kan hålla sig eller är betydligt snabbare. Det är livsfarligt att många byter spår just där, "driftar vänster" med risk att trycka ut någon i gräset i över 250 blås. Lägga sig till vänster för att ligga rätt in i Bergskurvan kan man göra relativt sent.


Jag tror du missforstod. Det hände alltså i slutet av rakan. Jag hadde börjat min inbromsning inför bergskurvan. Hadde väll kanske ett par meter kvar innan jag skulle lägga ner till höger in i kurvan.
 
ecce skrev:
Jag tror du missforstod. Det hände alltså i slutet av rakan. Jag hadde börjat min inbromsning inför bergskurvan.
Jag förstod inte riktigt var på banan det hände. Men det kan ändå vara på plats att diskutera spårval. Speciellt på Sviestad som är så smal.
 
Nyteknik skrev:
Jag förstod inte riktigt var på banan det hände. Men det kan ändå vara på plats att diskutera spårval. Speciellt på Sviestad som är så smal.

Har man inte en snabb hoj kan det vara lämpligt att lämna plats på bägge sidor i höfartaren. Sen är det ju alltid upp till bakomvarande att kunna väja/bromsa för dem framför. Just i detta fall när bromsar fallerar kan man kanske inte göra så mycket åt saken.
 
Spårval i högfartsknicken på Sviestad var på tapeten för två år sedan. Då instruerades vi som var långsamma att hålla till vänster och lämna en ordentlig lucka till höger där de snabbare kan passera. Sedan den gången håller jag alltid så långt till vänster i knicken som min fart tillåter och kör alltid om till höger
 
Teddy skrev:
Spårval i högfartsknicken på Sviestad var på tapeten för två år sedan. Då instruerades vi som var långsamma att hålla till vänster och lämna en ordentlig lucka till höger där de snabbare kan passera. Sedan den gången håller jag alltid så långt till vänster i knicken som min fart tillåter och kör alltid om till höger
Så instruerades det på licenskursen i år med, är ju lite småfarligt med omkörning på utsidan där eftersom det naturliga spårvalet för den man kör om är ut mot vänsterkanten.
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top