Min crash igår

+5 hemma eller som det står på tv ... kan ju vara mycket mindre på vissa ställen .Låter som det är ett känt ställe med dålig beläggning eller ett ställe som är lite kallar på och kanske kräver lite högre ute temp innan den är säker

+5 på termometern i köket, 5.nåt t.om :) såg solen ute, kika på termometern och beslutade att ta en runda.

Igår
P1020351.jpg
Idag
P1020357.jpg
 
Jag höll på göra exakt samma visa igår på Rådmansgatan, Stockholm. Millimeter ifrån, jag sket knäck. Skrek säkert till lite inne i hjälmen också.
Gasar iväg vid ett rödljus och när jag slänger i tvåan (ca 30km/h) så är det precis som att jag kör i såpa. Motorn rusar upp och bakdäcket går fram och tillbaka fram och tillbaka. Släppte gasen och hojen började vobbla men lyckas stabilisera rätt snabbt. Det var 4 grader ute, till synes helt torrt. Gick av och kände och asfalten var snorhal. Var som ett tunt lager av 'snö/frost/dagg-flis'. Kan det har vart något liknande för dig? Jag körde så sakta hem sen så vart omkörd av en moped på centralbron.
 
fan har ju kört med africa twinen då och då under vinterns varmare dagar utan att märka nåt speciellt iofs heidenau k60 sulor på den, kanske är lite för tidigt att ta ut en sporthoj trots allt :/
 
+5 på termometern i köket, 5.nåt t.om :) såg solen ute, kika på termometern och beslutade att ta en runda.

Igår
View attachment 400768
Idag
View attachment 400769

Race-patina! :yoparty
Skämt åsido så är det bra att det gick så bra som det trots allt gjorde med både dig och hojen...

... Skrek säkert till lite inne i hjälmen också.
... Jag körde så sakta hem sen så vart omkörd av en moped på centralbron.

Bwahahaha!!! Tack, det där behövde jag! :rofl
 
Märkligt, jag passerade förbi där igår kväll vid 19-tiden, ambulans och polis var på platsen precis mitt i backen. Det var mörkt men det såg ut som det låg en bil upp o ner halvvägs ner i diket. Temperatur noll. Hoppas du läker ihop som du ska.

det var ju väligt intressant. Jag crashade vid 3-tiden, att en bil crashar samma dag 4 timmar senare på samma ställe är ju minst sagt misstänksamt
 
knepigt at de skriver "smärtor i nacken" hela tiden, inget jag nånsin klagade på utan ambulandpersonalen satte på nackkrage som en försiktighetsåtgärd, resten verkar polisen/aftonbladet hittat på :va
 
Ser på dina bilder att du är sponsrad av bl.a. Bridgestone. Skicka iväg däcken till dem för en grundlig testanalys. Verkar ju dock som att det är något riktigt lurt med vägbanan, men om däcken visar sig vara ok så har du ju ditt på det torra, till skillnad från Vägverket...
 
Är det inte helt enkelt så att däcken inte får upp driftstempen i dessa låga temperaturer på vägbanan?

Fast jag hade nog också kollat - via exv SMC - om det är något galet med beläggningen på vägsträckan/ ansvarsfrågan för väghållaren att iaf skylta om "halkrisk".

Trist inledning på säsongen 2014 men skönt att det verkar gått någorlunda, nyckelbenet läker normalt till sommaren - har brutit mitt högra 3 ggr...
 
Ser på dina bilder att du är sponsrad av bl.a. Bridgestone. Skicka iväg däcken till dem för en grundlig testanalys. Verkar ju dock som att det är något riktigt lurt med vägbanan, men om däcken visar sig vara ok så har du ju ditt på det torra, till skillnad från Vägverket...

det är bara Poser-klibbor ;) gör hojen snabbare du vet....
 
"Driftstemp" är nog knappast nödvändigt på gatdäck,på rak väg i måttlig fart :va

Tyckte med det, rakt fram i 70km/h borde funka oavsett däck, har provkört banhojen med slicks efter diverse skruvande och aldrig varit med om nåt sånt ens med kalla räjsmackor
 
är medlem i SMC, inget grus på vägen direkt. Gått en del kurser och bandagar dock inte med smc, känner mig säkrare om det börjar kasa när man har ett knä i backen ;) men nu när man åkte helt upprätt och helt oförberedd.. jadu...
Jupp jag tror det finns regler om ett friktionstal på 0.5 oaktat ålder på vägen. Men som många tidigare sagt - Maria Nordqvist vet nästan allt (och betydligt mer än de flesta på TV) om detta.

Min personliga erfarenhet är att +5, om än den temperaturen rått ett antal dagar, ändå kan innebära såphala förhållanden på grund av alla finpartiklar och smet som bildas i kombination av smältvatten/kondens och som inte verkar försvinna förrän efter ett duktigt regn. Sörjan verkar på något vis lägga sig mellan stenarna i beläggningen och rivas upp av fordonen. Och det är förstås knappast optimala förhållanden för sportiga gatdäck som Sportsmart. Är de dessutom flång nya och inte uppruggade kan jag mycket väl tänka mig att Du kan hamna i den situationen.

Men att tro är att inte veta, med däcksfirmans kommentarer vore det naturligtvis bra att få veta om asfalten är för hal eller inte. Om inte annat så för Din egen skull.

Lycka till:tummenupp
 
Din olycka är en gåta, den där Djupedalsbacken är väl känd för att lastbilar fastnar där på vintern men då beror det ju på snön, annars har det väl inte vart nåt tjafs om att den skulle vara speciellt hal? Att det kunde vara halt igår kväll när det kröp ner mot noll köper jag men på eftermiddagen och 5 plus. Däcken dina, dom var väl inte helt nya va?
 
vissa vägar tenderar ju att hålla kylan (och därmed ev halka på ytan) väldigt bra, var partiet i skugga eller sol?
 
visst ska man det, men med plusgrader i en vecka och sen 5 grader solsken och torr asfalt kändes 70 som en väldigt säker fart, felbedömt såhär i efterhand.

mera ett skämt.... aerodynamiken i kinakåporna tog dig i alla fall närmare kina! :D

ABS-plast som spricker kan lagas med plastsvets eller lödkolv.

Med vänlig hälsning
 
Jag höll på göra exakt samma visa igår på Rådmansgatan, Stockholm. Millimeter ifrån, jag sket knäck. Skrek säkert till lite inne i hjälmen också.
Gasar iväg vid ett rödljus och när jag slänger i tvåan (ca 30km/h) så är det precis som att jag kör i såpa. Motorn rusar upp och bakdäcket går fram och tillbaka fram och tillbaka. Släppte gasen och hojen började vobbla men lyckas stabilisera rätt snabbt. Det var 4 grader ute, till synes helt torrt. Gick av och kände och asfalten var snorhal. Var som ett tunt lager av 'snö/frost/dagg-flis'. Kan det har vart något liknande för dig? Jag körde så sakta hem sen så vart omkörd av en moped på centralbron.

Var med om samma fenomen med bilen igår. 6 grader, lite lite lätt moln och snustorr vägbana. Ändå gick antisladden in när jag skulle upp från en liten backe från stillastående. Kan tilläggas att det hände två gånger på exakt samma ställe:confused::confused:
 
Vissa däck ihop med vissa beläggningar, typ asfalt med stora släta stenar i parat med vissa däck i låga temperaturer eller lite funt blir snorhalt. Gick omkull i en rondell med sån skitbeläggning i typ 30 förra året utanför strömstad. Hade legat i 160 o plöjt motorväg för att komma genom en regnskur och vips låg jag på backen och såg hojen glida framför mig. Inget att göra, och fick kopplingshandtaget i handen när jag reste hojen. Skönt att köra hem med två revben av nära ryggraden utan koppling i regnet. Glad att vi klarade oss ok ändå, jag o hojen!
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top