Min första klotning...

Hej! Skönt att det gick bra för dig trots omständigheterna! :)

Jag har klotat två gånger. Som tur var har hastigheten varit väldigt låg (runt 30-40 km/h båda gångerna) och båda gångerna hade jag skinnställ/goretexställ. Senaste gången var nog otäckast då jag åkte omkull på en påfart på E4 i Stockholm i rusningstrafik. Som tur var det en påfart, och inte en avfart... för då hade jag nog varit med om min största rädsla: att bli påkörd. Det jag gjorde efter kraschen var bara svära åt min dumhet (hade haft lite för hög fart och låst framdäcket vid ett korkat filbyte), resa hojen kolla efter essentiella skador på däck/broms/motor... Allt verkade ok. Drog iväg och körde ett bänkpress pass på värmdö :yoparty

Olyckan var ju otäck. Men det bästa är att tas sig upp i sadeln igen, ta det lugnt, köra och betänka vad mc-åkning faktiskt innebär.

Det var på västerslätt, som nån gissat. Utanför van service. Far dit och kolla vet jag, mitt 10 meter långa oljespår lär väl inte ha regnat bort ännu.

Jag skulle gärna hoppa upp på en hoj igen, men jag har ju ingen. Känner ingen här i umeå så pass väl att jag kan låna en hoj heller... Men jag måste ju upp på en cykel igen, det är klart. Jag ville bara veta hur ni andra mått efter klotning. Jag vet ju såklart att jag inte är ensam.

Någon frågade om hojen. Så vitt jag kan se så har inget vitalt tagit skada. Möjligtvis att generatorn fått en ohälsosam dos aluminium. Har inte orkat börja riva ner cykeln. Min plan var att så sakta sätta ihop den igen, se om jag kan hitta delar lite billigare än att bara beställa från handlaren.

Fråga: Hur illa skadad tank går fixa? Är det värt? Jag har en decimeterdjup handtagsformad buckla i min :död

Jag hade hursomhelst redan innan olyckan funderat på att köpa en andrahoj. Nu verkar det som det får bli en ny förstahoj istället. Tur att man sparat ihop en slant iaf...:gnissla

Jag gjorde vurpa nr 4 på allmän väg för drygt en månad sen!! Man tar det lugnt ett tag som de flesta skriver men sen växer hornen ut igen tyvärr. Tror dock man tar bättre och bättre beslut för varje gång man åker i backen. Med det menar jag att jag gasar där det är mindre riskfyllt och att jag då inte ska tokckracha in i träd, bil eller räcke mm.

Det jobbiga med rädslan man har ett tag efter en vurpa är att man tex inte riktigt vågar svänga som man ska. Man börjar ifrågasätta däcken, asfalten bla bla och helt plötsligt är man en ännu sämre förare.

Åkte ut i skogen, när jag lämnade rullstolen och började gå med kryckor körde jag lite moppe.
1kompis höll i cykeln en hjälpte mig upp, körde en liten sväng där jag visste till 99% att jag ej var tvungen att stanna. När jag var klar stod de och väntade och tog emot mig och hjälpte mig av.
När jag sen kunde åka själv åkte jag ut ensam och tog några småvägar i lugnt tempo utan inbromsningar. Ökade tempot i kurvorna efter hand när jag kände mig mer och mer bekväm.

Så tyckte jag personligen var enklast att bli av med att man spände sig ibland.

Det positiva är att du kommer att bli en bättre förare påsikt, mer uppmärksam mot bilar etc. Tur att det gick bra för dig trots att du inte hade några skyddskläder.

Som nästan alla redan sagt: Man hämtar sig men det kanske tar ett tag :)

Jag har klotat 4 gånger under min "karriär", första gången precis som du faktiskt, andra gången drog jag med mig en vägbom ur marken med magen, tredje gången gick jag omkull i en kurva i 70-80... Senaste gången åkte jag omull med framhjulslåsning pga utsvängande bil och bristande koll.

Jag har haft tur och alltid kunnat köra hem hojen även om man har haft förbannat ont (speciellt sista gången när man fick köra med brutet nyckelben) och det har alltid resulterat i att man fegat ganska mycket en tid efter, en eller ett par månader.

Senaste gången däremot resulterade i ett tre år långt uppehåll, då var det inte kul längre. Tills man började känna suget igen :D

Så, jag är glad att det gick bra med dig men försök minnas känslan ändå nånstans i bakhuvudet när du är ute och kör, jag inbillar mig att min paranoia när jag är ute och kör räddar mig åtminstone lite ibland, jag tar inte samma risker som förr. Fast man blir ju fegare med åren också så det kanske är det :D

mvh
Micke

Det jobbiga med rädslan man har ett tag efter en vurpa är att man tex inte riktigt vågar svänga som man ska. Man börjar ifrågasätta däcken, asfalten bla bla och helt plötsligt är man en ännu sämre förare.

Amen to that. Stämmer klockrent på mig.

+1
Ut o köra är det enda botemedlet på det problemet

Jag åkte omkull på Rörken den 24:e maj...Ett litet framhjulssläpp i en kurva jag åkt många gånger. Farten var kanske 50-60 km/h. Resultatet blev ett brutet skulderblad, fem bruta revben, hämtning med ambulans och fyra dagar på Akademiska sjukhuset. Igår var jag ute på första körningen sedan dess. Lite stelt och ovant efter bara sex veckor, men jättekul. Hojen klarade sig ovanligt bra, tack och lov. Numera sitter det kraschpuckar på:tungan
Ska till Kinnekulle och gasa den 15/8!

Klotade 2 gånger på 1 månad, dock båda på bana varpå en av gångerna tappade jag frambromsgreppet på Falkenbergsrings raksträcka..!! En axel ur led och självförtroendet i botten... MEN nu är man påt igen och jag älskar det :) Längtar tills nästa bandag så man kan få bort tankarna ur skallen också ;)

ps: MC:n är bara materiella ting(min blev crasch edition och kasserades), det viktigaste är att du är hel och fin! Allt annat går att ersätta på ett eller annat sätt

Lycka till!

Last edited:
kommer ihåg första gången jag hoppade upp på moped efter blivitpåkörd och brytit lårbenet, tror inte jag körde över 20 kmh i stan och endån tvärnita jag när en bil kom framför mig för ja var nervös,

Så ett par landsrundor kommer göra susen :)
körde som vanligt nästa dag

schysst! :va

Känner igen de där, klotade 1a juni i år och i Måndags åkte jag förbi "min" kurva för första gången sen dess. Kände grymt sug i magen å bromsade ner onödigt mycket innan, sen kom jag på vad de var för fel. Jag glömde ju tuta förra gången så dikesmonstret hoppa upp å drog ner mig, tutade nu å de gick fint... :tummenupp

Känner igen de där, klotade 1a juni i år och i Måndags åkte jag förbi "min" kurva för första gången sen dess. Kände grymt sug i magen å bromsade ner onödigt mycket innan, sen kom jag på vad de var för fel. Jag glömde ju tuta förra gången så dikesmonstret hoppa upp å drog ner mig, tutade nu å de gick fint... :tummenupp

Say whaaaat? :dricka

Jag glömde ju tuta förra gången så dikesmonstret hoppa upp å drog ner mig, tutade nu å de gick fint... :tummenupp

Haha, kungligt!

Det har INGENTING med blick, gaskontroll och spårval att göra!
Det handlar BARA om att tuta i kurvorna! Den ska jag köra nästa bandag! :D

Älg krock

Krockade med älg,ont i hela kroppen,troligen sprickor i revbenen.
Det gick sämre för Älgen.någon där uppe måste tycka om mig.
Ängla vakt enligt polisen o Akutläkaren på Falu Lasarett.
Efter några timars genom gång,blev jag hem skickad.
Det trodde jag inte under Ambulansfärden,men hojen överlevde nog inte.
http://www.larm-soderhamn.se/?p=15561

Krockade med älg,ont i hela kroppen,troligen sprickor i revbenen.
Det gick sämre för Älgen.någon där uppe måste tycka om mig.
Ängla vakt enligt polisen o Akutläkaren på Falu Lasarett.
Efter några timars genom gång,blev jag hem skickad.
Det trodde jag inte under Ambulansfärden,men hojen överlevde nog inte.
http://www.larm-soderhamn.se/?p=15561

Fan vilken flax.. Otroligt att du klarade dig så pass bra, tur i oturen. Krya på dig och upp på hoj så fort du kan.

jag drog i backen i ca 70km/h för 2 veckor sen pga rullgrus....
slog ryggen ganska hårt i asfalten (precis under ryggskyddet så klart) blev lite skraj ett tag men det gick över när jag förstod att jag kunde röra armar och ben:Bugar
ont i ryggen i några dagar och allmänt mörbultad i kroppen. men känner absolut ingen rädsla att köra hoj igen. därimot blir det helförsäkring nästa gång.
allt gick ju bra med mig så nu är man ju mest less att hojen står
i smådelar i garaget. fast hellre det än jag i smådelar på kyrkogården!
naturligtvis har det ju varit fint hojväder sen dess...:död

mvh/mattias

Finns inga bra hojåkare som inte har vurpat nån gång! ut å kör!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT