min DR drar olja

jannewall

Buse
Gick med
28 Aug 2005
Hoj
Suzuki DR650
Min enstånka drar drygt 1 liter per 100mil drygt på landsväg/offroad, frågan är, måste man fixa det?
oljekostnad blir 12öre/milen dvs 24kr/mån, att fixa det nu kostar 5000:-
Motorn går utmärkt förövrigt, så vad kan hända om man inte fixar det, förutom att den börjar dra mer olja?

Kostar 5000? För vad? Det kan vara ett läckage i en o-ring runt växel eller drevaxel, läckande motorkåpspackningar, otäta ventiltätningar, slitna styrningar, spräckt topplock, slitna cylinderfodrer, slitna kolvringar, sprucken kolv, otät toppackning? 5000 kronor, för vad?

Vad säger kompressionstestet och vad säger leak-down testet?

Kan vara så att kolvringarna är slitna. Du skriver inte hur långt den har rullat, men jag har hört från flera källor att DR (gamla motorn. Tidigare en 1996) har en förmåga att dra en del olja.

En regel är ju att drar en motor 1 liter olja på 100 mil så är det dags att renovera. Men ta reda på vart oljan tar vägen.

andersbrink skrev:
2197686 Kostar 5000? För vad? Det kan vara ett läckage i en o-ring runt växel eller drevaxel, läckande motorkåpspackningar, otäta ventiltätningar, slitna styrningar, spräckt topplock, slitna cylinderfodrer, slitna kolvringar, sprucken kolv, otät toppackning? 5000 kronor, för vad?

Vad säger kompressionstestet och vad säger leak-down testet?

Kompressionstest och leak-down säger ingenting för dom vet inte ens vad det är :)

Den drar bara olja, den ryker lite, men inget läcker synligt någonstans, inga oljefläckar överhuvudtaget, det första jag kolla var cylinderfoten.

Dom vill ha 5000:- för att riva isär motorn och byta alla ventiltätningar, kolvring+kolv och kolla cylinderfoder och ev byta det. sen kontrollera allt annat.

/Edit
Den har gått 5800mil

För 5 lax får man väldigt mycket öl för. Du kan byta kolv och ringar själv samt hona cylinderloppet (inklusive nytt verktyg) och ventiltätningar för en lusentapp och bjuda hela grannskapet på öl medans de tittar på när du meckar.

Får 2220st 35cl burkar öl här för 4000:- :D
Men det är jobbet som kostar 1000:- här, och delarna drygt 4000:-

Och det jobbet är det inte värt för mig att göra för att spara in den pengen, har inget garage att mecka i och inga verktyg heller :)

Så måste man byta för att det strax kommer att rasa, eller kommer den bara tappa effekt och drar mer olja?

En kolv med ringar kostar näppeligen mer än 1000-lappen, ventiltätningarna på sin höjd 50 kronor styck och honingsverktyget 160 spänn på biltema. Behöver du installera ett nytt foder (väldigt ossanorligt) kostar ett sådant 500 kronor, sen tillkommer borrning och honing à 1000 spänn.

andersbrink skrev:
2201911 En kolv med ringar kostar näppeligen mer än 1000-lappen, ventiltätningarna på sin höjd 50 kronor styck och honingsverktyget 160 spänn på biltema. Behöver du installera ett nytt foder (väldigt ossanorligt) kostar ett sådant 500 kronor, sen tillkommer borrning och honing à 1000 spänn.

Liiite långt till Biltema då killen som har problemet bor i Brasilien :gnissla

andersbrink skrev:
2201911 En kolv med ringar kostar näppeligen mer än 1000-lappen, ventiltätningarna på sin höjd 50 kronor styck och honingsverktyget 160 spänn på biltema. Behöver du installera ett nytt foder (väldigt ossanorligt) kostar ett sådant 500 kronor, sen tillkommer borrning och honing à 1000 spänn.

Tyvärr så kan jag inte köpa "icke orginaldelar" här, bara orginal och bara kolven kostar 2400sek lite drygt, som sagt jobbet är riktigt billigt, det är delarna som kostar, kan kanske hitta en som fixar det för 500:- men det gör bara 500:- i skillnad totalt :)

Om det är bättre att byta så kanske någon känner till någon butik som säljer billiga reservdelar och som skickar dom hit?

För går det bara på 1000-1500 pix bara så byter jag allt, men 4000:- för delarna känns lite tungt om man inte absolut måste. :)

jannewall skrev:
2203777 kanske någon känner till någon butik som säljer billiga reservdelar och som skickar dom hit?

känns lite tungt om man inte absolut måste. :)

Så ingen som vet någon butik? Eller om man kan vänta tills i nov med att fixa, då jag åker på semester till sverige och kan köpa delar själv.

Last edited:
svarar mig själv :)

Det gick på 1650:- för arbetet.

Dom bytte kamkedja, satte dit ny kolv, honade cylindern, nya ventilsäten och styrningar, rengjorde tank och fugge, monterade nytt drivpaket och nya däck, det vart nya packningar till cylinderfot och topp och sidor

Materialet kostade 5978:-

Nu går den som en klocka :)

jannewall skrev:
2642049 svarar mig själv :)

Det gick på 1650:- för arbetet.

Dom bytte kamkedja, satte dit ny kolv, honade cylindern, nya ventilsäten och styrningar, rengjorde tank och fugge, monterade nytt drivpaket och nya däck, det vart nya packningar till cylinderfot och topp och sidor

Materialet kostade 5978:-

Nu går den som en klocka :)
Dvs 2243 och femtio Real :tummenupp
Får man fråga vad du fick ge för en DR här nere i Brasilien?

jannewall skrev:
2642548 7000 Reais i augusti förra året
Sett för 5000 reais dock :)
7k säger du. Det är ju inte så farligt. 24 svenska nästan det kan man ju leva med med. :) Hittar själv inga billiga hojar här. Allt över 250cc kostar ju som om det vore rymdskepp. :tungan

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg