Min Bandit "ormar och ålar sig" i kurvor.

Tycker bakdrevet ser hyfsat slut ut med "hajfensformade" kuggar. Antagligen dags att byta drivpaket, även fast hojen inte kommer sluta orma och åla sig för det.

Jomen.. Kom precis hem från verkstan. Trevlig kille som äger den. Han kör road racing dessutom. :yoparty

Kom fram till att drivpaketet borde bytas, bromskiva bak+belägg och skivor fram+belägg.

Och jag som hade planerat en veckas åktur runt ön den här månaden. :död

Jomen.. Kom precis hem från verkstan. Trevlig kille som äger den. Han kör road racing dessutom. :yoparty

Kom fram till att drivpaketet borde bytas, bromskiva bak+belägg och skivor fram+belägg.

Och jag som hade planerat en veckas åktur runt ön den här månaden. :död

Klart han är trevlig eftersom du är en blivande storkund, hahaha!:D

Jag kör på Michelin 2CT som jag fått "touringplatta" på. Vet inte om det beror på detta däcks sammansättning, men det är JÄKLIGT obehagligt hur bakhjulet vandrar. Har inte upplevt detsamma i denna omfattning med andra däck.

Jag kör på Michelin 2CT som jag fått "touringplatta" på. Vet inte om det beror på detta däcks sammansättning, men det är JÄKLIGT obehagligt hur bakhjulet vandrar. Har inte upplevt detsamma i denna omfattning med andra däck.

Fått toouring på framhjulet en gång, och det blev precis som TS skriver, jag tror på platt framhjul! :)

Nu är jag ingen expert på hojar, men har en liten hypotes om vad som orsakar detta "wiggle" när man svänger. Brukar kunna få det på min RD 350 om jag kör lite halvfort i större kurvor, det svajar i hela hojen. Ingen fara (Tror jag?) men det känns ju rätt pinsamt att flexa sig igenom kurvorna haha. :D

Hur som helst, JAG tror att anledningen till att en motorcykel börjar svaja på detta viset, beror på att tunga hjul som snurrar fort inte gärna vill ändra vinkel.

Testa själv att hålla upp ett cykelhjul i hjulaxeln, sedan snurrar du hjulet fort och försöker ändra vinkel på hjulaxeln. Hjulet kommer försöka hålla sig kvar på samma ställe! Alltså, när du, genom att böja och bänna i hjulaxeln försöker tvinga själva fälgen i en annan vinkel, så svajar hela hjulet eftersom fälgen vill rätta sig efter axeln som den redan snurrar runt! Alltså man har "två" centrum. Ett fast centrum, dvs själva hjulaxeln. MEN! Fälgen kommer försöka rätta sig efter de roterande krafterna, och det skapar alltså ett annat centrum, ett slags "falskt centrum", som inte nödvändigtvis befinner sig på exakt samma plats som hjulaxeln.

Fattar ni någonting? Det här är svårt som attan att förklara, men ni kommer förstå precis vad jag menar om ni snurrar ett cykelhjul och försöker svänga med det medan det snurrar. :D Eller, om ni har en kapmaskin eller liknande i näven, testa då att vrida maskinen i olika vinklar, ni kommer känna att det går trögt och sådär ryckigt. :)

Nu är jag ingen expert på hojar, men har en liten hypotes om vad som orsakar detta "wiggle" när man svänger. Brukar kunna få det på min RD 350 om jag kör lite halvfort i större kurvor, det svajar i hela hojen. Ingen fara (Tror jag?) men det känns ju rätt pinsamt att flexa sig igenom kurvorna haha. :D

Hur som helst, JAG tror att anledningen till att en motorcykel börjar svaja på detta viset, beror på att tunga hjul som snurrar fort inte gärna vill ändra vinkel.

Testa själv att hålla upp ett cykelhjul i hjulaxeln, sedan snurrar du hjulet fort och försöker ändra vinkel på hjulaxeln. Hjulet kommer försöka hålla sig kvar på samma ställe! Alltså, när du, genom att böja och bänna i hjulaxeln försöker tvinga själva fälgen i en annan vinkel, så svajar hela hjulet eftersom fälgen vill rätta sig efter axeln som den redan snurrar runt! Alltså man har "två" centrum. Ett fast centrum, dvs själva hjulaxeln. MEN! Fälgen kommer försöka rätta sig efter de roterande krafterna, och det skapar alltså ett annat centrum, ett slags "falskt centrum", som inte nödvändigtvis befinner sig på exakt samma plats som hjulaxeln.

Fattar ni någonting? Det här är svårt som attan att förklara, men ni kommer förstå precis vad jag menar om ni snurrar ett cykelhjul och försöker svänga med det medan det snurrar. :D Eller, om ni har en kapmaskin eller liknande i näven, testa då att vrida maskinen i olika vinklar, ni kommer känna att det går trögt och sådär ryckigt. :)
Jag förstår vad du säger. Men du har inte riktigt rätt i hur du tänker. Då skulle ju varenda motorcykel vara ytterst svårsväng och bete sig farligt i kurvorna. Och så är det ju inte.

När hjulet snurrar så får du en gyroliknande effekt. Den vill hålla hjulet rakt upp från jordens medelpunkt. Ju snabbare hjulet snurrar desto större blir den kraften. När man har lite mera fart än krypfart och motstyr i en kurva så manipulerar man den kraften kraften med hjälp av styret så att när man vrider styret åt vänster så lutar och svänger hojen åt höger.

Detta eftersom att man kan se ett hjul som två koner med baserna mot varandra. Roterar de ihopsatta konerna tillräckligt snabbt kan de hålla sig upprätt och går rakt fram. Men om man trycker ner på högersidan så svänger de åt höger. Och vice versa.

Så när man vrider styret åt vänster så stör man alltså gyroeffekten i framhjulet så att hojen vill luta åt höger. Och genom hjulens form så svänger hojen då åt höger. Gyrokrafterna är en av dina bästa vänner som motorcyklist. :tummenupp

När det gäller din gamla goda RD så har den ju dels antagligen en något mjukare ram än modernare hojar. Dessutom ligger inte fjädringskomponenterna på en modern nivå. Är det något som inte är mekaniskt tipptopp på cykeln så kan det också bidra till vissa problem.

En del äldre hojar är minst sagt mycket intressanta när man kommer till en kurva. En RD350 borde ändå bete sig ganska hyfsat jämfört med en del andra äldre reliker.

Back