Min hoj går bara på tre cylindrar och felet kan vandra

Att den inte fick på alla fyra berodde säkert på dålig kontakt. Jordfel brukar vara lite luriga. Hoppas att det är löst. De gamla tändstiften sparar man i bra-att-ha-lådan. Folk gillar att byta tändstift men spara de fullt fungerande stiften till felsökning åtminstone.

Tomgångsvajer, har du det?! Jag tänkte också tjuvluft, eller att vajerhöljet inte ligger rätt vid förgasarna eller uppe vid gashandtaget. Har du vridit på tomgångsskruven? Skruva ut den.

En manual borde gå att hitta. Google is your friend.

Hur mäter du tändspolarna mer ohm mätare? Vilka värden ska den visa i så fall? Har själv problem med att min rf900r inte riktigt vill vara med när jag ger den gas men när jag ger mer gas så går den bra.

Det låter som slitna trottelnålar, dvs den går för fett med moderat gaspådrag men går bättre med fullt gaspådrag.

Mäta tänspolar, egentligen är det en smula komplicerat. Men det första är absolut att mäta resistansen i lindorna. Primären (lågspänningssidan) runt/under 1ohm och högspänningen flera kiloohm. Det som stökar till det är att om lacken skadas på trådarna pga övertemp eller mekanisk stress så att ett större eller färre antal lindor kortsluter, då reduceras funktionen på spolen men den resistansmäter någorlunda korrekt. Då är det istället induktansen man ska mäta och jag gjorde ett snabbskott och lyckades inte med det, finns andra metoder såsom att mäta in-circuit med oscilloscope och strömtång men det är inget man har hemma som lekman.
Tändspolar lever ett hårt liv, trådlindat och höga spänningar i en varm och vibrerande miljö.

Idag är det vanligt med CoP (Coil on Plug) och har de valt att sätta drivsteget ihop med spolen så kommer man inte åt att mäta där man vill mäta.

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!