Min cykel vart stulen! Sedan...

• Thread starter Thread starter MikkE
  • Start date Start date
2891478 Glöm heldämpat och glöm skivbromsar.

Jag har spanat lite...

http://roslinscykel.se/singelpidmtb.asp?pid=mtb73

Den då? 1kkr till ytterligare iofs, men dock?
Kanske bättre att spara och handla riktig än att köpa skräp för halva priset?

Kan man sätta frambromsen på högerhandtaget förresten...? :)

Jag är 177CM lång också, vad ska jag då ha för storlek på ram och prylar? Den jag länkar till finns ju i 46, 51 och 56cm..

Last edited:
Blev tvungen att sälja crossen i veckan utan att ha kört ett skit på den, köpte den för att kunna ha kul och samtidigt få röra på mig. Men pga dyr pendling till jobbet funkade det inte att ha den kvar....

Bor "på landet" och har skog med oändliga stigar, skoterspår osv precis bakom huset. En MTB skulle kanske kunna vara ett billigare alternativ till crossen?

Hur pass mycket stryk tål en cykel i 5000-6000:- klassen? Vill inte lägga så mkt pengar på något som går sönder allt för lätt, är ganska stor och tung (185cm, 105kg) så den kommer att råka ut för en hel del påfrestningar.

Jag har spanat lite...

http://roslinscykel.se/singelpidmtb.asp?pid=mtb73

Den då? 1kkr till ytterligare iofs, men dock?
Kanske bättre att spara och handla riktig än att köpa skräp för halva priset?

Kan man sätta frambromsen på högerhandtaget förresten...? :)

Jag är 177CM lång också, vad ska jag då ha för storlek på ram och prylar? Den jag länkar till finns ju i 46, 51 och 56cm..

Det hela handlar om vad du kommer använda hojen till.
Blir det mestadels asfalt till och från jobb så duger gott och väl en cykel för 5000:- (även billigare).

Men inser du efter ett tag att cykla i skogen över rötter och skit är riktigt roligt, då lönar det sig i längden att köpa något som är lite dyrare.

För 7000:- får du en väldans massa hoj för pengarna och idag ska det mycket till innan du nöter slut på den.
Hojen som du länkar till ser fin och prisvärd ut, egentligen är det enda som fattas ett par SPD-pedaler, sen är du redo för tävling!
För skojs skull tittade jag på en Kona för samma pris och då får man mekaniska skivbromsar och "bara" deore bakväxel (alltså inte Deore LX).

Storlek är inte det lättaste att hitta rätt till. Själv är jag 183 cm lång och har storlek "L" på min hoj. Jag skulle tippa på att du behöver 56cm-hojen men det är som sagt svårt att säga. Lättast är att prova på plats.

En tumregel som jag har är att när jag har sadeln justerad i rätt höjd, så sätter jag spetsen av armbågen mot sadelns framkant, då ska spetsen av mitt längsta finger snudda styrkronan. Då är hojen lagotm stor :)

Ja, du kan byta sida på bromsarna utan problem :tummenupp

Har haft en likadan upplevelse som trådskaparen, dock inte lika fancy cykel.
Kom från bussen och upptäckte att min cykel var borta. Svor och förbannade mig över tjuven och promenerade hem.
ca två veckor senare så dyker den upp igen, parkerad vid samma busshållplats som jag brukade gå på och av vid, så jag tänker jävlar i havet nu så nuuu så.
Sitter och väntar och när nästa buss stannar kommer det en ung******** och skall ta cykeln. Haffar tag i grabbfan och går hem med honom till föräldrarna och har ett allvarligt samtal.

Ungen fick en egen cykel efter det...

Skönt att den dök upp igen för dig. Kan hålla med om att Abus klass 10 lås är en bra idé när det gäller en så dyr cykel.

Tjyvarna blir fan bara dummare och dummare... Eller så har du höjt sadeln så han/hon som stal den fick den i sketan och var tvungen och springa in på dass på macken.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT