Min crash igår

Jag tror att vissa här skulle lära sig en hel del av att åka lite grusväg med sin sporthoj, har man åkt många mil grus med riktig grushoj så är hala underlag lättare att hantera och känna efter även med en sporthoj.. Åka med lite ställ på grus med en Blackbird är inga problem, men det är ingen hoj man lär sig sådant på. :tummenupp
 
Jag tror att vissa här skulle lära sig en hel del av att åka lite grusväg med sin sporthoj, har man åkt många mil grus med riktig grushoj så är hala underlag lättare att hantera och känna efter även med en sporthoj.. Åka med lite ställ på grus med en Blackbird är inga problem, men det är ingen hoj man lär sig sådant på. :tummenupp

grusväg är inte halt alls i jämförelse, kört en det grus och sand tror inte ni riktigt förstår hur sjukt halt det var ;) gasa loss bakdäcket i utgången av en gruskurva e ju bara skoj men när baken glider iväg helt av sigsjälv när man bara ligger och puttrar, totalt ingen kontroll alls XD hermsk känsla. Och plötsligt är 70 blås ganska fort XD
 
Så här års är ju alla tidigare saltade vägar glashala om det är minsta fukt i luften. Det ligger ett lager av saltäckel blandat med gummi och asfaltsrester som dubben mortlat ihop på ytan. Vid minsta fukt i luften blir sörjan såphal. Jag kan ofta spinna på åtminstonde de tre, ibland fyra första växlarna med bilen på till synes torr asfalt under mornranra på väg till jobbet.
Jag fattar inte hur ni vågar ut med sporthojar och köra innan våren har duschat bört saltmöget och dubbdäcken är borta sedan ett bra tag.

Beträffande trådskaparens olycka låter jag vara osagt vad orsaken är, men i fallet med Rådmansgatan så är det utan tvekan salt-gummi-asfaltsörjan som ligger bakom.
 
crash i 70, dålig friktion i asfalten och din jacka slipad rakt igenom. Jag är helt ovetande om hur mycket mc-kläder ska tåla men detta låter oroväckande. Dålig kvalitét, otur eller normalt? nån som vet?

Du drar igenom en textiljacka i halva den farten om du kanar en bit, beror mycket på hur mycket punktbelastning du får glidområdet iofs. Hade nycklar i skinnstället vid en "kaning", blev hål där direkt men i övrigt bara rejäla skrubbmärken.
Att gå omkull i 70 är ganska fort, oftast så har man hunnit få ner farten ganska rejält innan man går i backen helt.
 
Du drar igenom en textiljacka i halva den farten om du kanar en bit, beror mycket på hur mycket punktbelastning du får glidområdet iofs. Hade nycklar i skinnstället vid en "kaning", blev hål där direkt men i övrigt bara rejäla skrubbmärken.
Att gå omkull i 70 är ganska fort, oftast så har man hunnit få ner farten ganska rejält innan man går i backen helt.

jag har klotat i lite högre hastighet och mitt skinnställ klara sig bra inga skrubbsår på mig och ett hål i axeln på skinnstället… frågan är om kevlarställ klarar sig bättre än skinn?
 
Jag åkte förbi platsen igår vid 1500. Såg två ambulanser och sedan hojen i diket. Tänkte direkt att hoppas hojbrodern klarade sig. Sedan såg jag dig i Ambulansen när jag passerade. Skönt att det gick så bra som det gjorde och hoppas det inte upptäcks fler saker på dig. Krya på dig. :krama
 
Shit där har man matat på upp för backen ibland:näsblod Aldrig kännt av något dock! Tur att det gick bra med dig iaf:)
 
Shit där har man matat på upp för backen ibland:näsblod Aldrig kännt av något dock! Tur att det gick bra med dig iaf:)

Möjligt att det har nåt med salt och mojs att göra som nån nämnde, men kan iaf säga att det var helt sjukt halt igår! och troligtvis idag med. Och då har jag endå kört på de flesta undelag inkl is ;) ska nog sandpappra däcken lite innan jag tar ut hojen nästa gång med, för säkerhets skull
 
...ska nog sandpappra däcken lite innan jag tar ut hojen nästa gång med, för säkerhets skull
Ett par hundra meter på grusväg är annars väl så bra, när jag lagt på nya svålar brukar jag alltid ta en vända utefter någon grusad sträcka innan det är dags att åka ut. Då behöver jag i alla fall inte fundera mer på "hinnan" utan kan ägna mig åt alla andra tänkbara felmanövrar...
 
Ett par hundra meter på grusväg är annars väl så bra, när jag lagt på nya svålar brukar jag alltid ta en vända utefter någon grusad sträcka innan det är dags att åka ut. Då behöver jag i alla fall inte fundera mer på "hinnan" utan kan ägna mig åt alla andra tänkbara felmanövrar...

dock lite vågar att skrubba rent kanterna på däcken på grus ;)

nu är det inte nya däck de har gått kanske 50mil eller nåt liknande, så bara nästan nya. Mer bara för att helgardera för det var det halaste jag varit med om under mina 8 säsonger med hoj. Kanske nån typ av dubbelfel med skit på däck plus kass vägbana, vet ärligt inte lite därför jag starta tråden med.
 
dock lite vågar att skrubba rent kanterna på däcken på grus ;)

nu är det inte nya däck de har gått kanske 50mil eller nåt liknande, så bara nästan nya. Mer bara för att helgardera för det var det halaste jag varit med om under mina 8 säsonger med hoj. Kanske nån typ av dubbelfel med skit på däck plus kass vägbana, vet ärligt inte lite därför jag starta tråden med.

Jag gjorde en luftcrawl på ett par Sportmax i regn som gått runt 50 mil förra året.
Gick verkligen inte fort.
Nu har de gått ett par hundra mil och greppar asbra. Menar egentligen inget, mer "just sayin'"
 
Bara en fråga till TS - Det kan inte vara så att du glömde kolla lufttrycket innan du gav dig ut och körde ?

Kollade innan jag åkte, tryckte i 2.5 bak och samma fram.

Men i just dethär fallet kanske toklågt tryck hade hjälpt då det blir mycket mer rörelse i däcker och får upp tempen fort :) även om hojen då känns som en tvättsvamp att köra.....
 
Haha, stämma Trafikverket, lycka till med det. Standardursäkten: "Inga tidigare rapporter har inkommit, så vi kan inte haft kännedom om problemet sedan tidigare. Således kan vi inte anses ha orsakat skadan."
Tror det var runt 5 % av fallen som beviljas eller något i den stilen.
 
Ok - Ville bara kolla med dig, har nämligen råkat glömma detta själv nån gång och hojen blir ju helt gewesen med för lite däckstryck - Känns som man har uppgraderat till värsta öhlinarna när man fyllt på lite luft.
 
dock lite vågar att skrubba rent kanterna på däcken på grus ;)...
Point taken:) 50 mil ska alla gånger räcka, det kan vi nog slå fast på en gång. Men seriöst - det viktigaste är att få kontaktytan och möjligen centimetrarna bredvid ruggade när sulorna är nya, sidorna löser man med att successivt öka farten (på bana de tre första varven). Jag kör detta på både gat- och bandäcken, funkar finfint och har hållit mig på hjulen sedan jag började med den metoden. Att sandpappra eller fila med hojen på depåstöd känns både bökigare och resultatet brukar väl bli sisådär när jag provat det.

Som sagt - det är nog svårt att isolera en enskild faktor med låg temperatur, sörjan efter vintern och i folkmun hal beläggning som ingångsparametrar. Jag tror dock att Du kan eliminera hinnan på nya däck som faktor, om Du har femtio mil på dom. Däremot har jag full förståelse att Du vill rensa dom innan det blir åka av nästa gång :)
 
grus
damm
olja/dieselspill
underkyld vägbana
svartis
frostbelagda delar av vägbanan
dåligt uppvärmt bakdäck
relativt nytt bakdäck?
för mycket luft i bakdäcket?

Lite olika orsaker som kan ha orsakat din sladd med motorcykeln.
 
grus
damm
olja/dieselspill
underkyld vägbana
svartis
frostbelagda delar av vägbanan
dåligt uppvärmt bakdäck
relativt nytt bakdäck?
för mycket luft i bakdäcket?

Lite olika orsaker som kan ha orsakat din sladd med motorcykeln.

grus- några enstaka korn som det alltid är på asfaltsvägar inte mer
damm -möjligt
olja/dieselspill -möjligt
underkyld vägbana - inte varit under 0 på 1½ vecka så troligen inte
svartis - se ovan
frostbelagda delar av vägbanan -se ovan
dåligt uppvärmt bakdäck -garanterat var det dålig värme i däcket, kom bara 200 meter ju
relativt nytt bakdäck? - inte så nytt, och kört på nya däck förr utan att märka nåt speciellt e nog hälften myt detdär
för mycket luft i bakdäcket? -2.5, brukar köra det på gata, manualen säger 2.8 eller nåt sånt så troligen inte
 
Last edited:
Är det inte helt enkelt så att däcken inte får upp driftstempen i dessa låga temperaturer på vägbanan?

Fast jag hade nog också kollat - via exv SMC - om det är något galet med beläggningen på vägsträckan/ ansvarsfrågan för väghållaren att iaf skylta om "halkrisk".

Trist inledning på säsongen 2014 men skönt att det verkar gått någorlunda, nyckelbenet läker normalt till sommaren - har brutit mitt högra 3 ggr...

Om Klubba sitter och fiser i 70-75 på sexan tror jag inte däckens drifttemperatur har så stor inverkan. T.o.m. i minusgrader klarar de nog effekten i ur 600:a på 3000v/min.


Men jag håller med dig: Ta dit SMC och gärna Uppdrag granskning också, innan de hinner "fixa" vägen. Det finns ett friktionsvärde som inte får underskridas (minns det inte nu, 15 år sen jag jobbade på Vägverket) och kunde va intressant att jämföra med värdet vid E4-olyckan utanför Vagnhärad ni vet, där mc-isten dog.
 
Nyheter
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

Back
Top