Min hoj dog igår!

rozen

.:karatekissemiss:.
Gick med
10 Feb 2005
Hoj
nada =/
Igår var jag och två polare ute och körde lite i det härliga vädret allt var frid och fröjd, härliga vägar och fint väder. Stannade och tog en fika i hamnen i sundbyholm utanför Eskilstuna. Vi körde vidare och tänkte stanna och "rejsa" lite på en flygraka i närheten. Vi räknar ett, två, tre... genom att varva lite på min hoj, och ska då åka iväg på tre... Då jag lyckas med konststycket att inte tänka på hur många varv jag var uppe i när jag dumpar kopplingen, och att jag dessutom gör det alldeles för fort. En riktigt kass nybörjar-idiot-grej. (jag vet) :huvet Min hoj upp på bakan slår över krossar baklyset, bakdelen, och faller ner på vänstersidan... :död "fotpinnefästet" går av motorkåpan spricker och min stackars hoj börjar tokblöda... :död

Jag vet att jag är sämst, kass, dålig och allmänt klantig. Men just nu är jag deppad och nerstämd så det räcker då jag inte tror detta blir billigt att åtgärda... Nån som har tips ideér hur man kan fixa detta billigt?

Vart får jag tag på delar? hoppas nån har ngn form av hjälp... Kan man svetsa motorkåpan och "fotpinnefästet"?

Tacksam för all hjälp!

/pappskalle

Bifogat

• bakdel2.JPG
    bakdel2.JPG
    103.7 KB · Visningar: 596
  • fäste.JPG
    fäste.JPG
    138.8 KB · Visningar: 710
Tror det va Robban_C som skrev om att det va väldigt svårt att svetsa fotpinnen. Vet inte om det va överlag lr bara för den hojen. Plasten tejpar du o lagar i vinter. Kåpan går säkert o svetsa. Du är igång om några dar igen!

Har igentligen inget bra tips men bara så att du vet så är motorkåpan gjord i magnesium. Kan vara bra att veta innan du försöker svetsa...
och hur fan man svetsar magnesium får du inte fråga mig :confused:

HanneZ skrev:
Tror det va Robban_C som skrev om att det va väldigt svårt att svetsa fotpinnen. Vet inte om det va överlag lr bara för den hojen. Plasten tejpar du o lagar i vinter. Kåpan går säkert o svetsa. Du är igång om några dar igen!

Fotpinnen verkar ju vara intakt det är ju själva fästet som bör svetsas... fast det kanske inte hjälper... =/ mitt fina diod baklyse är ju i behov av byte... det kanske bara är till att leta beg?
:död

Hgren skrev:
Har igentligen inget bra tips men bara så att du vet så är motorkåpan gjord i magnesium. Kan vara bra att veta innan du försöker svetsa...
och hur fan man svetsar magnesium får du inte fråga mig :confused:

suck... nej jag har ingen aning om det ens går? =/ Kan man köpa ngnstans? Eller är det bara att vända sig till en kawa-återförsäljare? det kommer ju inte bli gratis... :huvet

ajajaj... lät inte som nån höjdare! har inga tips att ge, men hoppas du får igång hojjen snart igen!

Mäktigt med 12'a :)

Skämt åsido, det händer ALLA att man vurpar el gör bort sig, bara o slicka såren
o tuta o köra igen ...

/Gurra

Aj aj aj....

Fotpinnen går att svetsa...
Men vänd dig till en erkänt duktig alu svetsare.

Motorkåpan är väl av nån magnesiumlegering så den kommer troligen alusvetsaren rata!
Däremot så går det att laga med kemisk metall.
Håller kanonfint. :tummenupp

Kamikaze kid skrev:
Aj aj aj....

Fotpinnen går att svetsa...
Men vänd dig till en erkänt duktig alu svetsare.

Motorkåpan är väl av nån magnesiumlegering så den kommer troligen alusvetsaren rata!
Däremot så går det att laga med kemisk metall.
Håller kanonfint. :tummenupp

Vem vänder man sig till för att få det fixat med kemiskmetall? Måste ju vara väldigt viktigt att få det helttätt...=/

Itacha75 skrev:
Lite sympati:{bild}

aouch! :pannkyss

Här finns det motorer vet inte allas om det är samma block men tänkte om blocket är skit dyrt nytt kanske man kan köpa ett begagnat....

rozen skrev:
Vem vänder man sig till för att få det fixat med kemiskmetall? Måste ju vara väldigt viktigt att få det helttätt...=/

Du kan köpa det på vanliga biltillbehör eller hojfirmor tror jag nog.
Var länge sedan jag använde sådant!
Sen så använder du det som vanligt spackel....
Är viktigt att det är rent så köp Bromsrengöring och spraya innan!

Kamikaze kid skrev:
Du kan köpa det på vanliga biltillbehör eller hojfirmor tror jag nog.
Var länge sedan jag använde sådant!
Sen så använder du det som vanligt spackel....
Är viktigt att det är rent så köp Bromsrengöring och spraya innan!

Sprickan är helt egenom alltså från mitten av kåpan hela vägen ut till kanten.. =/ Men det kanske kan hålla ändå...? får hoppas det!

AndersJohansson skrev:
Här finns det motorer vet inte allas om det är samma block men tänkte om blocket är skit dyrt nytt kanske man kan köpa ett begagnat....

Tack!

Är det någon som vet om ngn annan hoj har samma motorkåpa som på min??? plz!

rozen skrev:
Sprickan är helt egenom alltså från mitten av kåpan hela vägen ut till kanten.. =/ Men det kanske kan hålla ändå...? får hoppas det!

Tack!

Du kan ta bort kåpan...
Gör rent från olja och smuts med bromsrengöringen.

Sätt tejp på utsidan av kåpan (Silvertape så klart :yoparty )
Smeta på på insidan av kåpan så det täcker bra och fyller igen sprickan!
Så låter du det hela härda enligt beskrivningen och tar bort tejpen.
Sen så kan du fila till utsidan och lacka...
Kommer hålla som om det vore orginal.

Men sitter det någon generatorlindning i kåpan eller nått så måste du kolla så den inte är sned!

Kamikaze kid skrev:
Du kan ta bort kåpan...
Gör rent från olja och smuts med bromsrengöringen.

Sätt tejp på utsidan av kåpan (Silvertape så klart :yoparty )
Smeta på på insidan av kåpan så det täcker bra och fyller igen sprickan!
Så låter du det hela härda enligt beskrivningen och tar bort tejpen.
Sen så kan du fila till utsidan och lacka...
Kommer hålla som om det vore orginal.

Men sitter det någon generatorlindning i kåpan eller nått så måste du kolla så den inte är sned!

Låter ju inte allt för avancerat! thnx man!!!! :fyllisar

rozen skrev:
Låter ju inte allt för avancerat! thnx man!!!! :fyllisar

Nej faktiskt inte...
Ett gammalt crossvurpar trix...
Kunde laga kåpor ute vid crossbanan och åka vidare..

Det går att borra och gänga i materialet efteråt...

Se bara till att få kemisk metall för aluminium.

Lycka till och ha med en videokamera om du ska göra om trixet som orsakade dessa skador... :tungan

Kamikaze kid skrev:
Nej faktiskt inte...
Ett gammalt crossvurpar trix...
Kunde laga kåpor ute vid crossbanan och åka vidare..

Det går att borra och gänga i materialet efteråt...

Se bara till att få kemisk metall för aluminium.

Lycka till och ha med en videokamera om du ska göra om trixet som orsakade dessa skador... :tungan

Ah me see... för aluminium? hm.. kåpan var/är ju i ngn form av magnesium? lrär den av aluminium med en legering av magnesium? :va

haha jepp jag lovar ska filma alla dumma grejer jag gör i fortsättningen.. :tungan

rozen skrev:
Ah me see... för aluminium? hm.. kåpan var/är ju i ngn form av magnesium? lrär den av aluminium med en legering av magnesium? :va

haha jepp jag lovar ska filma alla dumma grejer jag gör i fortsättningen.. :tungan

Det gör inget att den är i Magnesium...
Det går inte att svetsa i den hur som helst men denna smet fastnar som berget...

Förväntar mig ingen film från din sida :hihi

Eller??? :3freak

rozen skrev:
Min hoj upp på bakan slår över krossar baklyset, bakdelen, och faller ner på vänstersidan... :död "fotpinnefästet" går av motorkåpan spricker och min stackars hoj börjar tokblöda... :död

/pappskalle

Tokblöda.... vill du utveckla detta lite?
vad blöder den vatten, bensin, olja? (kanske lite stolthet :confused: )

Nyheter
Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret