Min Bandit "ormar och ålar sig" i kurvor.

dMaN24

En sån där utlänning..
Gick med
8 Feb 2010
Hoj
Vi får se.
Har kollat däckstryck för inte allt för länge sen, men det känns som att den spårar.

Har spänt kedjan för ca. en månad sen. Efter det så har jag skjutsat på den, och nu är den slapp som attan igen. I samband med detta så noterade jag att indikeringarna för bakhjulet skiljer sig med en "pinne".
Tre bakifrån på vänster sida, fyra bakifrån på höger sida.

Skulle man kunna tro att detta hör ihop?

Mät, på båda sidorna av hojen, från centrum på svingaxeln till centrum på hjulaxeln. Då vet du om det är rätt eller ej.

Det kan ju också bero på hur dina däck ser ut...

Kan även bero på en bakre stötdämpare som håller på att ge upp alternativt felaktig inställning. Kolla ev. läckage genom att komprimera fjädringen några gånger.

//J

Det måste vara samma avstånd på indikeringen! Sitter bakhjulet snett så kan det ge en ormig effekt.
Sen skulle jag kolla dämpar inställningen både fram och bak. Ta även en titt på ev läckage och däckstryck.

För slappt inställd retur? Olja i gaffeln? Bakdämparen rätt inställd? Ringtryck?

Kolla instruktionsboken hur du ställer in dämparna till standardinställning och gör det. Kör igen. Om det inte känns bättre nu så kolla om du har oljeläckage i gaffeln, eller om någon dämpare helt enkelt gett upp.

Vad har du för spel på kedjan?

Du säger att "det känns som den spårara". Utveckla hur du menar (att den spårar betyder egentligen att fram och bakdäck ligger i linje, om den INTE spårar är det fel).

EDIT: Klart att hjulaxeln ska ligga på samma markering på både höger och vänster sida, men jag skulle inte tro att ett strecks skillnad förändrar köregenskaperna extremt mycket.

Last edited:
morphine: Ah. eh.. Då menar jag såklart att den inte spårar. :D

Helt ärligt så skulle jag inte klaga på ny uppsättning Metzeler's, men det får bli när man har råd.

Tror bakdämparen är bytt nyligen.

Jag är mest fundersam på hur kedjan kan ha blivit så himla slapp på så kort tid. Ok att det varit dubbel vikt än vanligt (lite mer t om) men att det ska bli så slapp att den formligen hänger på ramen? :O

Ska jaga verkstad imorrn. Dom har stängt på måndagar :(
(Hade jag haft verktyg så hade jag kunnat spänna kedjan själv) ;)

morphine: Ah. eh.. Då menar jag såklart att den inte spårar. :D

Helt ärligt så skulle jag inte klaga på ny uppsättning Metzeler's, men det får bli när man har råd.

Tror bakdämparen är bytt nyligen.

Jag är mest fundersam på hur kedjan kan ha blivit så himla slapp på så kort tid. Ok att det varit dubbel vikt än vanligt (lite mer t om) men att det ska bli så slapp att den formligen hänger på ramen? :O

Ska jaga verkstad imorrn. Dom har stängt på måndagar :(
(Hade jag haft verktyg så hade jag kunnat spänna kedjan själv) ;)

det KAN vara dags att byta drivpaket, jag fick spænna min efter varje kørning men då var den så slut att du kunde dra den fram och tillbaka på længden som ett dragspel :)

Det måste vara samma avstånd på indikeringen! Sitter bakhjulet snett så kan det ge en ormig effekt.
Sen skulle jag kolla dämpar inställningen både fram och bak. Ta även en titt på ev läckage och däckstryck.
Fast det är å andra sidan ingen som helst garanti att märkena är exakt lika på båda sidor heller.

Kedjan får aldrig någonsin vara så pass spännd att den hämmar svingens rörelse! :fakta Gör den det så är både den och lagren slut fortare än kvickt. Dvs ska det vara sak samma om du så skjutsar ett helt fotbollslag, det påverkar inte kedjeslitaget eller längden på den.

Slutskjutsat nu. Funderar på att ta bort fotpinnarna bak. :)
Sen om man får tag i nån :tuttar så vette tusan. :va

Sen är du säker på att du alltid åker på full effekt om du inte har några fotpinnar bak ju. Utifall att du glömmer dem nere när du skjutsat eller liknande :banana

Banditen har aldrig haft någon bra väghållning. Mjuk svampig framgaffel, flexande stålram och en bakstötdämpare som inte är värd namnet. Har det varit mycket rakt-fram-åka blir det slingrigt pga av den platta däckprofilen.

@ TS : Om du har möjlighet, lägg upp bilder på dina däck, så får vi se hur dom ser ut. Ett halvpissigt framdäck gör att man kan tro det är fel på : styrlager, stötdämpning, feljusterat bakhjul m.m.
Ett bakdäck med touringrand gör hojen väldigt känslig för t.ex målade vägmarkeringar, asfaltskanter, ojämnheter. Har haft det problemet själv så jag vet.
Och, som jag skrev i mitt första inlägg: mät hur bakhjulsaxeln är justerad.

@ TS : Om du har möjlighet, lägg upp bilder på dina däck, så får vi se hur dom ser ut. Ett halvpissigt framdäck gör att man kan tro det är fel på : styrlager, stötdämpning, feljusterat bakhjul m.m.
Ett bakdäck med touringrand gör hojen väldigt känslig för t.ex målade vägmarkeringar, asfaltskanter, ojämnheter. Har haft det problemet själv så jag vet.
Och, som jag skrev i mitt första inlägg: mät hur bakhjulsaxeln är justerad.

Bra idé.
Ska fixa lite bilder imorrn.

Kedjan är på tok för slapp även om det inte påverkar slingrigheten.
Prova att justera kedjan och ställa bakhjulet rakt enligt markeringarna i svingen som första åtgärd. Blir det inte bättre så kolla hjullagren genom att rycka lite i hjulen. De ska inte glappa något. Däcktryck ska vara det som står i instruktionsboken.
Har du fortfarande problem efter dessa åtgärder, byt däck. Kvarstår problemen så gissar jag på svinglager eller styrlager.

Tycker bakdrevet ser hyfsat slut ut med "hajfensformade" kuggar. Antagligen dags att byta drivpaket, även fast hojen inte kommer sluta orma och åla sig för det.

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!