Min hoj dog igår!

Börja med att ringa runt till alla mcskrotar och släng ut lite köpesannonser så ska du se att du får tag på det mesta till bra priser!

Verkar vara läge för justerbara fotpinnar nu...

jävligt tråkigt att höra, men bra att du inte skada dig, en hoj går alltid att laga!
säg till om du behöver hjälp och skruva eller nått!

Ricken skrev:

tack! men skickar endast inom UK? =/

CHIPPEN_no1 skrev:
jävligt tråkigt att höra, men bra att du inte skada dig, en hoj går alltid att laga!
säg till om du behöver hjälp och skruva eller nått!

jo är väl så... Känner du ngn som kan svetsa aluminium? Du kan få hjälpa skruva och vara moraliskstöd! ;) Du kanske har ett fint diod-baklyse liggandes hemma också? :tungan

Kamikaze kid skrev:
Det gör inget att den är i Magnesium...
Det går inte att svetsa i den hur som helst men denna smet fastnar som berget...

Förväntar mig ingen film från din sida

Eller???

Nej okej jag passar nog inte i en film.. :tungan Kanske kan filma ngn annan som kan köra hoj dock? :fyllisar

svetsa aluminum har jag kontakter på inga problem! hur paj är bakkutsen går den att laga inom rimliga gränser eller? i så fall skulle du ju köpa nån fet undertail på en gång å snygga upp lite, visst mecka är inga problem bara säga till!

CHIPPEN_no1 skrev:
svetsa aluminum har jag kontakter på inga problem! hur paj är bakkutsen går den att laga inom rimliga gränser eller? i så fall skulle du ju köpa nån fet undertail på en gång å snygga upp lite, visst mecka är inga problem bara säga till!

har ju redan en undertail? =/ den klarade sig och är hel... baken borde kunna gå och fixa... frågan är om jag kan pluppa dig nya dioder i baklyset och bara köpa "plast-biten" som skyddar... kan kanske gå?

Varför var generatorkåpan full med motorolja? pulserar motoroljan in där med? :va varför ska man ha massa olja runt en generator? :kocko

rozen skrev:
Varför var generatorkåpan full med motorolja? pulserar motoroljan in där med? :va varför ska man ha massa olja runt en generator? :kocko

jag har ingen aning.. men det lät dyrt.. :näsblod

Det är inte så att startmotorkopplingen skyddas av samma kåpa? Skulle ju i så fall förklara oljeläkaget.

rozen skrev:

Jag vet inte hur din motor ser ut, men jag gissar på att den fungerar exakt som min i hänseende generator. Generatorhuset står i direkt förbindelse med oljan i oljetråget, vilket det finns en anledning till - nämligen att kyla generatorns stator (den stillastående biten med lindningar på). Generatorn på en motorcykel av den här typen genererar så hög ström den är kapabel till hela tiden, medans laddningsregulatorn bestämmer hur mycket av denna ström som skall hamna i batteriet genom att kortsluda generatorn olika stor del av tiden (thyristorstyrt). Detta leder till att i princip all överskottsenergi som alstas i generatorn hamnar som värmeförlust i statorns lindningar samt i ankare. Därför behövs olja som kylning.

Hela den här konstruktionen har uppkommit då den väger mindre än en vanlig generator med styrbar magnetisering, av den typ som sitter på bilar, goldwing och andra fulfordon..

zilog skrev:
Jag vet inte hur din motor ser ut, men jag gissar på att den fungerar exakt som min i hänseende generator. Generatorhuset står i direkt förbindelse med oljan i oljetråget, vilket det finns en anledning till - nämligen att kyla generatorns stator (den stillastående biten med lindningar på). Generatorn på en motorcykel av den här typen genererar så hög ström den är kapabel till hela tiden, medans laddningsregulatorn bestämmer hur mycket av denna ström som skall hamna i batteriet genom att kortsluda generatorn olika stor del av tiden (thyristorstyrt). Detta leder till att i princip all överskottsenergi som alstas i generatorn hamnar som värmeförlust i statorns lindningar samt i ankare. Därför behövs olja som kylning.

Hela den här konstruktionen har uppkommit då den väger mindre än en vanlig generator med styrbar magnetisering, av den typ som sitter på bilar, goldwing och andra fulfordon..

Aha! tack! då har jag löst ut en fundering! =)

Malmus skrev:
Jo kikade in där verkade som de bara hade "hela" motorer till salu.. får slå en pling dig på mån då... Jag vill åka nuuu!! :död

Ngn som har koll på flera bra tillbehörsidor förutom de länkar som finns här på SH?

Hur går det med sökandet av reservdelar? har du kunnat fixa nånting på hojjen en?

Sprucken motorkåpa.

Inga problem med kåpan. Gör bara som tidigare insändare skrivit om kemisk metall. Har en kompis som har åket med ett stort hål mitt under motorn som är lagat med kemisk metall i flera år. Inag som helst problem. Går dessutom snabbt och enkelt att laga. Fotpinnen kan ju heller inte vara några problem.
Så upp med humöret och åk på slangen. Inga större skador än några repor och ditt ego som fått sig en törn har skett. :banana

Råkade ut för samma sak som dig fast i 2an :) Här kommer lite fler tröstbilder :tomten

Bifogat

• Skadorna 004.jpg
    Skadorna 004.jpg
    76.3 KB · Visningar: 121
  • Skadorna 012ghd.JPG
    Skadorna 012ghd.JPG
    54.5 KB · Visningar: 114
Nexor skrev:
Råkade ut för samma sak som dig fast i 2an :) Här kommer lite fler tröstbilder :tomten
tack.. såg inte kul ut det där.. =/

Varan skrev:
Inga problem med kåpan. Gör bara som tidigare insändare skrivit om kemisk metall. Har en kompis som har åket med ett stort hål mitt under motorn som är lagat med kemisk metall i flera år. Inag som helst problem. Går dessutom snabbt och enkelt att laga. Fotpinnen kan ju heller inte vara några problem.
Så upp med humöret och åk på slangen. Inga större skador än några repor och ditt ego som fått sig en törn har skett.
2005-06-18 16:46

Känner mig fortf lite skeptiskt tilldet där... spricka genom hela allt ihopa ända ut till kanten så att säga.. :död

Spinnin-wheel hade inga delar som jag behövde.. :4skrika ...damn...

Är det samma generatorkåpa, fotpinnefäste på en zx9r 98 som på en zx6r 01???? ngn som vet???

Hejsan

rozen skrev:
Igår var jag och två polare ute och körde lite i det härliga vädret allt var frid och fröjd, härliga vägar och fint väder. Stannade och tog en fika i hamnen i sundbyholm utanför Eskilstuna. Vi körde vidare och tänkte stanna och "rejsa" lite på en flygraka i närheten. Vi räknar ett, två, tre... genom att varva lite på min hoj, och ska då åka iväg på tre... Då jag lyckas med konststycket att inte tänka på hur många varv jag var uppe i när jag dumpar kopplingen, och att jag dessutom gör det alldeles för fort. En riktigt kass nybörjar-idiot-grej. (jag vet) :huvet Min hoj upp på bakan slår över krossar baklyset, bakdelen, och faller ner på vänstersidan... :död "fotpinnefästet" går av motorkåpan spricker och min stackars hoj börjar tokblöda... :död

Jag vet att jag är sämst, kass, dålig och allmänt klantig. Men just nu är jag deppad och nerstämd så det räcker då jag inte tror detta blir billigt att åtgärda... Nån som har tips ideér hur man kan fixa detta billigt?

Vart får jag tag på delar? hoppas nån har ngn form av hjälp... Kan man svetsa motorkåpan och "fotpinnefästet"?

Tacksam för all hjälp!

/pappskalle

Beklagar det som har hänt, det är verkligen tråkigt OCH ANDRA SIDAN så om inte folk skulle leka så mycket på motorcykel, så hade färre kraschat och därmed försäkring inte varit så himla dyr.
Men ok, lite medlidande är jag, för jag vet ju inte exakt hur det gick till, men
hoppas du lärt dig en läxa. Race med en bmx nästa gång, billigare

Mc-Kille-25 skrev:
Beklagar det som har hänt, det är verkligen tråkigt OCH ANDRA SIDAN så om inte folk skulle leka så mycket på motorcykel, så hade färre kraschat och därmed försäkring inte varit så himla dyr.
Men ok, lite medlidande är jag, för jag vet ju inte exakt hur det gick till, men
hoppas du lärt dig en läxa. Race med en bmx nästa gång, billigare

Om du läser tråden så ser du att gossen inte kommer belasta försäkringen!
Han försöker få hjälp att få ihop hojen med plast tejp och annat onämnbart!

Vad får man göra med en motorcykel då?
Om man inte får "leka" med den vad ska man ha den till då tycker du?
Förflytta sig på kortast möjliga väg mellan punkt A och B?

Att det gick lite snett i detta fall är ju klart tydligt men det belastar inte dig så sluta moralisera!

Om han lekt med en BMX så har han troligen inte skrivit i detta forum för HÄR SNACKAS DET SPORTHOJ.

Hade han jagat brudar så hade han gjort det på Lunarstorm!

Var sak har sin plats!

Nyheter
Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...