Min nya vinterleksak...

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Hehe... Ska bli riktigt kul när första snön lägger sig... :D

Och på sommarn åker taket av, så det är ju inte dumt det heller...

Och om nån undrar så är det en Suzuki Vitara JLX från 94. Mint condition :Bugar .

Bilderna är tagna med nokian nere på gatan för en halvtimme sen. Ni får ursäkta kvalitén. :huvet


Och om nån har feta vintersulor liggandes får ni gärna PM´a, är även på jakt efter skyddsbågar med x-traljus. Typ cromade 2" rör med fyra feta Hella strålkastare... :banana


Vad tycks?


/Zana
 

Bifogat

  • Bild058.jpg
    Bild058.jpg
    45.6 KB · Visningar: 169
  • Bild059.jpg
    Bild059.jpg
    43.7 KB · Visningar: 193
Last edited:
Cool, grattis!

Men blir det inte askallt med ett sånt där sufflettak på vintern? Känns mer som en sommarbil än en vinterbil, men jag kan ju ha fel :).
 
sgtpepper skrev:
Cool, grattis!

Men blir det inte askallt med ett sånt där sufflettak på vintern? Känns mer som en sommarbil än en vinterbil, men jag kan ju ha fel :).


Ähhh, med sätesvärme som steker ägg, och jetmotordrivet värmepaket ska det inte vara några problem... =)

Och tack! Jag är överlycklig. Har kört omkring i en fallfärdig 440 som jag lagt ner hur många timmar som helst på och som ändå inte gick igenom besiktningen... Bytte ju koppling osv... Nu har jag äntligen en bil folk kollar på för att den är fin, inte för att den ser ut som en knarkarbil... =)

Så, om nån vill ha den som reservdelsbil eller nåt är det bara att höra av sig. Bytes mot nåt roligt. Kanske vintersulor, kanske bil-högtalare, baslåda, kontanter.... Kom med förslag... :p

/Z
 
http://www.bazuki.org/ <--- Ett forum du kommer att hänga på i vinter eller? :)

Vanligt fel på små Suzuki Vitara och SJ (Samuraj): Rost. Har den inte kommit än så kommer den nog att komma. :brinnerup
 
Jag har haft 2.0 vitaran, hur kul som hellst som vinterbil. Körde med 255 lågprofils däck avsedda för tysk motorvägsvinter. Haaaalt. Och det är inte alls kallt med sufflen, är bara dra på värmen om det skulle vara så.

Det finns en offroad-bana i Märsta som man får prova en liten bana gratis med sin egen bil om man vill. Var där och latjade en dag och slutade såklart med spräckta plastkåpor. :gnissla
 
elvin2008 skrev:
Det finns en offroad-bana i Märsta som man får prova en liten bana gratis med sin egen bil om man vill.


Rosersberg om jag får be. Enda felet med dessa är den korta hjulbasen och fyrhjulsdriften som har en viss tendens att pajja på planmark.
Jag tycker Vitaran är en skit bil(skrammlig, plastig, rostig och ingen motor) men det är inte upp till mej att säga vad som är bra eller dåligt.

Grattis den såg ju fräsh ut.
 
Qwerty skrev:
Enda felet med dessa är den korta hjulbasen och fyrhjulsdriften som har en viss tendens att pajja på planmark.
Jag tycker Vitaran är en skit bil(skrammlig, plastig, rostig och ingen motor) men det är inte upp till mej att säga vad som är bra eller dåligt.

Äh det är ju den korta hjulbasen som gör den så rolig att leka med!

Men det klart att man inte kan jämnföra den med en dyrare bil, det är väl ingen som gör?

2.0an jag hade fick dra 1500 kg och det klarade den bra. Sen är det ju ingen rejser. Fick upp den i 160 efter ett evigt pressande väl där trodde man att bilen antingen skulle flyga av vägen eller något vitalt ramla loss, vad som nu inträffade först.

Min fyrhjulsdrift pajjade inte så jag tyckte kvaliten var vad man kan förvänta sig. Och rost, min var helt rostfri =) Importerade från tyskland och lämnde in den på tuff kote dinol. Annars brukar dom rosta, jag vet. Plastig håller jag med om.

Jag tycker det är en bra bil för dom pengarna!
 

Bifogat

  • tvånollan.jpg
    tvånollan.jpg
    65.9 KB · Visningar: 158
Esquire skrev:
http://www.bazuki.org/ <--- Ett forum du kommer att hänga på i vinter eller? :)

Vanligt fel på små Suzuki Vitara och SJ (Samuraj): Rost. Har den inte kommit än så kommer den nog att komma. :brinnerup


Jo, rosten är jag medveten om... Men det här exet har varit inne på rostbehandling/omlack, så den är 99% fri från cancern...

Qwerty: Om jag hade pengarna skulle jag köpt en Wrangler, men nu är det så att jag inte är nån bilmänniska, och ville därför inte käka makaroner i fem år bara för att kunna köpa en bil... (Nu behöver jag bara käka makaroner i en månad till... =))

Plåtnicklas: It depends. runt 30k -+10k...

Elvin2008: Vet du var man hittar tillbehör. Skulle vilja biffa till utseendet lite granna, typ skärmbreddare osv...

Och slutligen Urban: Ska checka EpaTraktor forumet på direckten, tack som fan! Kan man förresten rostbehandla med valfett?
 
Zana skrev:
Jo, rosten är jag medveten om... Men det här exet har varit inne på rostbehandling/omlack, så den är 99% fri från cancern...

Qwerty: Om jag hade pengarna skulle jag köpt en Wrangler, men nu är det så att jag inte är nån bilmänniska, och ville därför inte käka makaroner i fem år bara för att kunna köpa en bil... (Nu behöver jag bara käka makaroner i en månad till... =))

Plåtnicklas: It depends. runt 30k -+10k...

Elvin2008: Vet du var man hittar tillbehör. Skulle vilja biffa till utseendet lite granna, typ skärmbreddare osv...

Och slutligen Urban: Ska checka EpaTraktor forumet på direckten, tack som fan! Kan man förresten rostbehandla med valfett?

Nu vill man ju också skaffa en sådan så man kan göra feta sladdar och köra över allt man ser, det är bara att gasa.
 
Orkar den lägga feta sladdar då med 90 hk eller vad det är? Man lär ju iallafall ta sig fram överallt när snön kommer :)
 
OLJEKYLD GSXR skrev:
Orkar den lägga feta sladdar då med 90 hk eller vad det är? Man lär ju iallafall ta sig fram överallt när snön kommer :)

Det är inte motoreffekten det hänger på, det är hur pass stor brist på omdöme man har! Jag kör en gammal BMW 316, mest på tvären.
 
OLJEKYLD GSXR skrev:
Men driver ju iallafall enbart i bak :)

Det är väl urkopplingsbar fyrhjuldrift, den har man väl bara om man ska ut å traila loss, sladda är det RWD som gäller sålänge man inte har nån vürsting Audi, Cosworth eller så antar jag?
 
Jag har Feta viter sulor till en nyare King-Kab ilggandes. :yoparty
det är 16" men jag kan kolla upp dimensionen mer om du är intreserad.
Du kan ju skicka ett pm lr ett mail om det låter lockande.



Zana skrev:
Hehe... Ska bli riktigt kul när första snön lägger sig... :D

Och på sommarn åker taket av, så det är ju inte dumt det heller...

Och om nån undrar så är det en Suzuki Vitara JLX från 94. Mint condition :Bugar .

Bilderna är tagna med nokian nere på gatan för en halvtimme sen. Ni får ursäkta kvalitén. :huvet


Och om nån har feta vintersulor liggandes får ni gärna PM´a, är även på jakt efter skyddsbågar med x-traljus. Typ cromade 2" rör med fyra feta Hella strålkastare... :banana


Vad tycks?


/Zana
 
Rigge skrev:
Det är väl urkopplingsbar fyrhjuldrift, den har man väl bara om man ska ut å traila loss, sladda är det RWD som gäller sålänge man inte har nån vürsting Audi, Cosworth eller så antar jag?

ja, men jag tänkte på halt underlag ju, det är ju en vinterbil den där Suzukin :) Jag trodde inte tat den hade urkopplingsbar 4wd, men det vet nog ägaren :)
 
nasholm82 skrev:
Jag har Feta viter sulor till en nyare King-Kab ilggandes. :yoparty
det är 16" men jag kan kolla upp dimensionen mer om du är intreserad.
Du kan ju skicka ett pm lr ett mail om det låter lockande.


Jag återkommer när jag har stålar... Tack för erbjudandet.... :Bugar
 
OLJEKYLD GSXR skrev:
Orkar den lägga feta sladdar då med 90 hk eller vad det är? Man lär ju iallafall ta sig fram överallt när snön kommer :)


Nope, inte på asfalt. Men det är inte därför jag köpt den...

Vill jag att adrenalinet ska flöda är det bara att ta hojen. :yoparty
 
OLJEKYLD GSXR skrev:
ja, men jag tänkte på halt underlag ju, det är ju en vinterbil den där Suzukin :) Jag trodde inte tat den hade urkopplingsbar 4wd, men det vet nog ägaren :)


Den har en extraspak där man kan ställa in 2wd, 4wd & 4wd low. När man ställer den i low är det som att köra en traktor. 3:e växeln är ungefär som ettan typ...

Den ska tydligen klara 45 graders vinkel också.. Nån som vet en 45 gradig backe i stockholm.. hehe....

Men den här bilen är riktigt speciell, tror det är många som hatar den och ungefär lika många som älskar den... Att den är plastig tex, kan jag hålla med om, men det är en del av charmen. Att den är sällsynt är också viktigt för mig. Skulle alldrig kunna köra en golf eller 850 typ...

Det är inte heller nån dräpare. Men jag ville inte lägga för mycket på en bil, då jag aldrig brytt mig om bilar. Och att den bara är på 1.6 liter är suveränt, då jag kör väldigt mycket och la 2,500 varje månad på bensin med volvon...

Tro mig, jag har kollat på bilar hur länge som helst och fastnade inte för nån. Alltså, verkligen ingen bil... Var beredd att ge upp innan jag hittade vitaran...


Jaja, känns verkligen skönt nu iallafall. På vintern kan jag ha kul, på sommarn kan jag ha kul och vill jag ha ännu roligare kickar jag igång 660´in... hehe


See you guys later.

Edit: En annan viktig aspekt är att det är Suzuki som tillverkat den, känns lite som om man inte överger motorcykelvärlden när man har en nyckel där det står Suzuki på istället för Ford eller nåt annat tråkigt... Nån som vet om/när KTM ska ge sig in i bilbranschen? (Obs! Skämt!!)

Kan ju lixom ha en Suzuki teeshirt utan att skämmas på tex Mc-mässan, hehe... :hihi
 
Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top