Min hoj går bara på tre cylindrar och felet kan vandra

schonfeldt

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2004
Ort
Umeå
Hoj
Suzuki RF900R -94
Hej!

Mitt problem är att hojen inte går på alla cylindrar, 3:an funkar ej. Jag provade att byta stift mellan 3:ans och 2:ans cylinder och vips slutade 2:an att fungera. Ok, enkelt tänkte jag och köpte ett nytt tändstift till 2:ans cylinder. Men vad händer när jag satte i det? Jo,
4:ans cylinder slutade att fungera(!) medan de andra fungerade. Hur kommer det sig att felet vandrar mellan cylindrarna? Kan det vara tändspolarna? Någon som vet jag ska göra?

Hoj: RF900R -94
 
På 4takts rad-4or i början av 90-talet så delar normalt sett 1an och 4an på en tändspole och 2an och 3an på en annan och är det så så är det osannolikt att 1) bara en slutar fungera och 2) samma probelm hoppar från 2an till 4an. Men jag svär inte på att det är så just på rf900
 
Byt de andra stiften också för att eliminera tramsfel direkt! Har du provat fler uppstarter och har andra burkar gått/slutat gå?
 
Bytte alla stiften ifjol och har bara kört ca 300 mil sedan dess så jag tycker inte det ska behövas. Ska höra vad de säger på verkstaden.
 
Det stämmer bra att 1an och 4an delar tändspole och den andra ombesörjer 2:an och 3:an. Därför tycker jag att det inte borde vara tändspolarna. Men vad vet jag?

Jag har haft problem med att den har gått på tre cylindrar tidigare i år men då har den börjat fungera igen efter ett tag.
 
Tändkablarnas anslutning till tändhattarna kan ärga med dålig kontakt som följd. Klipp kablarna 1cm och sätt på hattarna igen. Gissar att det är detta fel du har. Egen erfarenhet av detta.
 
Har du kollat anslutningarna till tändspolarna? Är fuggarna rena och fina? Hur ser stiften ut på dom cylindrar som inte går för tillfället?

Jo, anslutningarna har jag kollat och sprayat på lite 5-56.

Förgasarna har jag inte rengjort men jag har använt Redline Oil. Men jag tycker inte det borde vara förgasarna eftersom jag kan byta tändstift på en cylinder och för att den ska fungera igen.

Jag tycker alla stift ser rätt lika ut. Jag kan inte se någon större skillnad på det stift som inte fungerade, mot det som funkade.

Men jag ska ändå köpa resterande 3 stift och se om det löser problemen
 
Tändkablarnas anslutning till tändhattarna kan ärga med dålig kontakt som följd. Klipp kablarna 1cm och sätt på hattarna igen. Gissar att det är detta fel du har. Egen erfarenhet av detta.

Ok, låter ju värt ett försök. Funkar det med de tändhattar jag har eller måste man köpa nya?
 
Jo, anslutningarna har jag kollat och sprayat på lite 5-56.

Förgasarna har jag inte rengjort men jag har använt Redline Oil. Men jag tycker inte det borde vara förgasarna eftersom jag kan byta tändstift på en cylinder och för att den ska fungera igen.

Jag tycker alla stift ser rätt lika ut. Jag kan inte se någon större skillnad på det stift som inte fungerade, mot det som funkade.

Men jag ska ändå köpa resterande 3 stift och se om det löser problemen

Är förgasaren knas släcker du stiftet, sen när du flyttar stiftet är det fortfarande släckt på den nya cylindern men det tar ett tag innan du släcker den gamla igen.

Så, gör rent förgasarna riktigt och köp fyra nya stift.
 
Morrr!! Nya stift till alla cylindrar och nu går den inte på 4:ans cylinder! Kan det vara tändspolarna, kablarna eller självaste CDI-boxen??

Jag ska prata med verkstaden imorgon och höra vad de tror.
 
När du säger att den inte går på fyran, är där ingen gnista alls på stiftet om du tar ut det och provar?
 
Din motorcykel försöker säga åt dig att köpa en triple istället. Lyd den, du kommer inte ångra dig! :tummenupp
 
Pratade med verkstaden igår och de tyckte det lät som något med tändningen. Så igår mätte jag upp spolarna med hjälp av ohm mätaren och det var klockrena. Jag kollade gnistan igen på 4:an och det såg bra ut. Sedan sprayade jag 5-56 i alla kontakter jag kunde hitta. Provade starta den och DÅ gick den nästan som den skulle. Kände att kröken på 1:ans cylinder inte var lika varm som de andra men dock inte iskall. Men när jag tog en provtur gick den som den skulle:)

Tyvärr har jag gjort ett försök att lossa förgasarna vi ett tidigare tillfälle och inser nu att nåt har hänt med tomgången. Den var 3000 v/min och det hjälpte inte att justera den med tomgångsvajern. Måste upp med hela skiten och se vad som har hänt. Så snart ska den väl gå som tänkt igen.
 
När jag startar den känner jag försiktigt på grenrören om alla blir varm. Är det kallt går den inte.
Sedan hör jag oftast när den går på tre cylindrar, men ljuder varierar lite beroende på vilken cylinder som inte tänder.
 
Pratade med verkstaden igår och de tyckte det lät som något med tändningen. Så igår mätte jag upp spolarna med hjälp av ohm mätaren och det var klockrena. Jag kollade gnistan igen på 4:an och det såg bra ut. Sedan sprayade jag 5-56 i alla kontakter jag kunde hitta. Provade starta den och DÅ gick den nästan som den skulle. Kände att kröken på 1:ans cylinder inte var lika varm som de andra men dock inte iskall. Men när jag tog en provtur gick den som den skulle:)


Tyvärr har jag gjort ett försök att lossa förgasarna vi ett tidigare tillfälle och inser nu att nåt har hänt med tomgången. Den var 3000 v/min och det hjälpte inte att justera den med tomgångsvajern. Måste upp med hela skiten och se vad som har hänt. Så snart ska den väl gå som tänkt igen.

Kolla så den inte drar tjuvluft, gärna efter att du gjort rent förgasarna.
 
Hur mäter du tändspolarna mer ohm mätare? Vilka värden ska den visa i så fall? Har själv problem med att min rf900r inte riktigt vill vara med när jag ger den gas men när jag ger mer gas så går den bra.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top