Min första klotning...

körde åt helvete i april månad.:huvet
jag och kompisen var ute på en tur rätt tididigt på säsongen,vi kunde inte hålla oss....
tog en repa på drygt 3 timmar när jag kom på att sm finalen i hockey skall snart börja på tv,n.
vi drog på hemmåt i frisk takt med härliga kurvtagningar och när jag är 2 min från hemmet så går jag omkull på sämsta tänkbara plats.....
kommer till en kurva strax före en bro och skall påbörja en nedläggning med hojen när jag ser att hela banan är full av rullgrus och får panik.
gör det man inte får göra,nämligen drar handbromsen och cykeln reser sig upp och kastar in mig med huvudet före i broräcket....
det första jag tänker på är om jag kan röra på armar och ben och reser mig upp för att snart ramla i backen igen pga en jävulsk smärta i axeln.
tillbringar 6 dagar på sjukhus med operation platta och 4 titanskruvar i nyckelbenet.
skall snart börja jobba igen för det suger att gå sjukskriven.....
tyvärr så blir det ingen mer körning för mej pga rehab....
men om jag skall forsätta att köra mc......JAAAA
nästa år sitter jag i sadeln igen,lite klokare och lie visare förhoppningsfullt:D

Har själv roat mig med ofrivillig terrängkörning förra sommaren när kortet var färskt och man inte visste vad man gjorde. Har två starka rekommendationer, och det är ABS + ATGATT (All The Gear, All The Time). ABS för att man vid en instinktiv panikbromsning inte lägger omkull bågen, och ATGATT utifall man lyckas göra det i alla fall (Murphys lag).

Kan rekommendera att man åtminstone någon gång i mellanåt på något lämpligt ställe övar på panikbromsning. Köra fort kan vilken idiot som helst göra, men stanna snabbt och effektivt är inte helt självklart i alla lägen.

Förra sommaren smällde jag ett rådjur med hojen i 150 blås det gick så fort så han verken bromsa eller hålla i mig så ramlade av hojen av den hårda smällen rätt ner i skogen och fick en ganska fin flygtur.
Mins precis hur jag flög runt, jag "hjulade" med armarna över huvet längst med vägen med vägen framför mig.
Mins fortfarande när jag tänkte att jag måste få stop på allt snurrande, när som helst kommer en hård smäll och mitt liv är slut..
Kände att det faktiskt var mjukt och att det inte gjort ont alls tills jag känner att foten kom i en liten grop eller nåt och mitt ben viker sig ut åt sidan..
Okej det var det benet tänker jag och fortsätter nåt varv till sen tar det stopp....

Jag kollar på benet och ser att det sitter som det ska. Det kanske inte var så farligt ändå "undra om jag kan stå på det" tänker jag och försöker ställa mig på det minsta lilla jag lutar på det så viker det sig ut åt sidan, jävla skit aja vart är hojen då kan man köra hem på den tro....
Kollar runt lite och ser att den ligger en bit bort, den gick inte att köra.....

Det var bara ringa farsan och be han komma och hjälpa till att plocka delar...

Men nu vet man ju hur det känns att smälla med ett rådjur så nu tänker man ju på att försöka hålla i sig ordentligt nästa gång så det inte händer samma sak igen sen tar man det lite lugnare fram mot skymningen...
Är faktiskt ganska oberörd över det som hände har dragit i backen förr och kommer göra det igen...

Det bara försöka lära sig nåt och fortsätta som vanligt olyckor händer alltid...

Edit: Och det där med att man ska upp på hojen så fort som möjligt beror nog lite på psyket.. En del blir ju aldrig av med sina hjärnspöken oavsett.
Det gäller att ha lite psyke också...

Last edited:
Vurpat både på bana och gata, bägge gånger har jag så fort som möjligt hoppat upp i sadeln igen. Den andra gången gick det inte så fort dock, dröjde ett par veckor innan jag hade delar så den var körbar. Men hastigheten i trafiken har sjunkit markant.

tänk om tänk rätt.

Edit.
Till OP.

Skönt att det gick bra med dig. Det är nog bara sunt att reagera som du efteråt. Och som nån skrev, - Efter ett tag förvandlas förhoppningsvis rädslan till en bra insikt.

På´t igen bara. :tummenupp

Du är garanterat en sån som inte kan slanga och/eller aldrig dragit snuten. Du är en skam för hojkollektivet.

Om du tittar på ny hoj så ta och plocka en med ABS, det låter ju klockrent för att försöka förebygga det du råkade ut för!

Körde in i en milsten i djungeln mellan Chang mai och gränsen till Burma på en hyrd hoj...Flög och landade på huvudet men eftersom det är ganska tomt där så kände jag bara av alla skrapsår på hela kroppen.
Framgaffel och höger fotpinne rök i smällen och det var ca 10 mil kvar till närmaste civilisation så det var bara och släpa upp hojen på vägen och försöka få igång den.
Det gick med nöd och näppe hålla 70 km/h med högerfoten på ena cylindern och blodet sprutande från vänsterhanden.
Den resan kostade mig typ 15000 i bara delar till hojen...
Nu sitter jag här med nytaget körkort och en gammelninja så jag har fått mersmak på det här med motorcyklar...:va
Jag vet att jag kommer och syna asfalt igen men det är bara så underbart med hoj!!!

Bifogat

• CIMG0367 [Skrivbordsupplösning].JPG
    CIMG0367 [Skrivbordsupplösning].JPG
    151.4 KB · Visningar: 88
  • CIMG0361 [Skrivbordsupplösning].jpg
    CIMG0361 [Skrivbordsupplösning].jpg
    165.3 KB · Visningar: 115
Last edited:
Jag får väl säga som alla andra, på´t igen ba!

Kraschade i slutet av förra säsongen och under vintern fanns gott om tid att tänka över hur man skulle göra med hojåkandet. 28 Mars iår köpte jag en ny hoj, 7 månader efter olyckan.
Har kört 250 mil hittills iår och hoppas på en grym sommar med bra väder, bandagar i överflöd och fler mil än de 800 förra säsongen bjöd på!

:hojbusa

Har du försäkring så du ska lämna in hojen och få den fixad eller är det tom skrot? Lät inte så illa på beskrivningen av skadorna, visst dyrt och en hel del som måste fixas och lackas men det lät som det funktionella va helt.
Klotade för nån sommar sen och det skulle ju ta nästan hela sommaren innan verkstaden fått hem hade tid att fixa hojen så vi gjorde en deal, de fixade det vitala så jag kunde köra, inte skitkul att ha en skrapad hoj men om alternativet är att vara utan och missa planerade mc-semestern så, sen lämnade jag in den på hösten och de fixade försäkringsskadorna och gjorde en service när de ändå höll på.
Jag fick tillbaka hojen körbar på ett par dar + en billig service då det mesta av jobbet ändå skulle göras på föräkringsbiten :tummenupp

Jaja, surt att du klotade men gott att det gick så pass bra ändå.

bästa medicinen är upp på hojen igen så snabbt som möjligt

Jag använde den medicinen själv när jag väl krockade (hade inget val), och den funkade förvånansvärt bra. Frontkåpan sprack, lyset blev mosat och framgaffel sned. Efter att chocken har lagt sig lyfte jag upp cykeln, konstaterade att den startade och prövade att åka iväg sakta, vilket gick bra, skadorna till trots. Hojen reparerades samma dag och några dagar senare kunde jag köra på utan olust eller ångest, men med en erfarenhet rikare.

Skönt att höra att det gick relativt "bra" ändå och tur att du inte skadade dig värre. Hojen kan man alltid reparera, svårare att reparera sig själv :)

Tycker att du ska hoppa upp på hojen igen och få tillbaka ditt självförtroende. Annars kanske du aldrig riktigt kommer över det.

Men nu vet man ju hur det känns att smälla med ett rådjur så nu tänker man ju på att försöka hålla i sig ordentligt nästa gång så det inte händer samma sak igen sen tar man det lite lugnare fram mot skymningen...

Låter som en bra idé.. det är SJUKT mkt vilt ute nu på kvällarna..

Åkte precis hem från båten.. och visst, den ligger såklart inte inne i city.. men såg sammanlagt 4 rådjur + 3 rävar och en grävling i vägkanten på olika ställen.. varav 2 av rådjuren glatt skuttade ut framför bilen.. (detta var på en sträcka på sisådär 1,5 mil)...

Du är garanterat en sån som inte kan slanga och/eller aldrig dragit snuten. Du är en skam för hojkollektivet.

Sorry för OT i tråden, men:

Vem försöker du impa på? Allvarligt? Så där höll de osäkra mupparna på i 14 års åldern. Och jag tror att du säkert är äldre än så. I alla fall på pappret...

För vems skull drar du snuten och slangar? För att impa? På vem? Dina kompisar med lika dåligt självförtroende som dig själv? Seriöst?

Skulle det sen vara coolt att köra över sin förmåga så pass att man tappar kontrollen och kör av vägen? Tror det faktiskt är DU som är en skam för hojkollektivet om du nu verkligen inte trollar, eller har ditt sh-konto kapat av din sladdis-lillebror.

Sorry för OT i tråden, men:

Vem försöker du impa på? Allvarligt? Så där höll de osäkra mupparna på i 14 års åldern. Och jag tror att du säkert är äldre än så. I alla fall på pappret...

För vems skull drar du snuten och slangar? För att impa? På vem? Dina kompisar med lika dåligt självförtroende som dig själv? Seriöst?

Skulle det sen vara coolt att köra över sin förmåga så pass att man tappar kontrollen och kör av vägen? Tror det faktiskt är DU som är en skam för hojkollektivet om du nu verkligen inte trollar, eller har ditt sh-konto kapat av din sladdis-lillebror.

Tip of the day.

Nu är ju sannolikheten rätt stor att h*n är ett troll och försöker irritera folk.

Om inte så är han ju en av de på forumet som inte tillhör samhällseliten för att säga så..

I fall 1. så får du tillbaka nåt stört svar som inte tillför någonting.

I fall 2. så kommer h*n varken förstå vad du menar eller lyckas se din poäng.

I båda fallen är det lönlöst att försöka göra sig förstådd och ha en vettig diskussion.

Det är ungefär som när 24 åriga killar som jobbar på nåt bygge tycker att folk som kör för sakta ska hålla sig borta från "deras" vägar.. det blir så jäkla komiskt när de kläcker detta till folk på 35+ med bra jobb som med all sannolikhet bidragit betydligt mer både till samhället och till vägbudgeten än den som fällde kommentaren.. :tummenupp

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...