Min bil "rapar"!

Dedär du va inge skoj...

Låter ju som om den skulle gå tungt, skulle tipsa om att kolla kamkjedja och spännskenor., kan ge väldigt lustiga symptom om kamkedjan är för spänd, en skena är av så kedjan slår, eller av så spännaren är för långt ut.

VANOS på en sån va? Mät upp oljetrycket till VANOS:en, eller om det sitter någon styrventil som fungerar obra.

Testa detta:
Ljudet uppstår ej om du rullar med samma hastighet och varvtal med kopplingen nedtryckt?

Jag gissar att det kan vara den homokinetiska knuten längst bak på kardan (vid bakaxel/diffklump) som kärvar. Det kan då bli krafter så att motorn hackar till. Vanligt fel på bmw. Ofta kan knuten smörjas upp.

Sök på uttrycket "homokin*" på
http://www.autopower.se/forum/sok.asp

Angående skrapljud. Det kan ibland vara värmeskyddsplåten som sitter ovanför
kardanaxel och avgassystem som tar i och ger skrapljud vid vissa
varvtal och vinklar på kardan. Dock borde det inte påverka så att motorn hackar till.

Svårt att rulla med kopplingen nere på en automatare... Den gör det bara under belastning, som sagt. Inte om jag står still och gasar upp i det varvet. Skrapar inte heller, utan brölar mer..

Det är ett märkligt ljud den ger ifrån sig.

Jag skulle försöka köra den försiktigt på en tvåpelarlyft, även fast man bör undvika att göra så.
Spänn fast den ordentligt innan.

Då kan en person sitta i och framkalla ljudet (med växel i), samtidigt som en annan går under och lokaliserar ljudet. Är det bränslepump eller ett mer mekaniskt ljud så är det lätt att känna igen isf.

Lycka till i vilket fall!

/J

Brölar ur avgassystemet, tar jag för givet men går det att kolla, typ hänga ur skuffen?

Ja man skulle ju behöva hänga under bilen medan man kör o kolla.. ingen som har en rullande landsväg på lyft eller med smörjgrop :confused: (eftersom den endast gör det under belastning)

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025