Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

0,7hk känns inte jättekul. Cool grej men långsamt.

Det är mer än tillåtet i alla fall...
Och det var inte farten jag var ute efter utan att åka omkring på fullgas i stan.
Men visst skulle det vara kul att köra om en miljömupp på Voi också.....

Va f...?

Jag som tänkte svetsa i helgen...

Och Helldén kör med skrämselpropaganda :huvet

"Kan leda till bilförbud i städerna"...???

Tja, han konfirmerar ju än en gång att det är bilen han hatar (inte dess utsläpp) och dessutom att han verkligen ser allt ut Hufvudstadens perspektiv...

"Kan leda till bilförbud i städerna"...???

Tja, han konfirmerar ju än en gång att det är bilen han hatar (inte dess utsläpp) och dessutom att han verkligen ser allt ut Hufvudstadens perspektiv...
Ja, artikeln han länkar till säger inget om det, så det är något han själv hittar på för att så split och skapa hysteri.

Energislagen närmar sig varandra.
Med detta bensinprispris så skulle ett elpris på ca 4,40kr/kWh göra att det inte lönar sig att stoppa i sladden på bilen längre :unsure:
Jag tror att det blir en spännande vinter.......
Bensin: 18*0,8 = 14,40 kr/mil
El: 4,4*2 = 8,80 kr/mil

Nu jämför jag två ungefär lika stora fyrhjulsdrivna bilar vintertid, och räknar snålt på bensinbilen och lägger på lite på elbilen. Blandad körning ger snarare litern på en bensin-SUV.

Så kör man 3000 mil/år så sparar man 5,60*3000 mil = 16.800kr/år.

Skall drivmedelskostnaden motsvara bensinkostnaden måste det upp till minst 7,20 kr/kWh i genomsnitt.

Om dom säger att elpriset är tex 4:40 idag så tillkommer det väll en massa nätavgifter och skatter mm ?

Nu jämför jag två ungefär lika stora fyrhjulsdrivna bilar vintertid, och räknar snålt på bensinbilen och lägger på lite på elbilen. Blandad körning ger snarare litern på en bensin-SUV.

Skall drivmedelskostnaden motsvara bensinkostnaden måste det upp till minst 7,20 kr/kWh i genomsnitt.
Ja, det blir nog olika på vilken bil man jämför med.
Jag tog bara mitt egna exempel, och jag kör ju hybrid.
Så det där var bara var min brytpunkt går för att stoppa in sladden.
Ditt exempel är nog mer korrekt om man jämför med en helt elektrisk bil.

Om dom säger att elpriset är tex 4:40 idag så tillkommer det väll en massa nätavgifter och skatter mm ?
Ja, korrekt.
Jag menade 4,40kr/kWh "skattat och klart" det vill säga det som dras ur min börs.
Så på ett spotpris får du lägga till alla dom avgifter som du "drabbas" av, och där är det också lite olika hur elnätsbolagen har konstruerat nätavgiften.
En del får betala för överförd energimängd, medans andra har en fast avgift baserat på storlek på huvudsakringen.

Kalkylen löser sig nästa vecka. Bensin blir billigast. Vem kunde tro det för tio år sedan?

Kalkylen löser sig nästa vecka. Bensin blir billigast. Vem kunde tro det för tio år sedan?
Fast hur kan man skriva så?
Priset sätts ju dygnet före vad jag vet :va Så priset för kommande vecka bör ju vara svårt att sätta?
Har inte tillgång till artikeln, men skulle vara intressant att se hur dom har prognostiserat?

Fast hur kan man skriva så?
Priset sätts ju dygnet före vad jag vet :va Så priset för kommande vecka bör ju vara svårt att sätta?
Har inte tillgång till artikeln, men skulle vara intressant att se hur dom har prognostiserat?
Har inte heller läst hela artikeln. Antar att en eller flera gör en guesstimation. Den som kan förutspå framtida marknadspriser blir världens rikaste på ett par dagar.

Vi får se. Finns väl trots allt en del indikationer på att priset kan öka de närmsta två månaderna.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT