Min cykel vart stulen! Sedan...

• Thread starter Thread starter MikkE
  • Start date Start date

MikkE

Guest
... hittade jag den :3freak

Stack till polarna med mountainbike vid halv elva tiden för att fixa lite med CBRen. Ställde in min mtb i deras ytterhall som jag alltid brukar göra när jag kommer dit. Mekar lite och sedan är det dags att gå till jobbet. Det ligger bara 5 min ifrån dem så jag skiter i cykeln.
Jobbar på, jag jobbar övertid till kl 01 inatt och de andra sticker hem kl 22.
När jag är på väg till dem för att hämta nycklar och cykel är inte bajken där... WTF! :confused:
Tänker bara på att polaren har skojat lite med mig och gömt den, så jag promenerar hem ist för orka gå och väcka han och fråga vart han ställt den (öh).
Börjar fundera på om den kanske faktiskt blitt stulen och tänker bara 10.500 kr... 10.500 kr... 10.500 kr... shit, kan jag få tillbaka någonting om den blivit stulen?? Kostade fan satan!!

När jag gått en stund och närmar mig en mack ser jag cykeln stå där lutandes mot en betongvägg. ÖÖH! Hallå!! Bara att grabba den och sedan cykla hem de sista trehundra metrarna :yoparty

Nu blir det till att ha med sig sitt ABUS Klass 10-lås hela tiden :gnissla

Bifogat

• DSC00027liten.jpg
    DSC00027liten.jpg
    132.7 KB · Visningar: 240
dålig stil att låna hojen men bra att de inte snodde den eller krascha den, tänk om det någon annans hoj du har tagit :D :gnissla

dålig stil att låna hojen men bra att de inte snodde den eller krascha den, tänk om det någon annans hoj du har tagit :D :gnissla

Ja eller hur!! HAHA. Ska man sno den ska man fan göra det på rätt sätt. Plocka ner den och sälja delar :D
Min cykel är det enda exemplaret i typ hela Östfold-fylket.. så det är min iaf :tummenupp

Hej1 ja ibland har man verkligen tur.:D

Ja jävelen... snacka om förvånad jag vart :)

Last edited:
Du skulle väntat utanför macken om det kom ut någon som skulle fortsätta cykla på din cykel. Då skulle du följt efter och ringt KjeTTingJengEt..

Ah, vilket klockrent läge att fråga...

Jag är ute efter en cykel, och XC-åkning tilltalar mig iaf i tanken. Jag tänker att då ska jag självklart ha en heldämpad, och skivbroms ser ju inte ut att göra ont. Har dock lite begränsat med kapital, runt 5tkr.

Ska använda den fram och tillbaka till jobbet (1.5km) och i skogen har jag tänkt... Lutar åt en Biltema "Granite Dome" (http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=757&iItemId=104612). Kommentarer på det? Är det bättre att köpa en som är stel bak men i ngt mera känt märke?

Ska du pendla med hojen, ska du INTE ha dämpning bak. När du står upp och sen ska pumpa fart, sviktar hojen och en jäkla massa kraft går förlorad iom att cykeln sviktar så pass lätt.

Alt, om du hittar en hoj där du kan LÅSA bakdämparen under "transport".

Du skulle väntat utanför macken om det kom ut någon som skulle fortsätta cykla på din cykel. Då skulle du följt efter och ringt KjeTTingJengEt..

Jag hade tanken på det faktiskt. Men jag vill mest hem och det hade strulat sig med hemmanycklar (annan historia) precis innan :mad:

2890309 Ska du pendla med hojen, ska du INTE ha dämpning bak. När du står upp och sen ska pumpa fart, sviktar hojen och en jäkla massa kraft går förlorad iom att cykeln sviktar så pass lätt.

Alt, om du hittar en hoj där du kan LÅSA bakdämparen under "transport".
Pendling blir det, men 1.5km inbillar jag mig att jag kan leva med att jag tappar lite moment?

Har kollat på de med låsbara bakdämpare, går det att köpa en sådan löst? De hela hojarna kostar galet mycket...

Pendling blir det, men 1.5km inbillar jag mig att jag kan leva med att jag tappar lite moment?

Har kollat på de med låsbara bakdämpare, går det att köpa en sådan löst? De hela hojarna kostar galet mycket...

Bakdämpning gör att du förlorar ca 10% av den energi du lägger ner på trampandet till "svaj" i stötdämparen (enligt en känd cykeltillverkare), lite som ständig uppförsbacke eller motvind:tummenupp

Många cyklar med bakdämpning blir även "svajiga" i bakdelen då "sving" lagringarna ofta är bristfälliga på billiga cyklar.

Själv kör jag en XC med dämpning fram, det rekomenderar jag varmt då greppet och framhjulets uppförande i ojämna partier är betydligt trevligare (nu har jag en "värsting" gaffel som verkligen har fungerande dämpning fast den liksom en cykelpump jobbar med luftfjäder:D )

Satsa på en cykel med en stadig ram, lätta ramar är naturligtvis trevliga att cykla på men när de blir för lätta så törs man knappt använda dem(min är tunn som en cocacolaburk så jag vågar knappt använda den, snacka om felköp :huvet )

2890370
<MASSA BRA TEXT>
Så den stående rekommendationen verkar bli att köpa en hoj utan bakdämpare, även vid avsaknad av en "värstinggaffel"? Eftersom prylarna finns, när tillämpar man då bakfjädring? Bara när man ska hoppa och prylar?

Om jag köper en dämpad hoj, och ledsnar på att den är mjuk/svarjig/segtrampad, kan jag då typ ersätta bakdämparen med ett stag bara för att få den stum? :)

Ah, vilket klockrent läge att fråga...

Jag är ute efter en cykel, och XC-åkning tilltalar mig iaf i tanken. Jag tänker att då ska jag självklart ha en heldämpad, och skivbroms ser ju inte ut att göra ont. Har dock lite begränsat med kapital, runt 5tkr.

Ska använda den fram och tillbaka till jobbet (1.5km) och i skogen har jag tänkt... Lutar åt en Biltema "Granite Dome" (http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=757&iItemId=104612). Kommentarer på det? Är det bättre att köpa en som är stel bak men i ngt mera känt märke?

För ditt ändamål med pendling till jobb och hem samt eventuella skogsturer så är heldämpat väl seriöst!

För övrigt så ser biltema hojjen ut att ha mekaniska skivbromsar = RAPPEL!!!! Ganska risiga komponenter för växlar,vevparti. Tror du surar ihop inom ett år när skiten börjar ramla isär.

2890760 För ditt ändamål med pendling till jobb och hem samt eventuella skogsturer så är heldämpat väl seriöst!

För övrigt så ser biltema hojjen ut att ha mekaniska skivbromsar = RAPPEL!!!! Ganska risiga komponenter för växlar,vevparti. Tror du surar ihop inom ett år när skiten börjar ramla isär.
Några tips på vettig cykel åt mig? Runt 5tkr.

Som klarar sig till jobbet, men som gör sig iaf bra i skogen?

Kolla begagnat på blocket eller tradera är mitt hetaste tips. Sen kan ibland cykelhandlare ha begagnade hojar.

http://www.europeiskacykel.com/ har annars jäkligt fin hojar, om inte annat kan de säkert hjälpa dig med VAD du ska ha.

Mvh

Din sadel ser oerhört bekväm ut. Viken fördelas över en stor area.

Men du kanske är van vid hårda saker gnagandes i brasan?

En sån här gör sig mycket bra i skogen och har t.o.m en liten hjälpmotor på 650 kubik vilket är bra i uppförsbackar som annars blir jobbiga att trampa ;):

Bifogat

• garage.php.jpg
    garage.php.jpg
    98.9 KB · Visningar: 43

Glöm heldämpat och glöm skivbromsar.

Nu har jag iofs en downhill-hoj men hur som haver, jag cyklar dubbelt så snabbt med min xc-hardtail än med dh:n, mest pga att det är så sjukt mkt jobbigare att trampa på en hoj som svajjar mycket.

Ska du ha skivbromsar som sitter standard på en 5k cykel så får du mekaniska bromsar vilket inte är någon höjdare. Mycket bättre känsla med hydraliska skivbromsar men då är du uppe i en helt annan prisklass...

För 5000:- får du en kanonfin mtb med helt ok framgaffel och finfina V-bromsar.

Jag köpte nyss en Scott Contessa åt min flickvän. Nypris 5495:-
En stabil ram, lättcyklad och enkla växlar som inte strular. Låsningsbar framgaffel vilket är ett stort plus de dagarna som du enbart cyklar asfalt.

Edit: Snabb sökning på nätet så hittade jag den här:
http://www.pedalogerna.com/product_info.php?cPath=8_77_88&products_id=859

Deorekomponenter nästan rakt igenom :tummenupp
Låsbar gaffel :)

Visserligen 5999 spänn men det verkar ändå vara bra pris för att vara deoreutrustad.

Likvärdig hoj men snyggare och skönare styre:
http://www.haggs.nu/catalog/product_info.php?cPath=179_181&products_id=1206

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...