Min etanol konvertering av CR250R,?

yuion

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
Cr250R
Tjeenare.

Som ni märkt börjar sopa priset skjuta i höjden,efter som krisen i mellanöstern fortsätter tyder inget på att priserna kommer gå ner.

Jag satt och funderade lite,teoretiskt sätt är inte mina konverterings planer särskillt svåra.Som jag fattat det så är detta en bra bit på vägen:

Har man allt som behövs så ska det inte vara så svårt att köra på etanol.
För att kunna köra på e85 så behöver du bara en lämplig vegetabilisk 2 takts olja som du blandar i tanken o större munstycken.
Börja med att plocka loss bensintanken o skölj rent det med vatten eller e85.Sen låter man tanken torka tills den är helt snustorr.Får absolut inte vara en vattendroppe kvar speciellt när det är vinter då kan vattnet bilda isproppar som sätter igen soppaslangen och förgasaren.
Även förgasaren bör rengöras med e85 o samma sak med slangarna, men jag rekommenderar att byta slangarna då vissa slangar har en tendens att lösas upp.

Medans tanken torkar så kan du byta huvudmunstycke.
Går inte exakt att säga vad man ska ha för munstycke så man får testa sig fram men normalt så ska man ha ca 30% större munstycke.Men det skiljer sig från motor till motor vissa har till och med satt i dubbelt så större munstycken för att kunna få motorn att gå bra.
I vissa fall kan även lågfartsmunstycket behöva bytas då det oftast inte räcker att skruva in luftskruven till max.
Även nålen behöver höjas ibland(själv har jag inte nöjt nålen för att annars 4-taktar(bluddrar) den vid fullgas.
Men börja med en så ganska fet bestyckning på både lågfart,mellangas o fullgas d.v.s större munstycken o max höjd nål, sen minskar du blandningen stegvis.Här är en bra länk hur man ställer in förgasaren.http://www.braigasen.com/Gsons_Forgasartips.htm

Eftersom att vanlig 2-takts olja inte blandar sig med e85 utan skiftar sig med e85 så därför ska man blanda i vegetabilisk olja eller någon annan biologisk olja men vissa blandar sig bättre o vissa sämre.
Själv rekommenderar jag Shell advance racing m som är en delsyntetisk ricinbaserad olja för 2-takts go-kart(fungerar ju i princip till alla 2-takts motorer so går på etanol o metanol o oljan fungerar även till 4-takts speedway.

Även Castrol R30/R40 fungerar bra,till och med castrol tts men den blandar sig inte lika bra så den kan ni ställa tillbaka på hyllan.

Fördelarna med E85 är:
Billigare
Miljövänligare
Finns mer effekt att hämta ur E85
Nackdelarna:
Motorn kan vara svårtstartad på vintern men då använder man startgas
Oljan måste blandas i soppatanken

Jag tvivlar på att du kommer kunna köra så mycket mer på etanol.
E85 blir också bara dyrare och dyrare, snar är det inte lönt att köra på E85 då hojen drar mera bränsle. Det går bara inte i hopp i mina ögon.

Men att det är bättre för miljön är såklart bra :tummenupp

Om man gör av med bränsle för 50:- eller 60:- i timmen på en cross/endurohoj spelar då absolut ingen roll.Skillnaden i bränslekostnad är ju försumbar i jämförelse med vad reservdelar,däck osv kostar på en säsong.

yuion skrev:
2359095 Tjeenare.

Som ni märkt börjar sopa priset skjuta i höjden,efter som krisen i mellanöstern fortsätter tyder inget på att priserna kommer gå ner.

Jag satt och funderade lite,teoretiskt sätt är inte mina konverterings planer särskillt svåra.Som jag fattat det så är detta en bra bit på vägen:

Har man allt som behövs så ska det inte vara så svårt att köra på etanol.
För att kunna köra på e85 så behöver du bara en lämplig vegetabilisk 2 takts olja som du blandar i tanken o större munstycken.
Börja med att plocka loss bensintanken o skölj rent det med vatten eller e85.Sen låter man tanken torka tills den är helt snustorr.Får absolut inte vara en vattendroppe kvar speciellt när det är vinter då kan vattnet bilda isproppar som sätter igen soppaslangen och förgasaren.
Även förgasaren bör rengöras med e85 o samma sak med slangarna, men jag rekommenderar att byta slangarna då vissa slangar har en tendens att lösas upp.

Medans tanken torkar så kan du byta huvudmunstycke.
Går inte exakt att säga vad man ska ha för munstycke så man får testa sig fram men normalt så ska man ha ca 30% större munstycke.Men det skiljer sig från motor till motor vissa har till och med satt i dubbelt så större munstycken för att kunna få motorn att gå bra.
I vissa fall kan även lågfartsmunstycket behöva bytas då det oftast inte räcker att skruva in luftskruven till max.
Även nålen behöver höjas ibland(själv har jag inte nöjt nålen för att annars 4-taktar(bluddrar) den vid fullgas.
Men börja med en så ganska fet bestyckning på både lågfart,mellangas o fullgas d.v.s större munstycken o max höjd nål, sen minskar du blandningen stegvis.Här är en bra länk hur man ställer in förgasaren.http://www.braigasen.com/Gsons_Forgasartips.htm

Eftersom att vanlig 2-takts olja inte blandar sig med e85 utan skiftar sig med e85 så därför ska man blanda i vegetabilisk olja eller någon annan biologisk olja men vissa blandar sig bättre o vissa sämre.
Själv rekommenderar jag Shell advance racing m som är en delsyntetisk ricinbaserad olja för 2-takts go-kart(fungerar ju i princip till alla 2-takts motorer so går på etanol o metanol o oljan fungerar även till 4-takts speedway.

Även Castrol R30/R40 fungerar bra,till och med castrol tts men den blandar sig inte lika bra så den kan ni ställa tillbaka på hyllan.

Fördelarna med E85 är:
Billigare
Miljövänligare
Finns mer effekt att hämta ur E85
Nackdelarna:
Motorn kan vara svårtstartad på vintern men då använder man startgas
Oljan måste blandas i soppatanken

Du har för stort huvudmunstycke om den 4-taktar på fullgas! Det ska inte åtgärdas genom att sänka nålen.

Sen krävs högre kompression för att få mer effekt med E85, men det kanske du visste.

Sen kan ju miljövänligheten diskuteras... Hur miljövänligt är det när regnskog skövlas för att sockerbetor ska kunna odlas? Tror ni att ozonskiktet ser nån skillnad på koldioxidmolekyler från etanol resp bensin?

Two stroke man skrev:
2361241
Sen kan ju miljövänligheten diskuteras... Hur miljövänligt är det när regnskog skövlas för att sockerbetor ska kunna odlas? Tror ni att ozonskiktet ser nån skillnad på koldioxidmolekyler från etanol resp bensin?

Nu skövlas väl ingen regnskog just för det ändamålet, utan man har börjat odla betor i redan skövlade områden.
Man kan göra etanol på annat än sockerbetor, men det visste du nog redan.
Sen så tar ju grödorna man odlar upp koldioxid, till skillnad från när man eldar fossila bränslen och således frigör koldioxid som har legat bunden djupt under jord i tusentals år...

Etanol däremot kommer från det existerande kretsloppet med koldioxid.
Sockerrör som är de vanligaste produkten att göra etanol av, suger upp koldioxid ur luften... koldioxiden binds i sockerrören, vi jäser sockerrören o får ut alkohol.... o när denna alkohol bränns frigörs då koldioxiden på nytt! Men eftersom den redan kommer ur den befintliga kretsloppet så bidrar den inte till ökad växthuseffekt!

Ehh.. ja!

Se'n tror jag inte ozonlagret bryr sig nämnvärt om koldioxid :tummenupp

GuW skrev:
2361310 Nu skövlas väl ingen regnskog just för det ändamålet, utan man har börjat odla betor i redan skövlade områden.
Man kan göra etanol på annat än sockerbetor, men det visste du nog redan.
Sen så tar ju grödorna man odlar upp koldioxid, till skillnad från när man eldar fossila bränslen och således frigör koldioxid som har legat bunden djupt under jord i tusentals år...

Ja, man kan göra etanol på annat än sockerbetor, t.ex våra skogsråvaror brukar vara ett populärt förslag! Men varför gå över ån efter vatten? Betydligt enklare att tillverka metanol och syntetisk diesel av våra furor.

Ja, växterna tar upp koldioxid! Men bara så länge dom står rotade i jorden! inte när vi hugger ner dom.

Two stroke man skrev:
2361835
Ja, växterna tar upp koldioxid! Men bara så länge dom står rotade i jorden! inte när vi hugger ner dom.

Nä, men då planterar vi nya grödor för att kunna fylla tanken en gång till, och dom nya grödorna tar upp skiten från den förra tanken...

Two stroke man skrev:
2361835 Ja, man kan göra etanol på annat än sockerbetor, t.ex våra skogsråvaror brukar vara ett populärt förslag! Men varför gå över ån efter vatten? Betydligt enklare att tillverka metanol och syntetisk diesel av våra furor.

*suck*

Sorry,helt glömt bort att svara.

Visst,du har rätt,summan är just försummbar.

Men,så länge jag inte förlorar på det,sen får vi inte glömma dte lilla jag gör för miljon.

Men kanske alldra mest för det är en kul sak och att ha något att göra i vinter är värt mer än dom små slantarna.

Two stroke man skrev:
2361835 Ja, man kan göra etanol på annat än sockerbetor, t.ex våra skogsråvaror brukar vara ett populärt förslag! Men varför gå över ån efter vatten? Betydligt enklare att tillverka metanol och syntetisk diesel av våra furor.

jag tror inte att du riktigt har förstått vad de andra pratar om, läs det hela en gång till så förstår du nog. :tummenupp

En nackdel till är väll att den kommer att dra mer soppa då etanol i regel har 30-40% mindre energi i sig, eller? Kör en biopower bil och den drar 1.6-1.7 blandad.

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla