min hoj pissar olja

lasse kongo

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Hoj
honda cbr600, suzuki dr350,denper 650, k140cc
har läckt ett bra tag nu löst det genom att fylla på :gnissla men nu är hela garagegolvet svart packningen är ny byttes på verkstad i sommras men efter att kedjan hoppade av så började den läcka igen... vet inte om den slutade läcka efter verkstads besöket

packningen hade glidigt ut från växelstången en bit är väll inte mer att trycka i den igen... tryckte den på plats och gick ut 2timmar senare den hade glidigt ut igen :huvet köpte en större packning och satte i båda men det läcker forfarande

kan man lägga i silicon på spruta ? eller nått annat...

Nar man monterar nya packningar sa ska man vara forsiktig med vad man smorger med for att fa in packningen pa plats. Har din pakning lossnat och du pillat tillbaks den sa ar det antagligen en massa olja mellan packningen och blocket vilket ger ett ganska logiskt resultat av att packningen aker ut igen, sen att den gjorde det utan att ens bygga upp nagot oljetryck. :va
Aja.. lagg hojen ner sa att oljan rinner ner i motorn at andra hallet, lossa vaxelspaken och packningen. Rengor ytorna nogrant sa i blocket som pa packningen och kika in sa packningen ser fin och felfri ut, annars byt! Sen nar ytorna ar rena och avfettade sa smorjer du packningen och blocket med till ex saliv, ja saliv. Spotta lite pa fingret och stryk pa packningen, den lossar inte efter det (under forutsattning att du har ratt dimension). Sen forstar jag inte hur du lyckades montera dubbla packboxar. :confused:

Last edited:
ok jag sprutade 55-6 och rengjorde med trasa i hålet packningen såg hel och fin ut... satte den större där inne och den mindre utanför för att inte skada den nya när jag tryckte in den

finns det inte någon packnings massa ?

lasse kongo skrev:
2636707 ok jag sprutade 55-6 och rengjorde med trasa i hålet packningen såg hel och fin ut... satte den större där inne och den mindre utanför för att inte skada den nya när jag tryckte in den

finns det inte någon packnings massa ?
Packning? Har du köpt o-ringar å stoppat dit?! :va Det ska ju vara en packbox!

Hoztic skrev:
2636775 Packning? Har du köpt o-ringar å stoppat dit?! :va Det ska ju vara en packbox!

jag kan inte mycket.. men lika bra att försöka oc´h lära sig

packningen satte killen på verkstaden i, var där och fick en som var nån mm större som jag våldade in

Hoztic skrev:
2636775 Packning? Har du köpt o-ringar å stoppat dit?! :va Det ska ju vara en packbox!

Jovisst ska det väl vara en packbox och då borde det inte gå att få plats med något annat utanför den heller. Är du säker på att killen i verkstaden vet vad han pysslar med??? Vill inte såga någon.., men man har ju sett skräckexempel även från så kallade märkesverkstäder...., eller ibland speciellt från dem :hihi

Kan ju vara så att han fulmekat dit en o-ring....:gnissla

Kan ju limma packboxen om den inte vill bli kvar i blocket, gäller ju att rengöra riktigt innan.

kan någon förklara skilnad mellan o-ring, packning, packbox ??

joo han kan väll sina grejjer inget outstanding... annrs får man väll lägga hojjen på sidan och fylla hålet med lim+packning :gnissla

bygg silicon kan det funka ? eller nått i den stilen

lasse kongo skrev:
2637163 kan någon förklara skilnad mellan o-ring, packning, packbox ??

joo han kan väll sina grejjer inget outstanding... annrs får man väll lägga hojjen på sidan och fylla hålet med lim+packning :gnissla

bygg silicon kan det funka ? eller nått i den stilen

O-ring är en gummiring
Packbox ser nästan ut som ett kullager fast utan kulor och med tätningar i.
Packning är den klassiska platta/tunna som sitter emellan två saker.

Bygg silicone är ingen långsiktig lösning.

O-ring
images

Packbox.
images

Packning.
images

Last edited:
ok nice nu fattar jag!! det är ingen o-ring en packbox

packning+lim utan på det byggsilicon kan det funka ?

hittade detta på biltema det måste väll vara som gjort för min hoj

Packningslim
För alla packningar, gängförbindningar m.m. Beständigt mot vatten, bränsle, mineraloljor och fett. Komplett med pensel. Tål temperaturer från -20 °C till +100/110 °C. 250 g.

Bifogat

• 36-188_h.jpg
    36-188_h.jpg
    31.6 KB · Visningar: 68
Det där är menat att ersätta platta packningar mellan två saker.

Allt slabb med silicone ger dig bara mer jobb när du skall sätta dit rikitga grejer,sen att lägga slicone på något som rör sig funkar inte,det kommer att släppa.

Enda sättet att få ordning på det är att göra det ordentligt.

Ta ur dom gammla,gör rent och montera försiktigt en ny packbox.

Tänk på att dom kan vändas åt fel håll och går sönder toklätt om det sitter någon skit eller finns något som kan skrapa den när du sätter dit den.

Ta en bit Over-head film och dra över axlen innan du knuffar på den nya packboxen så räddar du den ifrån att gå sönder.

ok säkert sånt förra ägaren satte som topplocks packning.. det suger balle har en jävla massa blå massa i kylaren+ att det är som en ångbastu varje gång jag stannar (har beställt ny packning)

får väll mäta om och beställa en ny packbox.. men denna fick man ta i för att få i tyckte inte det kunde passa bättre:gnissla ihåliga sidan ska vara in eller ? skumt att den glider ut utan att jag startade motorn

bytat packbox nu så nu läcker den inte längre därifrån...

börjat läcka underifrån mellan dom olika (blocken??) måste man byta den packningen också ? förslag på fullösningar ??

Fullösningar? Ja då håller det ju så bra. :rolleyes:

Du kan ju svetsa ihop blocket om du känner för det, blir jobbigt att byta grejer i motorn sen om det går sönder.

Eller så gör du det ordentligt och byter packningen.

Solid snake skrev:
2686845 Fullösningar? Ja då håller det ju så bra. :rolleyes:

Du kan ju svetsa ihop blocket om du känner för det, blir jobbigt att byta grejer i motorn sen om det går sönder.

Eller så gör du det ordentligt och byter packningen.

hehe nä kanske inte... känns som om motorn kommer pajja :gnissla så man är inte så sugen på att lägga pengar på skiten

vad kallas den packningen jag ska ha ? den till höger om man sitter på hojjen, fyller på olja där,

brukar man få montera ner mycket för att byta den ?

ehy. läcker igen? läckte de inte där innan? hur är de med vevhusventilationen?

lasse kongo skrev:
2686921 hehe nä kanske inte... känns som om motorn kommer pajja :gnissla så man är inte så sugen på att lägga pengar på skiten

vad kallas den packningen jag ska ha ? den till höger om man sitter på hojjen, fyller på olja där,

brukar man få montera ner mycket för att byta den ?
Höger motorkåpa kanske? Pröva med det hos handlaren.

ozeo skrev:
2686922 ehy. läcker igen? läckte de inte där innan? hur är de med vevhusventilationen?
Vevhusventilation på en tvåtaktare? :va

Jag antar att det är någon av landsvägarna han menar.

Last edited:
ozeo skrev:
2686922 ehy. läcker igen? läckte de inte där innan? hur är de med vevhusventilationen?

nää nytt ställe:huvet innan läckte det från "växelspaken" det var ju inte så svårt bara man fick rätt packbox:mad:

vevhusventilationen que :va

Solid snake skrev:
2686931 Höger motorkåpa kanske? Pröva med det hos handlaren.
.

kalas får kolla hur mycket det kostar :tummenupp

Last edited:
Solid snake skrev:
2686931 Höger motorkåpa kanske? Pröva med det hos handlaren.

Vevhusventilation på en tvåtaktare? :va

Jag antar att det är någon av landsvägarna han menar.

ah jag vet inte..jag suger på 4 takt men toooooksuger på 2 takt.. vet nästan inget om det.. brorsan hjälpte en med sånt, antog att de var nå likn på denna men ack vad man bedrar sig. :tungan

ozeo skrev:
2686961 ah jag vet inte..jag suger på 4 takt men toooooksuger på 2 takt.. vet nästan inget om det.. brorsan hjälpte en med sånt, antog att de var nå likn på denna men ack vad man bedrar sig. :tungan
Practice makes perfect. ;)

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back