Min första påkörning

Det var civila jeans och kängor, vilket inte var jättebra... Men i just den här olyckan vet jag inte om det hjälpt med mcbrallor.

Beror på vilken typ, men skinnbrallor hade med stor sannolikhet stoppad dig från att bli spetsad!

Tur att det gick så bra som det gjorde. :krama

Det där med att ändra mellan högerregel och väjningsplikt är fullständigt livsfarligt. I Ängelholm har dom en korsning dom ändrade från väjningsplikt från ena hållet till väjningsplikt från andra hållet, och sen efter nåt år tillbaka igen. Varje gång man kommer där undrar man "jaha, vilka regler är det som gäller idag..?".

Det är väl därför vi har ett ganska okomplicerat system med skyltar och vägmarkeringar.
Följ dessa är mitt råd...

Absolut, men människan är vanedjur. Ska man ändra invanda beteenden måste man göra det väldigt tydligt.

Håller tummarna att du slipper allt för stora komplikationer och restbesvär! :hej

Ouch! Hoppas du får en snabb och lätt rehab! Och hur gick det med hojen? Har du sån tur att du får en helt ny hoj till nästa säsong? Keep us posted!

Då kommer en uppdatering för den som är intresserad, kanske för den som är intresserad över att se vad som händer efter en olycka också. :-) En liten varning för sånt man på TV kallar "starka bilder".

Då har det gått strax över en månad sen olyckan och alltihopa har börjat sjunka in lite mer, speciellt rutinerna med medicin o.s.v. I princip efter någon timme på akuten fick jag komma in på operation och då få den yttre fixeringen jag talade om, det var alltså en skruv som satt i den övre delen av smalbenet och sen som satt i den nedre som sedan satt ihop med stålstänger utanför benet. Syftet var att hålla benet stabilt under tiden svullnaden gick ner.

photo_4.jpg
Den här röntgenbilden visar hur benet såg ut efter fixeringen satts i. Den ensamma benbiten är dock orörd så det är så det såg ut efter olyckan, ingen dålig fraktur!

photo_2.jpg
Så här såg alltså fixeringen ut, syftet är alltså att se till att benet inte ska röra sig. Den gick alldeles utmärkt att lyfta i, doktorerna rekommenderade t.o.m. det. Trots detta kunde jag inte låta bli att skrämma en stackars sköterska. Hon klev in med sin kollega som skulle rätta till min lilla höglägesanordning, för detta behövde benet lyftas, jag förklarade för sköterskan att det bara var att lyfta i anordningen, hon verkade lite skeptisk och lyfte mycket försiktigt. När hon kommit upp en dm skrek jag till, hennes ansiktsutryck var så värt det. Hon fick lite godis sen som tack för att hon förgyllde min dag :-)

photo_3.jpg
Sen kom två kollegor förbi och skulle hälsa på, de tog med sig en sproilans ny Ducce!

photo_5.jpg
Efter en vecka hade svullnaden lagt sig tillräckligt för att vi skulle kunna operera igen, det bestämdes att en märgspik skulle sättas in. Plus med denna var att gips skulle slippas och att den kunde sitta i resten av livet. Minus var att den gjorde jäääävligt ont (och gör fortfarande ont). Man öppnar upp lite här och där på benet för att rätta till bitarna, sedan öppnar man upp vid knät och borrar genom alla bitarna och stoppar ner en 40 cm lång och 1 cm tjock titanspik. Ett steg närmare Wolverine från X-men.

photo.jpg
Här är det största såret jag fick efter operationen, det var även där pinnen gick in. Bilden visar ungefär 10 dagar efter operationen. Man har även tagit bort lite död hud här.

photo_1.jpg
Och det här är två veckor senare, man kan se hur fort det ändå har gått på just denna punkt (eller så känns det bara så i mitt huvud) och min läkare är också väldigt positiv. Har haft samma sen dag 1 och hon är riktigt riktigt bra!

photo_6.jpg
Samma här, 10 dagar efter operationen.

photo_7.jpg
Och två veckor senare.

Sen är det ju det här med sjukgymnastik, där är det inte så mycket att skriva men det går framåt. Kan böja benet rätt bra, inte helt rakt än men jag närmar mig. Kan peka ner foten men inte upp än, har som sagt haft den otroliga turen att jag inte fick några nervskador.

Och så det viktigaste, motorcykeln. Jag har garaget en bit bort så har inte orkat (alltså fysiskt orkat, inte som någon lathetsgrej) ta mig dit än. Brorsan körde dit den men han är ingen expert på hojar, han sa att den läckte kylarvätska men att den startade. Det var en buckla på avgasröret (ej sliponen) och att bromshandtaget var paj. Är säkert lite till men hade motorskydd och kraschpuckar. Ska bli intressant att se!

Tack för att ni läste, finns fortsatt intresse skriver jag en till uppdatering framöver :-)

Asså, du har ju värsta JAck i Nightmare before christmas smileyn på gång på vristen! Slå ett par tjocka spikar in i benet så du får en komplett smiley! (Eller be din läkare...) :näsblod

Skönt att det går framåt iaf. :)

Aj som fan, hoppas det läker bra.

Men vore det inte ett perfekt tillfälle för en grym piercing, typ m12?

Brrr. man får lita blandade känslor av att läsa.

En sak jag verkligen tycker du skall göra är å fixa ett par smiley ögon för att göra den komplett, som en scary smiley. Smileyn skulle ju ändå symbolisera din grymt bra attityd ändå!

Get well now!

Kommer en liten uppdatering nu, inga äckliga bilder den här gången :-)

Däremot tog jag mig tid till att åka tillbaka till korsningen för att se hur jag kunde missa skylten, har tyckt det har varit ganska konstigt. Så här ser det alltså ut på platsen.

Det här är när man är ca 50 meter från korsningen och det är en 40-väg. Just nu ser man inte väjningsplikten för att den vita skylten skymmer.
25m.jpg

Nu är vi ca. 15 meter från korsningen och ni ser väjningsplikten till höger. Dumt placerad och utan "nytt"-skylt. Jag ska nu ta kontakt med Vägverket så det inte händer några fler olyckor där.
15m.jpg

PS: Jag försöker inte skylla ifrån mig utan bara peka på vad jag tycker är ett problem :-)

Skönt att det gick "bra"! :tummenupp
Var själv med om en olycka för ~3 veckor sedan och ska ta bort gipset idag :yoparty
Har däremot ingen hoj eller utrustning att köra med nu, men det löser sig till våren.

Om någon är intresserad kontaktade jag Vägverket, som hänvisade mig till Kommunen som hänvisade mig till Landstinget då det var deras väg. Efter många om och men kom jag i kontakt med någon som var ansvarig och förklarade hur det låg till. De var faktiskt väldigt mottagliga för informationen och sa att de skulle dels skicka hem några papper till mig att fylla i och att de skulle lösa det. Jag ska följa det nära för att se till att det faktiskt blir av.

Skönt att det inte gick värre ändå! Jätteintressant för mig som läkarstudent att titta på bilderna och höra vad du upplever! :)

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park