Min första klotning

• Thread starter Thread starter Tjita1
  • Start date Start date

Tjita1

Guest
Idag har jag smakat asfalt för första gången på allvar i min MC-karriär. Jag menar, jag trillade stillastående en gång på körskolan, och på helgens gruskurs tappade jag den när vi rundade en vägbom via ett dike, med en mjuk och go landning, och sen tappade jag hojen när jag ledde den på en parkering (:4skrika :död :rodnar), men jag tycker liksom inte att det räknas när man står stilla.

På väg hem från sagda gruskurs dock, valde jag sista biten lite bakvägar på asfalt ner mot Karlstad. Från Kil och ner körde jag via Skåne (det finns en ort i Värmland som heter så), Hynboholm, Grava k:a och ner mot stan, för att undvika dom stora vägarna (tråkigt). I Hynboholm är det en trång järnvägsviadukt, och direkt efter den på väg söderut är det en skarp högerkurva. Det kände jag dock till, för jag har åkt där några gånger innan, så jag saktade ner från 70 i femman till nånstans 30-40 i tvåan. Helt plötsligt efter viadukten finner jag dock mig själv tumlandes runt på marken. :rullandeu "Vad fan var det som hände" undrar jag när jag ställer mig upp. En förskräkt bilist skyndar sig fram, men jag förklarar att jag är okej, och han hjälper mig lyfta hojen och jag undersöker skadorna. Det ser dock inte så farligt ut, inget läcker, inget har lossnat, utan jag har ett saftigt skavsår på motorbågen och lite repor i plasten och på ljuddämparen, och bromsgreppet har fått en lite annorlunda vinkel, men där slutar det. Jag själv fick ett skrubbsår på armen för jackärmen gled upp, och lite revor i kläderna, så inte så farligt med andra ord.
Efter att ha studerat mig själv och motorcykeln promenerade jag bort och gjorde en liten haveriutredning, och kunder konstatera att precis efter viadukten ligger det mitt i vägen en 2 dm bred sträng med grus, kanske 1 meter lång, och där var jag ju tvungen att köra förstås. Från grussträngen gick det sedan en drös med repor och svarta märken i asfalten fram till där hojen låg..

Nåja, det var min första marksyning, och nån gång ska väl vara den första, även om man helst slipper det. Nu har jag iallafall provat så jag vet hur det känns. Läxa: det går inte att undvika sånt här, så ingen läxa på det, däremot ska jag dra åt muffarna i handlederna bättre och kanske sätta ihop blixtlåset mellan byxor och jacka ifall det åker upp där istället om man hasar på ryggen, skrapa upp ryggen kan inte vara särskilt käckt..

Först en DR350 som åker omkull nu en BMW F650GS som inte klarar grussträngen vad är det som händer:confused:

Åkte den vägen igår, fast med bil. Satt och tänkte på att folk som kör hoj kan råka illa ut där...

Bra att du klarade dig utan större skador!

Är lätt hänt sånt där, skönt att höra att du klarade dig bra.

Åkte själv dit på en liknande grej i somras.. Körde ganska långsamt i en kurva och lyckas träffa en sträng med grus! Det gick så snabbt när framhjulet släppte så jag hade inte en chans att parera! Lyckligtvis ingen större skada på varken mig eller hoj. :) Tur det gick bra för dig också!

Anmäl omgående gruset om du inte redan har gjort det, annars kanske någon annan går omkull också.

Not sent from an iProduct...

Trist att behöva säga att "sånt som händer", men det är sånt som händer.. - tur att det gick så bra som det gjorde! Heal now young padawan! :tummenupp

Skönt att det gick bra! Gjorde själv en liknande grej på bulten för ett tag sedan, sitter gipsad nu och utan hoj... Men lever åtminstone :tummenupp
Det gör ont men någon gång händer det... Som Triss...

Ringde upp trafikverket och anmälde det, dom skulle åtgärda det så fort som möjligt.

Tack för att du delar med dig av din berättelse :)

(hoho).

Det vore ju skönt med en samhällshjälte igen som på Bulten. Kom igen sportkompisar, när ni är ute med bilen så kan ni väl se till att ha en liten skitborste/kvast och stanna, sopa bort gruset för era hojkollegor om ni ser sådana strängar med halka. :banana

Polisanmälan mot Transportstyrelsen gjord?

Ingen ide. Inte ens försäkringsbolagen tror på att man kan få rätt mot dom.

Man kan tycka att det är lite märkligt.

Dom säger sig jobba för nolltolerans men

Om det händer en olycka på en arbetsplats så ska det utredas ordentligt och någon stackare ska alltid hängas. Å stackars den arbetsgivare som inte kan visa en säkerhetspolicy.

Om någon kör ihjäl sig eller skadas allvarligt på en nolltolerans väg finansierad av den skadades skatteinbetalningar så hörs inte ett ord och ingen orkar ifrågasätta det. Det verkar bara finnas ett papper det står "nolltolerans" på och sen inget mer.

Jag gjorde ju en polisanmälan sen, nån kanske såg det i Övriga diskussioner, men jag fick bara ett brev tillbaka att "Förundersökning inleds ej, gärning ej brott."

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...