Tjeenare.
Som ni märkt börjar sopa priset skjuta i höjden,efter som krisen i mellanöstern fortsätter tyder inget på att priserna kommer gå ner.
Jag satt och funderade lite,teoretiskt sätt är inte mina konverterings planer särskillt svåra.Som jag fattat det så är detta en bra bit på vägen:
Har man allt som behövs så ska det inte vara så svårt att köra på etanol.
För att kunna köra på e85 så behöver du bara en lämplig vegetabilisk 2 takts olja som du blandar i tanken o större munstycken.
Börja med att plocka loss bensintanken o skölj rent det med vatten eller e85.Sen låter man tanken torka tills den är helt snustorr.Får absolut inte vara en vattendroppe kvar speciellt när det är vinter då kan vattnet bilda isproppar som sätter igen soppaslangen och förgasaren.
Även förgasaren bör rengöras med e85 o samma sak med slangarna, men jag rekommenderar att byta slangarna då vissa slangar har en tendens att lösas upp.
Medans tanken torkar så kan du byta huvudmunstycke.
Går inte exakt att säga vad man ska ha för munstycke så man får testa sig fram men normalt så ska man ha ca 30% större munstycke.Men det skiljer sig från motor till motor vissa har till och med satt i dubbelt så större munstycken för att kunna få motorn att gå bra.
I vissa fall kan även lågfartsmunstycket behöva bytas då det oftast inte räcker att skruva in luftskruven till max.
Även nålen behöver höjas ibland(själv har jag inte nöjt nålen för att annars 4-taktar(bluddrar) den vid fullgas.
Men börja med en så ganska fet bestyckning på både lågfart,mellangas o fullgas d.v.s större munstycken o max höjd nål, sen minskar du blandningen stegvis.Här är en bra länk hur man ställer in förgasaren.http://www.braigasen.com/Gsons_Forgasartips.htm
Eftersom att vanlig 2-takts olja inte blandar sig med e85 utan skiftar sig med e85 så därför ska man blanda i vegetabilisk olja eller någon annan biologisk olja men vissa blandar sig bättre o vissa sämre.
Själv rekommenderar jag Shell advance racing m som är en delsyntetisk ricinbaserad olja för 2-takts go-kart(fungerar ju i princip till alla 2-takts motorer so går på etanol o metanol o oljan fungerar även till 4-takts speedway.
Även Castrol R30/R40 fungerar bra,till och med castrol tts men den blandar sig inte lika bra så den kan ni ställa tillbaka på hyllan.
Fördelarna med E85 är:
Billigare
Miljövänligare
Finns mer effekt att hämta ur E85
Nackdelarna:
Motorn kan vara svårtstartad på vintern men då använder man startgas
Oljan måste blandas i soppatanken
Som ni märkt börjar sopa priset skjuta i höjden,efter som krisen i mellanöstern fortsätter tyder inget på att priserna kommer gå ner.
Jag satt och funderade lite,teoretiskt sätt är inte mina konverterings planer särskillt svåra.Som jag fattat det så är detta en bra bit på vägen:
Har man allt som behövs så ska det inte vara så svårt att köra på etanol.
För att kunna köra på e85 så behöver du bara en lämplig vegetabilisk 2 takts olja som du blandar i tanken o större munstycken.
Börja med att plocka loss bensintanken o skölj rent det med vatten eller e85.Sen låter man tanken torka tills den är helt snustorr.Får absolut inte vara en vattendroppe kvar speciellt när det är vinter då kan vattnet bilda isproppar som sätter igen soppaslangen och förgasaren.
Även förgasaren bör rengöras med e85 o samma sak med slangarna, men jag rekommenderar att byta slangarna då vissa slangar har en tendens att lösas upp.
Medans tanken torkar så kan du byta huvudmunstycke.
Går inte exakt att säga vad man ska ha för munstycke så man får testa sig fram men normalt så ska man ha ca 30% större munstycke.Men det skiljer sig från motor till motor vissa har till och med satt i dubbelt så större munstycken för att kunna få motorn att gå bra.
I vissa fall kan även lågfartsmunstycket behöva bytas då det oftast inte räcker att skruva in luftskruven till max.
Även nålen behöver höjas ibland(själv har jag inte nöjt nålen för att annars 4-taktar(bluddrar) den vid fullgas.
Men börja med en så ganska fet bestyckning på både lågfart,mellangas o fullgas d.v.s större munstycken o max höjd nål, sen minskar du blandningen stegvis.Här är en bra länk hur man ställer in förgasaren.http://www.braigasen.com/Gsons_Forgasartips.htm
Eftersom att vanlig 2-takts olja inte blandar sig med e85 utan skiftar sig med e85 så därför ska man blanda i vegetabilisk olja eller någon annan biologisk olja men vissa blandar sig bättre o vissa sämre.
Själv rekommenderar jag Shell advance racing m som är en delsyntetisk ricinbaserad olja för 2-takts go-kart(fungerar ju i princip till alla 2-takts motorer so går på etanol o metanol o oljan fungerar även till 4-takts speedway.
Även Castrol R30/R40 fungerar bra,till och med castrol tts men den blandar sig inte lika bra så den kan ni ställa tillbaka på hyllan.
Fördelarna med E85 är:
Billigare
Miljövänligare
Finns mer effekt att hämta ur E85
Nackdelarna:
Motorn kan vara svårtstartad på vintern men då använder man startgas
Oljan måste blandas i soppatanken