Min första olycka..(Lång läsning)

Eventuellt om du kör ducati eller bmw med torrkoppling, stå och värma olja och elda lameller i en våtkoppling verkar ju totalt onödigt :gnissla sen är det väl säkrare att stå med friläge i också

Aldrig upplevt några problem med det. Varför skulle det vara lämpligare med torrkoppling?:va

Nja, står man i korsning och vill komma iväg underlättar det att ha växel i. Har man inte markkänning under högerfoten föredrar jag att ha det under vänster. Det känns säkrare, så visst beror det på hur det ser ut där man står.
 
Tungt att skada sig men det kunde varit värre, ex. om du fått den där vattenplaningen och brakat in i bil/bergvägg.

Jag har själv gjort likadant men då med endurohoj och mitt inne i skogen. Man tror det är fast mark nedanför foten men i mitt fall har det varit hål jag satt ner foten i och därmed vält. :D

Krya på dig!
 
Jag gillar mentaliteten "inga dåliga väder, bara dåliga väder" vad fick du för spruta egentligen? :lol

Krya på dig

Tack till alla "påkryiningar".

Det var någon intramuskulär grej som ska ge smärtlindring.. Kände inte av den, och känner inte av tabletterna jag fick heller. jag vill sååå gärna gå på toa, men jag kan inte.. Det är fan värre än att ha ont :P (Kan inte för det är så smärtsamt att ens böja sig).


Nåväl, upp på sadeln igen så fort det läker. Uppkörningen är ju bokad, den får man intebomma :)
 
Man ska klota på körskolan!
Då har man klarat av det momentet och slipper det i trafik sen! =)

Precis! Jag bromsade ikull mig nån timme innan uppkörning på sista lektionen när jag skulle öva inbromsning från 90 km/h. Bättre att göra det med skolans hoj än sin egen...
 
jag växlar ner till ettan innan jag stannar och håller in kopplingen, går ännu snabbare och komma iväg då.
Alternativt stannar, tar emot med vänster fot och byter sen till höger innan avfärd.
Det känns verkligen som det är en skitsak som inte spelar nån större roll, skulle man ha problem att komma iväg vid trafiklysen lär man nog om rätt snabbt också...

edit:som blueridge redan sagt...
 
Last edited:
Det där med begränsad sikt av immigt visir kan vara rätt stressande i vissa situationer. :(
Prova en hjälm med pinlock-visir, det är grymt! :tummenupp
Man ser hur små vattensamlingar bildas nedanför pinlock'et men i siktfältet är det alltid klart!
När jag kör i regn nu stänger jag all ventilation så blir det varmt och skönt med full sikt. :)

Krya på dig mannen! :krama
 
Jag brukar sätta ner fötterna när jag kommer ner i typ 90, alltså om jag kör på 30 väg. Annars kör jag aldrig så långsamt. :glömdet
 
Jag vill också ha i växel om jag stannar i en korsning, vill fan inte ha nån polsk långtrådare dönande in i mej bakifrån om man har möjlighet att unngå det, när jag tog bilkort förr en härrans många år sedan, så hade dom nåt som så fint kallades nödaccelerasion, dvs. du skall vara berädd på att ungå att bli påkörd bakifrån om du stannar i en kö eller vid en korsning, hur får man till de om man har i friläget, jag bara undrar, och ska man fortfärande sätta ned högerbenet om vägen lutar, typ om du kommer till en korsning och skall svänga vänster upp en backe, det samma tycker jag det börde gälla vid stannande på väggrenen, man sätter i foten på den sidan det är närmast backen.

Krya på dej!
 
Aj, brustet muskelfäste?
Har gjort typ samma sak, hade en Kawa 500 3-pip och hade jeans på mig, vi hade varit och badat och polarna åkte bil.
Körde i förväg och när jag kom fram till stora vägen skulle jag vända för att vänta in dom.
Vad jag inte visste då var att jag lyckats fastna i kicken med brallorna så jag välte ner i diket med den varma hojen över mig.
Givetvis såg dom inte mig utan åkte bara förbi, kom upp till slut men det är en annan historia.
Kryapåre.
 
Konstiga tekniker alla verkar ha. Det som gäller i korsningar med eller utan rödljus är:
1. Ner med bägge fötterna.
2. Lägg i ettan
3. Tryck ner bakfjädringen så mycket det går samtidigt som du drar ut framgaffel. Mycket vikt på bakhjulet.
4. Varva upp till 7000
5. Sök dragläget på kopplingen luta överkroppen tätt mot tanken.
6. Släpp kopplingen med en snabb men kontrollerad rörelse och lyft fötterna BAKÅT, där gör många fel.

Svårare än så är det inte. På grus gäller samma teknik fast du måste sparka lite i gruset med dojorna. Helt utan anledning egentligen, men det ser coolt ut.:tummenupp
 
Hum, låter jobbigt, mest att den snygga bruden dissade dig och skickade dit gamlingen :-)

Och i fortsättningen sätt ner den foten du når ner med...lycka till med uppkörningen
 
tycker de inte ska spela nån roll med foten, gör de man känner sig bekväm med, växel i el ur.
jag bruka nog dra i friläget innan jag stannat och sätter först ner höger fot för att senare lägga ner båda fötterna, att få sträcka på dom är skönt när man e lång. att få upp foten o slänga i en växel går ju på en nanosekund typ =)
 
Skit händer, bara att bita i. Det ska göra lite ont att ha roligt, ungefär som en bra fest :yoparty


Sitter själv i rullstol sen 4 veckor med en smashad fotled och en mosad axel. Bägge på höger sida, tror du stolen bara går i cirklar eller?`:rofl Dröjer väl lika länge till innan man kan gå, gött att det bara är skitväder.


Kopplings vara eller inte vara; Med mekaniskt förstånd säger jag; vid stillastående, ex rödljus (kan ju ta lite tid) friläge och orörd koppling. Det sliter skiten ur "urtrampningslagret" att stå och hålla koppling sådär. Gäller både bil och mc. Mina två korvören. Sen är det säkert inte så de lär ut, men det beror på oförstånd och "så har vi alltid gjort".
 
Last edited:
Märkligt, när man läser tråden får man ett intryck av att nästan alla här har ont eller är på nåt sätt är skadade. Man skulle ju nästan tro att vi håller på med nåt farligt.

Hoppas du läker ihop Attitude och tack för du delar med dig :hej
 
Precis! Jag bromsade ikull mig nån timme innan uppkörning på sista lektionen när jag skulle öva inbromsning från 90 km/h. Bättre att göra det med skolans hoj än sin egen...

hehe precis, jag drog även omkull 2 gånger på övningsbanan samma dag som uppkörningen när man skulle svänga runt 180 grader. Sjävlförtroendet var inte på topp precis när besiktningsmannen kom körandes från skogen...
 
Äh vafan, har du så jävla ont så säg det så får du fler sprutor, man måste säga till på skarpen dock, annars kollar de bara konstigt på dig.
 
Har gjort typ samma sak, hade en Kawa 500 3-pip och hade jeans på mig,

Meh! Du körde schuttitals sporthoj och hade klätt dig efter tidens dresscode?
gertjonnys.jpg
Och det funkade inte? Så orättvist! På den tiden var det lätt att samgruppera både ben och kick i samma byxben. Tänk om du bara dragit från badet i dina Speedos, då hade allt varit frid och fröjd, jue.

Till TS:
Tack för att du delar med dig. Nu har du och alla som läst lärt sig något:
Det är inte farligt att köra i regn. Faran ligger i att tro att det är farligt att köra i regn. Då fokuserar man på fel grejer, krampar till och får korta ben.
 
Last edited:
Kopplings vara eller inte vara; Med mekaniskt förstånd säger jag; vid stillastående, ex rödljus (kan ju ta lite tid) friläge och orörd koppling. Det sliter skiten ur "urtrampningslagret" att stå och hålla koppling sådär. Gäller både bil och mc. Mina två korvören. Sen är det säkert inte så de lär ut, men det beror på oförstånd och "så har vi alltid gjort".

Nja "sliter skiten ur" vettefan .... visst blir det lite mera slitage , men försumbart vid normal körning och inget att oroa sig för
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top