Min bil "rapar"!

bmwru.jpg

Prova att ta bort kontakten till spjället så märker du om det gör någon skillnad, gjort på 1 minut.
På autopower.se under mektips finns det lite info om den.

Nu har vi alldeles nyss testat att dra ur kontakten till Disan, och det var ingen skillnad. Oljan i lådan är bytt i somras.

Är inte kvar i det jävla garaget längre, men har ordnat en film, ska försöka lägga upp den. Jag vet inte vart den där givaren sitter. :gnissla

det låter där bak säger du ,,,,,, rapar är ingen bra beskrivning ;) du kan bättre :)

hackar bilen vid fler varvtal än 1500-2000 ?

sker det vid varje växling ?
hur växlar bilen ? mjukt _ hårt ? ,, rapar den vid växling , kan det som sagt vara stödlager ,,

jordpunkter ? tänddelar ?

Den växlar alldeles klockrent, och strular aldrig i samband med växling. Kommer film sen ju.

Det må komma bakifrån, men låter som en riktig ölrap.

Utan att ha en susning om just BMW så skulle jag gissa på att det är något med bränsletillförseln. Täppt bensinfilter/ledning som gör att bensintrycket inte är konstant. Kanske sitter det två bensinpumpar varav den ena sitter i tanken och är paj/fungerar dåligt.

Rapljudet kommer från att det är luft i systemet/bränslet stryps på vägen. Eller kanske är det täppt bensinlock som orsakar ljudet som någon nämt tidigare.

Men det är alltså en vild gissning.

Utlovade videoklippet

Här kommer videoklippet. Hoppas att det fungerar nu bara, storleken blev nog lite konstig men jag tror man ser ändå.

:va:va:va:va:va:va:va:va:va:va:va:va:va

Vi får ta en titt på TPS:en kanske

Är inte kvar i det jävla garaget längre, men har ordnat en film, ska försöka lägga upp den. Jag vet inte vart den där givaren sitter. :gnissla

Rakt under spjälmotorn (lisadisafisa) du drog ut, tror jag iaf.

Isåfall är det spjälet närmast motorn, på axeln mitt emot gasvajern.

satan vilket sjukt ljud.
Det låter lite som ett resonans ljud. Att någonting "vibrerar " vid just det varvtalet. Men samtidigt är det lite för dovt.

Som om något kastar mot ett utslitet stödlager.

möjligt.
Om det skulle vara hardyskivan eller vad det nu kallas så skulle det vara ett "klonkljud" vid på och avslag om jag mins rätt.
Men ljudet värkar vara varvtalsberoende.
Om det var stödlagret tycker jag att det borde vara hastighetsberoende och låta under en längre period.
Jag känner mer spontant att det är något med avgassystem. typ som att innehållet i ljuddämparen har lossnat.
Bara spekulationer.

Alltid på samma varvtal? Samma växel och hastighet?

Elektronisk kickdown funktion på dom där eller? Givare/brytare för farthållare?

Det vibrerar i bilen när den "rapar" men det märkliga är att ljudet kommer bakifrån, samtidigt som det gör att motorn går ner i varv..

Som ovan nämnts, ljudet kommer bakifrån, men den sackar i varv.

Kickdown funkar fint, ingen farthållare.

Ljudet samma oavsett bränslemängd också.

aa jag trodde det var föraren som släppte av.
Så motorn slår i princip ifrån mellan 1500-2000 varv.
Då lägger jag in röst på ett givar fel.
Men att få fram vilken är värre då behövs en dator så man kan läsa av samtliga mätvärden under körning för att se vad som visar fel.

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025