Nu är jag ingen expert på hojar, men har en liten hypotes om vad som orsakar detta "wiggle" när man svänger. Brukar kunna få det på min RD 350 om jag kör lite halvfort i större kurvor, det svajar i hela hojen. Ingen fara (Tror jag?) men det känns ju rätt pinsamt att flexa sig igenom kurvorna haha.
Hur som helst, JAG tror att anledningen till att en motorcykel börjar svaja på detta viset, beror på att tunga hjul som snurrar fort inte gärna vill ändra vinkel.
Testa själv att hålla upp ett cykelhjul i hjulaxeln, sedan snurrar du hjulet fort och försöker ändra vinkel på hjulaxeln. Hjulet kommer försöka hålla sig kvar på samma ställe! Alltså, när du, genom att böja och bänna i hjulaxeln försöker tvinga själva fälgen i en annan vinkel, så svajar hela hjulet eftersom fälgen vill rätta sig efter axeln
som den redan snurrar runt! Alltså man har "två" centrum. Ett fast centrum, dvs själva hjulaxeln. MEN! Fälgen kommer försöka rätta sig efter de roterande krafterna, och det skapar alltså ett annat centrum, ett slags "falskt centrum", som inte nödvändigtvis befinner sig på exakt samma plats som hjulaxeln.
Fattar ni någonting? Det här är svårt som attan att förklara, men ni kommer förstå precis vad jag menar om ni snurrar ett cykelhjul och försöker svänga med det medan det snurrar.

Eller, om ni har en kapmaskin eller liknande i näven, testa då att vrida maskinen i olika vinklar, ni kommer känna att det går trögt och sådär ryckigt.