Min förgasare igen.. (tror jag)

MulleMuck

Cepe med megafon
Gick med
4 Dec 2003
Ort
Växjö
Hoj
Yamaha TZR -99
Jaha, nu gör ÄNNU en tråd om min förgasare :va

Men denna gången behöver jag hjälp med felsökning typ..
Jag har ju som bekant(?) satt på ett öppet filter och bytt munstycket till 260, sen hann vi inte med att ställa in den riktigt förra hösten, så lät den stå över vintern, så nu förra veckan så blev jag klar med den till att börja fiffla lite med den än en gång. Men nu är det så att den startar bra och så, men tomgången varierar ganska mkt.. Sen RÄTT SOM DET ÄR så kan den börja öka i varv ganska mkt (upp till ungefär 7000 varv innan jag hunnit döda den). Men sen rätt som det är så är det som vanligt igen och den verkar gå ganska okej, men efter man varvat med den så går den väldigt långsamt ner i varv..
Det är alla "fel" jag kan komma på...

Är det så enkelt att det är fel munstycke eller kan det vara tjuvluft?
Hatar förgasare :( Speciellt nu när det är fint väder :4skrika

Avgaserna ser helt okej ut enligt mig, men tändsktiftet har jag inte kollat!


(hoppas det inte blev allt för kluddigt inlägg)
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
redlime skrev:
Jaha, nu gör ÄNNU en tråd om min förgasare :va

Men denna gången behöver jag hjälp med felsökning typ..
Jag har ju som bekant(?) satt på ett öppet filter och bytt munstycket till 260, sen hann vi inte med att ställa in den riktigt förra hösten, så lät den stå över vintern, så nu förra veckan så blev jag klar med den till att börja fiffla lite med den än en gång. Men nu är det så att den startar bra och så, men tomgången varierar ganska mkt.. Sen RÄTT SOM DET ÄR så kan den börja öka i varv ganska mkt (upp till ungefär 7000 varv innan jag hunnit döda den). Men sen rätt som det är så är det som vanligt igen och den verkar gå ganska okej, men efter man varvat med den så går den väldigt långsamt ner i varv..
Det är alla "fel" jag kan komma på...

Är det så enkelt att det är fel munstycke eller kan det vara tjuvluft?
Hatar förgasare :( Speciellt nu när det är fint väder :4skrika

Avgaserna ser helt okej ut enligt mig, men tändsktiftet har jag inte kollat!


(hoppas det inte blev allt för kluddigt inlägg)

Att den stiger i varv kan ofta vara att den för på TOK för lite soppa, Sen att du inte ens har kollat stiftet innan du skriver inlägget är ju en annan sak. Det bör du hålla koll på hela tiden under tiden du ställer in förgasaren. Att den stiger i varv kan också vara tjuvluft, och samma med ojämn tomgång. Men att den stiger så högt i varv när den får för lite soppa är ju precis som innan du kör slut på bensinen när du ligger ute och kör. Hojen stiger ganska rejält i varv sen dör av. Men kolla över tjuvluft och kolla stiftet. Efter du kollat stiftet lär du ju få en annan uppfattning om sitvationen.
 

Solid snake

Guest
Padde skrev:
Att den stiger i varv kan ofta vara att den för på TOK för lite soppa, Sen att du inte ens har kollat stiftet innan du skriver inlägget är ju en annan sak. Det bör du hålla koll på hela tiden under tiden du ställer in förgasaren. Att den stiger i varv kan också vara tjuvluft, och samma med ojämn tomgång. Men att den stiger så högt i varv när den får för lite soppa är ju precis som innan du kör slut på bensinen när du ligger ute och kör. Hojen stiger ganska rejält i varv sen dör av. Men kolla över tjuvluft och kolla stiftet. Efter du kollat stiftet lär du ju få en annan uppfattning om sitvationen.
Ha ha, för lite soppa med 260 :lol iofs så kan det vara lågfartsmunstycket som klöddar, pilla luftskruv.
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
Solid snake skrev:
Ha ha, för lite soppa med 260 :lol iofs så kan det vara lågfartsmunstycket som klöddar, pilla luftskruv.

Eftersom jag inte kör mikuni eller vad det nu är ni har har jag ingen aning om ens vad ni brukar ligga på. Men JA, en ofta orsak när det är för lite soppa är att dom stiger i varv och sedan reagerar dåligt på gasen.
 

Solid snake

Guest
Padde skrev:
Eftersom jag inte kör mikuni eller vad det nu är ni har har jag ingen aning om ens vad ni brukar ligga på. Men JA, en ofta orsak när det är för lite soppa är att dom stiger i varv och sedan reagerar dåligt på gasen.


Hallåja, jag vet att den varvar upp om man har tunn blandning. :7peta

Originalmunstycke på min e 180.
Fast nu vet jag inte om den nya tzr:en har samma storlek.
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
Solid snake skrev:
Hallåja, jag vet att den varvar upp om man har tunn blandning. :7peta

Originalmunstycke på min e 180.
Fast nu vet jag inte om den nya tzr:en har samma storlek.

Hur vet du då att 260 är för stort?
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
Solid snake skrev:
iofs så kan det vara lågfartsmunstycket som klöddar, pilla luftskruv.

Kolla först stiftet innan du börjar pilla på detta, Lågfartsmunstycke är inget du i vanliga fall ska behöva byta och luft/blandskruv är ganska mycket finlir om du inte rört den efter den gick bra med annan bestyckning/luftfilter.
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
Solid snake skrev:
Eftersom det typ e samma motor?

Edit: motfråga: hur vet du att det e för litet då? Va? Va? Va? :7peta :7peta :7peta :7peta

Samma motor samma förgasare?

Jag vet inte att det var för litet, Läs mitt förra inlägg. Men det kan uppföra sig så när det går för snålt, och eftersom det tydligen uppför sig så blir ju chansen större att det är så.
 

Solid snake

Guest
Padde skrev:
Samma motor samma förgasare?

Jag vet inte att det var för litet, Läs mitt förra inlägg. Men det kan uppföra sig så när det går för snålt, och eftersom det tydligen uppför sig så blir ju chansen större att det är så.


Eller så är det tjuvluft.
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
Solid snake skrev:
Eller så är det tjuvluft.

Mjo jag skrev ju det också. Tjuvluft har ju också en ganska stor förmåga att vara duktig på att inte hålla tomgången jämn.

Men först och främst är det ju ganska smart att hålla koll på stiftet när man bestyckar om. Och eftersom han inte gjort det är det ganska svårt att klura ut.

Är det Mc-Poolen som har fel eller om du och hans TZR har samma motor är din också luftkyld då? :rolleyes: :brinnerup

Är hans motor luftkyld kan du inte gå alls på samma bestyckning. Men om Mc-poolen har rätt om hans är det eller inte har jag ingen aning om.

http://www.mcpoolen.se/mc/nya-y-99-tzr125.html
 

Solid snake

Guest
Padde skrev:
Mjo jag skrev ju det också. Tjuvluft har ju också en ganska stor förmåga att vara duktig på att inte hålla tomgången jämn.

Men först och främst är det ju ganska smart att hålla koll på stiftet när man bestyckar om. Och eftersom han inte gjort det är det ganska svårt att klura ut.

Är det Mc-Poolen som har fel eller om du och hans TZR har samma motor är din också luftkyld då? :rolleyes: :brinnerup

Är hans motor luftkyld kan du inte gå alls på samma bestyckning. Men om Mc-poolen har rätt om hans är det eller inte har jag ingen aning om.

http://www.mcpoolen.se/mc/nya-y-99-tzr125.html

Dom har fel, jag har alltid rätt, trodde du hade lärt dig det vid detta laget. :7peta
 

Toffe10

Presidetn No Limit Cruisers
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Åland
Hoj
-04 Husaberg 650FE SM-Utrustad
Jag hade samma problem på DT:en och de vissa se sig vara tjuv luft...Så kolla om de skulle kunna komma in någon tjuv luft någon stans.. :tomten
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Jag hade samma problem med en rd350-86. Det visade sig vara Power-jet förgasarna som inte gillade att man hade öppet filter på hojen. Jag pillade med både huvudmunstycke, nål och lågfartsmunstycke men fick det aldrig att funka.
Jag skulle tro att din TZR har power-jet förgasare också. Så det är nog lika bra att ge upp det öppna filtret.

Om det är nån som undrar vad power-jet är så är det ett extra munstycke i förgasaren som hjälper huvudmunstycket när motorn behöver mer bränsle så man kan ha ett mindre huvudmunstycke. Detta ger bättre bränsleekonomi och jämnare flöde. Och så strular det till det för alla med öppet filter med.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Killawife skrev:
Jag hade samma problem med en rd350-86. Det visade sig vara Power-jet förgasarna som inte gillade att man hade öppet filter på hojen. Jag pillade med både huvudmunstycke, nål och lågfartsmunstycke men fick det aldrig att funka.
Jag skulle tro att din TZR har power-jet förgasare också. Så det är nog lika bra att ge upp det öppna filtret.

Om det är nån som undrar vad power-jet är så är det ett extra munstycke i förgasaren som hjälper huvudmunstycket när motorn behöver mer bränsle så man kan ha ett mindre huvudmunstycke. Detta ger bättre bränsleekonomi och jämnare flöde. Och så strular det till det för alla med öppet filter med.


märkligt hur öppet filter kan ställa till med problem så länge den inte är vakum förgasare tycker jag men du får gärna förklara dig??

tror det är en rg 500 med öppet filter och power jet förgasare dom skriver om i graham bells two stroke p....
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Jag vet inte varför dom problemen uppstod men jag hade öppet filter på min RD125LC och inga såna problem, bara den ojämna tomgången.

På RD350:n så hade jag ofta tillfällen då varvet bara skenade iväg utan anledning. När jag bytte tillbaka till original försvann dom problemen.

RG500 har inte samma förgasare som RD-modellen utan nån flatslide variant. Men jag har också läst om Både RD350 & RD500:eek:r med öppna filter som funkat bra.

Min gjorde det inte.
 

Lidström

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Värnamo
Hoj
Husqvarna 701 SM -16
Får man fråga vad de är för storlek på munstycket original? Jag har ju nämligen samma hoj men jag orkar inte plocka isär och kolla men ja kanske skulle inhandla lite munstycken runt 260 då...iochmed att jag tänkte ha på ett öppet filter på min hoj med...
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top