Gulleplutt
#24, Rookie 1000
Har kört på Mittsverigebanan idag.
Tidigare erfarenheter av banåkning är endast en Avrostningsdag med SMC där vi fick åka något varv efter avklarade manöverproven. Därefter så gick jag en licenskurs och den dagen fick vi köra lite mer. Fick då se hur det går till att göra en start mm.
Men idag var det skarpt läge. Vi började med att köra starter och körde ett minirace på 5 varv efter varje start. Efter det så blev det fri åkning. Lyckades ta rygg på några olika hojar. En av hojarna var en likadan R1.a som jag hade. Samma årsmodell, samma färg. samma styrdämpare. och jag tror till o med han hade samma däck. Vi åkte iväg och jag märkte att han var väldigt snabb i kurvorna men jag bromsade bättre än honom. Vid den skarpa högern innan bakrakan så låga jag aldelens bakom honom och jag såg igenom hela kurvan att han ritade ett svart streck trots att hjulet inte släppte. Jag ville ju givetvis komma om så jag tänkte att jag ska vrida på en yttepytte aning till vilket jag också gör. Vad händer tror ni? Jo just det. Jag får just på ett ganska smaskigt hjulspinn ut ur kurvan. Dock så gick det hela bra och jag tappade ingen fart på honom. Vid inbromsningen så tänker jag ju givetvis knäcka honom. Ställer mig på bromsen just efter att han gör det. Min hoj ormar sig som en anakonda och kurvan kommer närmare. Jag kommer till stället där man ska vika in men jag beslutar mig att säjfa lite och står på bromsen längst ner i kurvan. Givetvis så kommer min kunpan på den andra R1:an förbi mig igen. Men jag tappade inte så mycket på mitt misstag så jag var ifatt honom efter start å mål rakan igen. Nötte på sådär i några varv men jag lyckades inte knäcka honom. Tror jag var ett halvt hjul efter då målflaggen kom.
Vid nästa pass så såg jag då min vän på R1:an klev av banan...eller rättare sagt så såg jag ett dammoln. Det gick dock bra för honom för ahn var uppe och åkte efter det.
Jag klockade honom på 1:10 på slutet men då var han ute på liten testrun för att se att allt funkade. Han påstod att han körde fort men inte järnet eftersom han ville kolla grejorna. Sen klockade jag en annan kille som jag vet att jag är snabbare än. Han körde på 1:06. Så ja. nått sånt borde min tid vara. Fick på några i mina ögon magiska varav innan jag fick lite bensin. Då gissar jag att jag måste varit en bit under 1:06 iaf.
Fan vad roligt det här var. Dock så gjorde jag nybörjar misstaget allan....dvs köra sönder mina skor. Jag vet att jag alltid lyfter upp tårna på pinnarna men även pinnarna skarapade i så jag vet inte vad jag gör för fel. En som körde bakom mig påstod att jag la ner för mycket. Och det kanske stämmer för det var svårt att komma upp på hojen ibland. Men jag ger mig ändå gonkännt. Som sagt. Jag e ju grönare än en gurka på detta. Dom säjer ju att övning ger färdighet så jag får väl försöka lära mig av de andra.
Facit blev: ca 70 varv. 3ggr bromsade jag på mig. 2st bakhjulssläpp samt 70st framhjulsvobbel ur sista kurvan.
Lyckan är total. Väldigt trevligt folk var det där med.
/Gulle
Tidigare erfarenheter av banåkning är endast en Avrostningsdag med SMC där vi fick åka något varv efter avklarade manöverproven. Därefter så gick jag en licenskurs och den dagen fick vi köra lite mer. Fick då se hur det går till att göra en start mm.
Men idag var det skarpt läge. Vi började med att köra starter och körde ett minirace på 5 varv efter varje start. Efter det så blev det fri åkning. Lyckades ta rygg på några olika hojar. En av hojarna var en likadan R1.a som jag hade. Samma årsmodell, samma färg. samma styrdämpare. och jag tror till o med han hade samma däck. Vi åkte iväg och jag märkte att han var väldigt snabb i kurvorna men jag bromsade bättre än honom. Vid den skarpa högern innan bakrakan så låga jag aldelens bakom honom och jag såg igenom hela kurvan att han ritade ett svart streck trots att hjulet inte släppte. Jag ville ju givetvis komma om så jag tänkte att jag ska vrida på en yttepytte aning till vilket jag också gör. Vad händer tror ni? Jo just det. Jag får just på ett ganska smaskigt hjulspinn ut ur kurvan. Dock så gick det hela bra och jag tappade ingen fart på honom. Vid inbromsningen så tänker jag ju givetvis knäcka honom. Ställer mig på bromsen just efter att han gör det. Min hoj ormar sig som en anakonda och kurvan kommer närmare. Jag kommer till stället där man ska vika in men jag beslutar mig att säjfa lite och står på bromsen längst ner i kurvan. Givetvis så kommer min kunpan på den andra R1:an förbi mig igen. Men jag tappade inte så mycket på mitt misstag så jag var ifatt honom efter start å mål rakan igen. Nötte på sådär i några varv men jag lyckades inte knäcka honom. Tror jag var ett halvt hjul efter då målflaggen kom.
Vid nästa pass så såg jag då min vän på R1:an klev av banan...eller rättare sagt så såg jag ett dammoln. Det gick dock bra för honom för ahn var uppe och åkte efter det.
Jag klockade honom på 1:10 på slutet men då var han ute på liten testrun för att se att allt funkade. Han påstod att han körde fort men inte järnet eftersom han ville kolla grejorna. Sen klockade jag en annan kille som jag vet att jag är snabbare än. Han körde på 1:06. Så ja. nått sånt borde min tid vara. Fick på några i mina ögon magiska varav innan jag fick lite bensin. Då gissar jag att jag måste varit en bit under 1:06 iaf.
Fan vad roligt det här var. Dock så gjorde jag nybörjar misstaget allan....dvs köra sönder mina skor. Jag vet att jag alltid lyfter upp tårna på pinnarna men även pinnarna skarapade i så jag vet inte vad jag gör för fel. En som körde bakom mig påstod att jag la ner för mycket. Och det kanske stämmer för det var svårt att komma upp på hojen ibland. Men jag ger mig ändå gonkännt. Som sagt. Jag e ju grönare än en gurka på detta. Dom säjer ju att övning ger färdighet så jag får väl försöka lära mig av de andra.
Facit blev: ca 70 varv. 3ggr bromsade jag på mig. 2st bakhjulssläpp samt 70st framhjulsvobbel ur sista kurvan.
Lyckan är total. Väldigt trevligt folk var det där med.
/Gulle
Last edited: