Min 4e hoj, vilken? GSX-R 1000 K5 K6 eller R1 -05 -06

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Känns dags för en ny hoj. Som väger mindre än min Sprint RS. Och som drar bra från 4000RPM och uppåt precis som Sprinten. Och funderingarna ligger på ovannämnda.
Vill inte lägga ut mer än max 70000kr. Och jag har kollat försäkringen på en R1a.
Och den var acceptabel.
Gissar försäkringen är ungefär densamma på en gixxer.
Vad tycker ni?
Vad är det för för och nackdelar med gixern repektive rettan?
Vad skall jag välja?
Jag är 173cm kort(!) med korta ben och korta armar och lång(!) :) kropp.

Har funderat på att sätta på en BAZZAZ Traction Control.
Är det vettigt?
Minskar BAZZAZ TC risken för highsider?
Eller nått jag kan glömma, BAZZAZ TC har ingen inverkan,
allt ligger ändå i huvudet/gashanden när det gäller hålla sig på hjulen?
 
Last edited:
Har haft båda,
Du skrev inte hur lång du är.
Är du över 185cm så ska du ta R1:an, under 180cm så ska du satsa på Gixxern!
Du sitter bättre på R1:an medans Gixxern känns lite brutalare rätt genom.
En R1 från -07 är däremot ett snäpp bättre än Gixxern på allt.
 
Har haft båda,
Du skrev inte hur lång du är.
Är du över 185cm så ska du ta R1:an, under 180cm så ska du satsa på Gixxern!
Du sitter bättre på R1:an medans Gixxern känns lite brutalare rätt genom.
En R1 från -07 är däremot ett snäpp bättre än Gixxern på allt.

Ja då kommer längden(!) 173cm med korta ben och armar och lång(!) :) kropp.
Lägger in det i mitt första inlägg. Då lutar det åt gixxer.
Men Rettorna är så snygga....
 
Last edited:
Äsch! Jag är 170 cm och sitter som en smäck på R1:or. Och hur stora är Rossi, Lorenzo och grabbarna?

Köp den du tycker är snyggast. Motorcyklar köps med hjärtat, inte med hjärnan.

Alternativt så provkör du dem och väljer den som skrämmer dig mest. I den klassen har alla motorcyklar mycket mer effekt än du behöver i alla fall...
 
Äsch! Jag är 170 cm och sitter som en smäck på R1:or. Och hur stora är Rossi, Lorenzo och grabbarna?

Köp den du tycker är snyggast. Motorcyklar köps med hjärtat, inte med hjärnan.

Alternativt så provkör du dem och väljer den som skrämmer dig mest. I den klassen har alla motorcyklar mycket mer effekt än du behöver i alla fall...
Rossi, Lorenze och grabbarna kör inga R1or på bana :rolleyes:, benvinkeln på deras hojar skulle få en vanlig dödlig att hamna i rullstol efter ett par varv.
R1:an lämpar sig bättre för längre förare, med det är sant det du säger, självklart räcker effekten i båda hojarna. Motorkaraktären är väl lite olika mellan dessa hojar också, Gixxern är lite mer benägen att vilja gå upp på bakhjulet vid fullt gaspådrag på dom första växlarna, vissa gillar det och vissa inte.
Om vi säger såhär, jag skulle själv ha valt R1:an pga mina 189 cm. Så i detta fall den cykeln jag sitter bäst på.
Prestandan är likvärdig.
 
jag skulle hellre köpa en R1a bara för den e skitmycke snyggare och ser mycket bättre ut i byggkvalitét, gixxern är såklart en skitbra hoj men den känns plastig.. 05-06 R1 är det jag vill byta upp mig till med men jag är längre så..
 
Verkar som budgeten också skulle rymma Gixxer K7-K8 eller R1 07 - 08 :)
Kommentarer välkomna !
2wheeldrive har ju redan satt R1 -07 före gixxer K5 K6
Retta 07 -08 jämfört med K7 K8?
 
Last edited:
Verkar som budgeten också skulle rymma Gixxer K7-K8 eller R1 07 - 08 :)
Kommentarer välkomna !
2wheeldrive har ju redan satt R1 -07 före gixxer K5 K6
Retta 07 -08 jämfört med K7 K8?

När jag letade R1 så läste jag att ventilerna som förändrats inför 07 an inte tålde så mycket, det stod om felaktig olja och om serviceintervall inte skötts så åt ventilerna igenom godset i ventilsätet i värsta fall... I övrigt verkar det vara en grym hoj. :)
 
Har ägt båda R1 -08:a och Gsxr1000 K7-K8

Kan säga som så att först hade jag K7:an...sålde den för att testa en R1 -08:a då jag tyckte de va så jävla snygga.
4 månader efter R1:a köpet la jag ut den på blocket och köpte mig en underbar K7:a igen.
Faaaan va jag sakna den. Man satt bättre. Både för armar och rygg...motorn hade sjukt mer kraft o snabbare respons. Skönare att wheela med.
Nää..fan va jag älskar gixxrarna!

Men visst är R1 -07-08 snygga...speciellt den jag pimpa upp =P

22052010242.jpg
 
Last edited:
Pratar vi effekt så rejsade jag en k5a med min R1 05a och han tog 2 hojlängder till toppfart så nån större skillnad är det inte... Men dom har väldigt olika körställning är min erfarenhet så provkör båda och bestäm dig sen som jag sagt förut !
 
jag är väl inte helt opartisk men....k6 är fan helt underbar, k5 är ju i stort sett samma hoj så.
klart du ska ha en gixxer ;):banana
 
Bazzaz TC är utvecklad som en ren race-TC som helt enkelt reagerar och ställer ner effekten när varvtalsökningen blir för stor i f t vad den bedömer är rimligt med hänsyn till aktuell kombination av växel, varvtal och trottelposition. Det innebär att den förutsätter bra grepp i däcken och har därmed högre tröskel innan den griper in, jämfört med sensorstyrda TC-moduler.

Men visst ger den en ökad trygghet, och med högsta känsligheten så griper den in rätt tidigt ändå. Men se den för himmelens skull som ett hjälpmedel om Du skulle förivra Dig något, ingen TC ersätter en rimligt kalibrerad högernäve! Det är bara här på SH det funkar att vrida stumt från APEX...:)
 
Jag tackar för alla goda råd i den här tråden. :Bugar
Med min längd 173cm så talar många för att jag sitter bättre på en gixxer.
Gixxer K7 - K8 har en "motorinställare" med tre effektlägen vad jag sett.
Inser att jag ska börja med lägsta effektläget.
I varje fall på körningen från säljare hem till Göteborg. :)
Så jag slipper använda Falcks MC-service direCt.
Det är bara en hake, Rettor är så snygga......
philleee´s R1 är ju helt fantastiskt snygg. Djupt imponerad. :Bugar
Och även med bazzaz så är det huvudet/gashanden som håller hojen på hjulen.
Det är bara på SH det är fullgas från APEX....:D
 
Ut och prova de hojjar du är intresserad av...bara du som vet vad som passar just dig. Effekt finns så det räcker i de hojjar du funderar på.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top