Min första MC-olycka: Tre hojar inblandade.

Anjoner

Medlem
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Kungsbacka
Hoj
BMW S1000RR
KLOCKRENT!

"Olyckor händer och lyckligtvis gick det ganska bra den här gången. Och jag tror att de involverade lärt sig en läxa. Att ha bättre koll på varandra när man är ute och kör"



[


Byt jobb eller byt hobby om du inte har råd, så slipper jag se dig sitta å fjanta dig..
 

bikerwoman

Bannad
Gick med
30 Sep 2003
Ort
Roslagen men fortfarande 08!
Hoj
Gixxer 750- 08, sprillans ny! blå/vit
.....tänk att sporthoj.com har utvecklats till moralkärring.com direkt nuförtiden så fort någon skriver nåt om klota eller försäkringar....

..man blir så trött!

Tur att det gick bra för er trots allt och som sagt, alla lärde ni er säkert något till nästa gång, mer behöver inte sägas:tummenupp
 

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
:va

Gick det faktist 100 ?


nåväl krya på dig/er då

Japp. Jag är inte mycket för att köra fort. Just nu var vi ju som sagt bara ute och cruisade och någon drog någon liten wheelie någon gång. Men någon överhastighet var det inte att tala om.

Dock smäller det ganska bra då jag kanske hade hunnit sakta ner till 30 när jag blev påkörd i 80-90.
 

tarm

fu
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Växjö
Hoj
vtr1000f
Man kör väl inte sporthoj för att bete sig som en ängel i trafiken och hålla hastighetsgränserna? Det vore lite klyftigare att i så fall köpa sig en bekväm glidare och betala lägre premier.

Nog med moraltjafset på ett sådant här forum! :fatta!
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Förstår inte hur 90-100 på 90-väg kan definieras som "snäppet för inspirerat", men ja, vi kanske borde hållit en lägre hastighet än begränsningen, det var ju trots allt på en bred och slät raksträcka...

Den enda nyttan JAG hade haft av en kurs i det här fallet hade varit kursen "Lär Dig Att Inte Bromsa Då En Kompis Kör Omkull", har ni den också?
Att killen bakom mig kanske hade lärt sig något är mycket möjligt. Just i det här fallet berodde ju vår krock helt enkelt på bristande uppmärksamhet, då han tittade bakåt just då och brydde sig för mycket om vår kompis.

Om 3 personer åker in i varann har man hållt för lite marginaler för situationen, och ja, det lär vi ut. Överlevnadsreaktioner är en av sakerna vi lär Er hantera. Att inte mål-låsa när något oväntat sker, så även där = ja.

Ju mer erfarenhet och knep man har när något oväntat sker, desto mindre risk för trubbel och tråkigheter.

/ Jens
 

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
Om 3 personer åker in i varann har man hållt för lite marginaler för situationen, och ja, det lär vi ut. Överlevnadsreaktioner är en av sakerna vi lär Er hantera. Att inte mål-låsa när något oväntat sker, så även där = ja.

Ju mer erfarenhet och knep man har när något oväntat sker, desto mindre risk för trubbel och tråkigheter.

/ Jens

Bara att anmäla sig då. :tummenupp
Har faktiskt funderat på det tidigare då jag tror det kan vara en väldigt lärorik kurs.
 

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Ort
Tyresö
Hoj
BMW R 1200R
Enligt statistiken så är vi motorcyklister rätt kass på att köra hoj, 60% av olyckorna fixar nämligen vi motorcylisterna till alldeles själva, utan hjälp av andra trafikanter. Vi är helt enkelt dåliga på att hålla oss på vägen.

Så av detta följer att det bästa sättet att maximera olycksrisken är att ge sig ut och åka med andra motorcyklister i grupp. Då är det liksom krattat i manegen kan man säga... :näsblod


Jo du...man kommer osökt att tänka på den där Onsdagskörningen när det fan var kölapp för att köra i diket...:hihi
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Last edited:

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
Var och gjorde en noggrannare skadekoll tillsammans med kompisen som körde på mig, på hans hoj.

Var nyfiken att titta vad som slitit bort mina fotpinnar, och allmänt se hur den ser ut.
Hojen i allmänhet ser ganska risig ut. Behövs nya kåpor, nytt styre, nytt broms- och kopplingshandtag, nya fotpinnar + pedaler på båda sidor osv.

Det intressanta i mina ögon, var att det var hans kylare som knäckt min passagerarfotpinne. Det säger ju en del om hur obefintligt utrymme mitt ben skulle uppta var. Fasen vilken tur jag hade att inte mitt ben blev allvarligare skadat...
 

Kneedrag

Guest
Japp. Han som inte kraschade körde bakom oss två som låg längre fram, och framför killen som började köra till skogs. Han sade nyss själv:
"Först ser jag i backspegeln hur "Bertil" far iväg, sen tittar jag framåt och ser ett stort moln där framme, då tänkte jag 'Nej men nu jävlar!'" :näsblod

Jag tar det dock inte så hårt. Sådant som händer. Mitt ben kommer läka någon gång, och hojen är nog körbar ganska snart. Om jag ska vara riktigt ärlig så har jag nog inte haft så roligt på länge som jag hade ikväll. Flera kompisar kom ju och hälsade på till akuten, så vi satt alla i mitt rum och pratade och hade trevligt. "Always look on the bright side" liksom. :pannkyss
Alla har helförsäkring, men mina skador borde ju gå på min kompis försäkring då jag inte gjorde något "fel".
Så det blir nog bara hans försäkring som belastas då första killen kom undan med sönderskrapade byxor, inte värt ta det på försäkringen.

Håll lite mer avstånd och annat spår nästa gång
 

lisas man

Ny medlem
Gick med
25 May 2008
Ort
stillingsön
Hoj
03 suzuki gsxr 1000
lätt att dissa andra,men handen på hjärtat,alla här har nog klantat sig nån gång...har klantat mig massa gånger,men det e inget jag lägger ut här. skönt att det inte hände mer,o att det inte gick fortare. sporthojkurs rekomenderas mkt varmt!!!!! grymt kul,o grymt lärorikt.
 

Kiina0

Professionell Lackvårdare
Gick med
15 Jul 2007
Ort
Helsingborg/Kvidinge
Hoj
R1 -01. Fas III. 140Nm.
Det säger ju en del om hur obefintligt utrymme mitt ben skulle uppta var.

Kanske tur att du har taniga ben :tummenupp

Fast man vet långt in i ryggmärgen hur man ska uppföra sig i gruppkörning så har man fått hjärnsläpp, detta har säkert hänt dom flesta vid något enstaka tillfälle.

När jag började köra sporthoj -01 så hände en incident:

Låg positionerad som man ska bakom polaren... han vänder på sitt huvud ett par ggr för att titta bakåt, tänkte vad f*n glor han på och snurrar själv på skallen för att se ett par bönor med minimal klädsel.
När jag sen tittar fram igen står han stilla och jag kommer i 40, passerar han med ett par cm marginal, ren tur.
Detta skedde under bråkdelen av en sekund, men visst fick man sig en läxa.

-02 Small jag rakt in i sidan på en bil efter han skulle göra en u-sväng utan förvarning, strök nästan med på kuppen....

Glad att det gick så bra som det gjorde för er!
Krya på dig.
 
Last edited:

Snövit

jagärjättemycketupptagen
Gick med
23 May 2008
Ort
Hoj backa
Hoj
-08 VFR svart som synden
Skönt att det gick så pass bra för er!

hoppas ni är uppe på sadeln snart igen:tummenupp
 

out4speed

Tabernakel
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Växjö
Hoj
Ducati 1000ss
Ja det var skönt att det gick så bra som det gjorde.

Sen kanske man ska hoppas att ni tar det på försäkringen , då lär nog alla era körkort dras in, villket nog inte vore någon förlust, jag skulle då inte vilja träffa på någon av er på vägen, ja ev trådskaparen då som verkade hamna i kläm pga av klantiga kompisar.
 

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hornet 606
TUR att det ändå gick så bra för alla! :tummenupp

Större marginaler nästa gång och ut och träna "st(r)untkungen" på något säkert ställe...
 

mippe the king

Nu e det som det e
Gick med
18 Dec 2005
Ort
Aidslöv (skåne)
Hoj
TL1000R
2004 kostade helförsäkring på min cbr 929 5798:- helår
för ovanstående summa kan jag inte ens få trafik nu!

det är ALDRIG någon som tar nåt på försäkringen eller?

vuxet beteende ?? då skriver du på rätt forum !


köp annan hoj om du inte har råd till försäkringen så enkelt är det.......
 

mrmartin

Aspirerande självmordskandidat
Gick med
9 Nov 2006
Ort
Malmö
Hoj
Triumph S3 07. (utrustad som 08 v1)
är fyllda 33,inga skador/stölder på varken bil/mc sedan 93
bor utanför storstad
villa,eget låst garage

hur kan man då motivera min höjning?

bytar F-bolag i princip varje år för att kunna sänka premierna(bil/mc)

Vilket jämrande. Det kostar att ligga på topp. Har du inte råd med försäkringen så ska du inte ha en hojj heller.

Sluta gnäll och kom igen när du har en försäkring på 15.000 om året. :)

Och en sak till. Det finns två sorters mc förare. De som har klotat och de som ska. Så välkommen till klubben.
 
Last edited:
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top