Jag har spanat lite...
http://roslinscykel.se/singelpidmtb.asp?pid=mtb73
Den då? 1kkr till ytterligare iofs, men dock?
Kanske bättre att spara och handla riktig än att köpa skräp för halva priset?
Kan man sätta frambromsen på högerhandtaget förresten...?
Jag är 177CM lång också, vad ska jag då ha för storlek på ram och prylar? Den jag länkar till finns ju i 46, 51 och 56cm..
Det hela handlar om vad du kommer använda hojen till.
Blir det mestadels asfalt till och från jobb så duger gott och väl en cykel för 5000:- (även billigare).
Men inser du efter ett tag att cykla i skogen över rötter och skit är riktigt roligt, då lönar det sig i längden att köpa något som är lite dyrare.
För 7000:- får du en väldans massa hoj för pengarna och idag ska det mycket till innan du nöter slut på den.
Hojen som du länkar till ser fin och prisvärd ut, egentligen är det enda som fattas ett par SPD-pedaler, sen är du redo för tävling!
För skojs skull tittade jag på en Kona för samma pris och då får man mekaniska skivbromsar och "bara" deore bakväxel (alltså inte Deore LX).
Storlek är inte det lättaste att hitta rätt till. Själv är jag 183 cm lång och har storlek "L" på min hoj. Jag skulle tippa på att du behöver 56cm-hojen men det är som sagt svårt att säga. Lättast är att prova på plats.
En tumregel som jag har är att när jag har sadeln justerad i rätt höjd, så sätter jag spetsen av armbågen mot sadelns framkant, då ska spetsen av mitt längsta finger snudda styrkronan. Då är hojen lagotm stor
Ja, du kan byta sida på bromsarna utan problem