Min modifiering av orginaldämparna

motardnisse skrev:
2460745 Har du inte glömt plastpluggen uppe vid ramhuvudet?
1st PLUG 37mm Artikelnr: 54606004000 För att plugga igen hålet uppe vid ramhuvudet.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=114877

Som jag skrev ovan så tejpade jag det hålet, jag tog bort plastpluppen ifrån slangen och satte en tejpbit bakom och ovanpå, men det kan man även strunta i helt, det behöver inte vara tätt där. Pluggen som sitter där orginal har ju även ett litet hål redan.
Satte mest igen det hålet så det inte ska komma in smuts.
 
En dum fråga kanske men måste man inte ha dessa prylar på när man besiktigar?
 
Bushmyra skrev:
2461025 En dum fråga kanske men måste man inte ha dessa prylar på när man besiktigar?

Egentligen måste man det för våra fordon är helfordons godkända. Men dom bryr sig inte. Dom kan ju inte hålla koll på varenda modell och vad som sitter på vilken.
Jag har aldig hört talas om någon som fått underkänt på sådant. Dom fokuserar sig mest på sådant som har med säkerhet att göra, typ styrlager bromsar och belysning.
 
Då är det bara att kapa av fästet för SAS då!! jo provade hojen igår utan epc och det funkade bättre nu när rätt hål var pluggat:tummenupp Har bytt munstycken också till 175 och 47,5 plus att jag borrade upp hålen i trotteln. och ställde luftskruven ut 2.5 varv. Det känns som att den är lite starkare man kan ligga o pimpla på bakhjulet nu alltså man kan släppa ner framhjulet längre och ändå rädda så att säga. :tummenupp:D
 
Last edited:
snygg modifiering! vart sugen på att göra de samma.
hur lång tid tog de?
 
victorh skrev:
2483105 snygg modifiering! vart sugen på att göra de samma.
hur lång tid tog de?
beror väl lite på hur händig du är! för mig tog det kanske att par timmar jag satte i ett perforerat rör från halva dämparn!kör du med original så är det värt allt smör i småland:tungan
 
ok men de värkar ju inte så värst svårt. vart fick ni tag på perforat för ifrån(bor i sthlm).
hur e de med besikting går den igen med modifieringen?
 
Till Kurben:

Du lyckades banta bort ca 1,3 kg genom din moddning av piporna.

Sen förra säsongen har jag bantat bort ca 8 kg på mig själv(och ska plocka bort ca 5 kg till innan sommaren) och kommer väl få bort ca 5 kg även på hojen.

De blir en lättning av ekipaget på ca 18 kg:yoparty .


De ni.:D
 
Till Kurben:

Du lyckades banta bort ca 1,3 kg genom din moddning av piporna.

Sen förra säsongen har jag bantat bort ca 8 kg på mig själv(och ska plocka bort ca 5 kg till innan sommaren) och kommer väl få bort ca 5 kg även på hojen.

De blir en lättning av ekipaget på ca 18 kg:yoparty .


De ni.:D

Vad fimpar du då? Jag har titan dämapre, samt tagit bort skjutspinnarna, och det blev 4 Kg mindre att släpa på då. :tummenupp

Så väger jag bara 65 Kilo med..... :näsblod
 
Vad fimpar du då? Jag har titan dämapre, samt tagit bort skjutspinnarna, och det blev 4 Kg mindre att släpa på då. :tummenupp

Så väger jag bara 65 Kilo med..... :näsblod

Bakramen är kapad med ca 30 cm+att allt onödigt är bortplockat och bortkapat och de nödvändiga är lättat (i den mån de går att göra de utan att bli ruinerad). Har bytt ut orginal avgassystem (hela alltså) mot -05 med Leo Vince alu-burkar, all plast mot -05 förutom framlampan som är -07 exc, och en liten smidig enduro-baklampa istället för dunderklumpen som egentligen ska sitta där, miniblinkers och en mikuni tm-40 förgasare (som i sig kanske inte är så himla mycket lättare, men hela vacum-historien försvinner ju). Backspeglarna är bortplockade osv. (Tror jag ska plocka bort skuts-pinnarna också faktiskt.)

Summa summarum... Så borde åtminstonde 5 kg vara borta från hojen.
 
Bakramen är kapad med ca 30 cm+att allt onödigt är bortplockat och bortkapat och de nödvändiga är lättat (i den mån de går att göra de utan att bli ruinerad). Har bytt ut orginal avgassystem (hela alltså) mot -05 med Leo Vince alu-burkar, all plast mot -05 förutom framlampan som är -07 exc, och en liten smidig enduro-baklampa istället för dunderklumpen som egentligen ska sitta där, miniblinkers och en mikuni tm-40 förgasare (som i sig kanske inte är så himla mycket lättare, men hela vacum-historien försvinner ju). Backspeglarna är bortplockade osv. (Tror jag ska plocka bort skuts-pinnarna också faktiskt.)

Summa summarum... Så borde åtminstonde 5 kg vara borta från hojen.


Upfattat! Låter seriöst! :tummenupp
 
När blir det bilder ec2bme???

Väntar på mina delar innan jag kan börja!

De lade ut 3st helsystem av märket Sebring med dubbla dämpare på Ebay.de Alla gick för ca 3600:- dock så passade de inte dem med el-start men böjd rörbit kan man göra själv!
 

Så väger jag bara 65 Kilo med..... :näsblod

Min startvikt var 93 kg, ligger nu på ca 84, och räknar med att landa på strax under 80 kg.

När blir det bilder ec2bme???

Väntar på mina delar innan jag kan börja!

De lade ut 3st helsystem av märket Sebring med dubbla dämpare på Ebay.de Alla gick för ca 3600:- dock så passade de inte dem med el-start men böjd rörbit kan man göra själv!
Jag väntar fortfarande på lite delar, men så fort dom har kommit så ska den göras klar rent konstruktionsmässigt (dvs att jag kan svetsa klart bakramen och lacka den), och då kan första bilderna komma. Sen ska den strajpas upp lite coolt också, och fälgbanorna lackas, då kommer färdig-bilderna.
 
Last edited:
Ingen som vill presentera sina bilder?

En sak jag undrar över, varför kortar ni längden på dämparna. Enbart för att få ner vikten eller? :va
 
Ok.. Förändras ljudets karaktär något när man kortar dämparna tror ni? Högre, dovare, vassare osv?
 
Ok.. Förändras ljudets karaktär något när man kortar dämparna tror ni? Högre, dovare, vassare osv?

Jag fick ett ganska dovt och riktigt skönt muller med mina dämpare som jag kortade 65mm. Mullrar på ordentligt vid gaspådrag men är inte störande vid längre körning.
Jag kortade mina dämpare delvis för att jag tyckte det skulle bli snyggare samt för att få plats med blinkersarna ovanför då jag byggt om baken helt på en gång. Jag är riktigt nöjd med resultatet.
 

Bifogat

  • Bakdel#10.JPG
    Bakdel#10.JPG
    57.4 KB · Visningar: 111
Last edited:
Ännu en uppdatering,
Skruvade igår på idlemixture skruven under förgasaren närmast cylindern. Orginal så är den skruvad 2.5 varv ut, läste på Thumpertalk om en kille som hade snarlik setup som mig och han hade testat 3.5 varv istället med lyckat resultat så det testade jag också.
Nu har jag i princip inga avgassmällar så det löste problemet, men jag har beställt ett 47.5 pilot munstycke istället (Sitter 45 orginal) så jag kan ställa blandskruven mindre.
Dessutom så läste jag att man ska borra ut två stycken hål i trotteln till 3 mm för att få bättre gasrespons, så det ska också göras när jag byter munstycke. Vissa säger även att det kan vara bra att höja nålen ett steg, men det ska jag testa efter jag har fått den bra på dom låga varven, vill inte göra för mycket ändringar samtidigt.

Har svårt att hitta den "blandskruven", sitter den mitt under BST40:n eller lite på någon sida?

MVH // C
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top