Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

tänker lite på detta med CO2 utsläpp fördelat per sektor. Transporter är det ju väldigt mycket fokus på men den sektorn står för "endast" 20-25 % CO2 utsläpp om jag kommer ihåg rätt. Alltså finns det 75-80 % i andra sektorer där man måste göra minst lika mycket. Att elektrifiera transportsektorn som står för 20-25 % av utsläppen kommer inte lösa problemet, dock hjälpa.

Vad beror det på att man inte vågar angripa de andra sektorerna och varför är det sånt ensidigt fokus på transportsektorn ? Kan det vara för att det blir för stor påverkan på folks liv om man påverkar de andra sektorerna ?

Folk vill ju ha sitt kaffe, kött och sin resa till Thailand. De sakerna för man inte röra. Dessutom resonerar folk att har man köpt elbil så har man gjort sitt bidrag till bekämpning av CO2 utsläppen. Det märks väl när man ser sina kollegor komma i nya elbilar och vinka från förarsättet "hej, titta på mig, jag är miljövänlig".
 
Funderar också på detta med inkomst på bränsleskatt. Kollar man runt på nätet så verkar staten tjäna 48-60 miljarder kr per år i bränsleskatt. Vad ska de beskatta istället när bränslena fasas ut och man förlorar den inkomsten ?
 
Funderar också på detta med inkomst på bränsleskatt. Kollar man runt på nätet så verkar staten tjäna 48-60 miljarder kr per år i bränsleskatt. Vad ska de beskatta istället när bränslena fasas ut och man förlorar den inkomsten ?
Kilometerskatt.
 
"Men med allt fler elbilar på vägarna sinar intäktsströmmen till staten, skatten som betalas i samband med påfyllning av drivmedel blir nämligen mindre samtidigt som fordonsskatterna för eldrivna fordon av olika slag är låga (dagens skatte- och bonussystem kan dock förändras).

Lösningen stavas kilometerskatt

I större städer blir kilometerskatten för bensin- och dieselbilar 5,00-5,40 kronor per mil (0,50-0,54 kr/km) medan laddbara fordon får en kilometerskatt på knappt 4,80 kronor per mil (0,48 kr/km).

I mindre städer och större vägar blir kilometerskatten omkring 1 krona per mil (0,10 kr/km) för bensin- och dieselbilar och 0,80 kronor per mil (0,08 kr/km) för laddbara bilar.

På landsbygd tas ingen kilometerskatt ut för några fordon."

Så när blir detta verklighet ? Vill man ta en runda med mc:n om några år så får man förutom kostnad för bensin också räkna med en kilometerskatt ? Kilometerskatt på varutransporter kommer öka kostnaderna på varor ?

https://teknikensvarld.expressen.se...ilometerskatt-sa-dyr-blir-den-enligt-forslag/
 
"Men med allt fler elbilar på vägarna sinar intäktsströmmen till staten, skatten som betalas i samband med påfyllning av drivmedel blir nämligen mindre samtidigt som fordonsskatterna för eldrivna fordon av olika slag är låga (dagens skatte- och bonussystem kan dock förändras).

Lösningen stavas kilometerskatt

I större städer blir kilometerskatten för bensin- och dieselbilar 5,00-5,40 kronor per mil (0,50-0,54 kr/km) medan laddbara fordon får en kilometerskatt på knappt 4,80 kronor per mil (0,48 kr/km).

I mindre städer och större vägar blir kilometerskatten omkring 1 krona per mil (0,10 kr/km) för bensin- och dieselbilar och 0,80 kronor per mil (0,08 kr/km) för laddbara bilar.

På landsbygd tas ingen kilometerskatt ut för några fordon."

Så när blir detta verklighet ? Vill man ta en runda med mc:n om några år så får man förutom kostnad för bensin också räkna med en kilometerskatt ? Kilometerskatt på varutransporter kommer öka kostnaderna på varor ?

https://teknikensvarld.expressen.se...ilometerskatt-sa-dyr-blir-den-enligt-forslag/
Och hur skall detta övervakas....?
För man kan ju manipulera mätare ganska enkelt, så att lite på mätarställningen är ju omöjlig.
Kvar återstår gps monterad i varje fordon som konstant sänder ut din position till staten.
GPS störare då? Skall vi få böta om gps saknar signal?
Skulle vi övervakas live så är hastighetsövervakning via gps bara ett knapptryck bort.
 
"Men med allt fler elbilar på vägarna sinar intäktsströmmen till staten, skatten som betalas i samband med påfyllning av drivmedel blir nämligen mindre samtidigt som fordonsskatterna för eldrivna fordon av olika slag är låga (dagens skatte- och bonussystem kan dock förändras).

Lösningen stavas kilometerskatt

I större städer blir kilometerskatten för bensin- och dieselbilar 5,00-5,40 kronor per mil (0,50-0,54 kr/km) medan laddbara fordon får en kilometerskatt på knappt 4,80 kronor per mil (0,48 kr/km).

I mindre städer och större vägar blir kilometerskatten omkring 1 krona per mil (0,10 kr/km) för bensin- och dieselbilar och 0,80 kronor per mil (0,08 kr/km) för laddbara bilar.

På landsbygd tas ingen kilometerskatt ut för några fordon."

Så när blir detta verklighet ? Vill man ta en runda med mc:n om några år så får man förutom kostnad för bensin också räkna med en kilometerskatt ? Kilometerskatt på varutransporter kommer öka kostnaderna på varor ?

https://teknikensvarld.expressen.se...ilometerskatt-sa-dyr-blir-den-enligt-forslag/

Förslaget du länkar till är två och ett halvt år gammalt och hade då inget stöd i riksdagen så det lades inte ens fram https://sverigesradio.se/artikel/7424318

Ska samma skattemängd in så behövs någon form av kilometerskatt. Eller någon annan lösning som säkert inte heller blir populär. Lägga på motsvarande skatter på elen kommer drabba husägare och industri som behöver el, speciella räknare på elbilsladdare vore extremt enkelt att komma runt.
 
Å så harvar vi runt den där gamla kilometerskattshistorien igen och hoppas att ingen kommer ihåg att den redan avfärdats flera gånger om…
 
På något sätt kommer bortfallet på 45-60 miljarder kr behöva fyllas iallafall vare sig det är med kilometerskatt eller något annat. Frågan är bara vad. Att det inte är helt utrett än är väl tecken på att de räknar med en stor inkomst från bränsleskatten några år till iallafall även om ett förslag kanske snabbt kan läggas fram och beslutas.
 
På något sätt kommer bortfallet på 45-60 miljarder kr behöva fyllas iallafall vare sig det är med kilometerskatt eller något annat. Frågan är bara vad. Att det inte är helt utrett än är väl tecken på att de räknar med en stor inkomst från bränsleskatten några år till iallafall även om ett förslag kanske snabbt kan läggas fram och beslutas.
Vad sägs om ökade skatteintäkter för att vår konkurrenskraft blir större om soppapriset är lägre?
 
Å så harvar vi runt den där gamla kilometerskattshistorien igen och hoppas att ingen kommer ihåg att den redan avfärdats flera gånger om…

Den har väl avfärdats flera gånger för att den har föreslagits många gånger?
Förr eller senare hittar man ett argument som gör den genomförbar, och staten vill alltid ha mera skatteintäkter.

Men vi kan ju absolut börja med att ta bort all positiv särbehandling av elbilar
 
Jag spanar på att fastighetsskatten gör återinträde i förstärkt form jämfört med förut. Dagens smink i form av fastighetsavgift med tak kommer att tvättas bort och skattens fula nuna syns återigen.

En annan idé skulle vara extraskatt på idrottsföreningar med motiveringen att idrottsskador kostar sjukvården. Eller extraskatt på barnfamiljer för de skatteförluster vabbande och vårdkrävande barn genererar.

Nej, inget av ovanstående är något jag önskar.
 
Jag spanar på att fastighetsskatten gör återinträde i förstärkt form jämfört med förut. Dagens smink i form av fastighetsavgift med tak kommer att tvättas bort och skattens fula nuna syns återigen.

En annan idé skulle vara extraskatt på idrottsföreningar med motiveringen att idrottsskador kostar sjukvården. Eller extraskatt på barnfamiljer för de skatteförluster vabbande och vårdkrävande barn genererar.

Nej, inget av ovanstående är något jag önskar.

Det finns flera skatter jag skulle kunna tänka mig att höja något, fastighetsskatten inkluderad, OM skatten på arbete samtidigt sänktes kraftigt, säg till EU minimum, inte bara nya avdrag som inte påverkar marginalskatten. Men det lär inte ske.
 
Det finns flera skatter jag skulle kunna tänka mig att höja något, fastighetsskatten inkluderad, OM skatten på arbete samtidigt sänktes kraftigt, säg till EU minimum, inte bara nya avdrag som inte påverkar marginalskatten. Men det lär inte ske.
Som det heter.

Två saker är säkert, skatten och döden.
 
Återinvesteras pengar från bränsleskatten 45-60 miljarder i vårt vägnät eller kan det hända ett en del av pengarna gått till andra saker i budgeten ? Såg nämligen att regeringen ska satsa 1 miljard på att fixa hål i vägarna.

"Regeringen presenterar i dag delar av den budget som ska läggas fram för riksdagen på tisdag.

Infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD) säger att regeringen kommer satsa en miljard kronor på vägunderhåll.

– Vi har en underhållsskuld, menar han.

Carlson, ansvarig för de sistnämnda, berättade att regeringen avser lägga en miljard kronor på att fixa hål i vägarna.

– Man behöver inte färdas många mil på vägarna i vårt avlånga land för att inse att det finns mycket stora behov. Vi har en underhållsskuld, säger han.

– Det påverkar trafiksäkerhet och pendlingen, menar han."


https://www.expressen.se/nyheter/re...iljard-pa-hal-i-vagarna/?referrer=todays-news
 
Återinvesteras pengar från bränsleskatten 45-60 miljarder i vårt vägnät eller kan det hända ett en del av pengarna gått till andra saker i budgeten ? Såg nämligen att regeringen ska satsa 1 miljard på att fixa hål i vägarna.

"Regeringen presenterar i dag delar av den budget som ska läggas fram för riksdagen på tisdag.

Infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD) säger att regeringen kommer satsa en miljard kronor på vägunderhåll.

– Vi har en underhållsskuld, menar han.

Carlson, ansvarig för de sistnämnda, berättade att regeringen avser lägga en miljard kronor på att fixa hål i vägarna.

– Man behöver inte färdas många mil på vägarna i vårt avlånga land för att inse att det finns mycket stora behov. Vi har en underhållsskuld, säger han.

– Det påverkar trafiksäkerhet och pendlingen, menar han."


https://www.expressen.se/nyheter/re...iljard-pa-hal-i-vagarna/?referrer=todays-news
Var länge sen ens fordonsskatten öronmärktes till vägunderhåll. Bränsleskatten har mig veterligen aldrig gjort det.
 
Var länge sen ens fordonsskatten öronmärktes till vägunderhåll. Bränsleskatten har mig veterligen aldrig gjort det.
Läst detta, citerar:

"Till att börja med finns det inga öronmärkta skatter i Sverige, annat än i den slängiga debatten. Alla skatter går in i den offentliga budgeten, och utgifterna bestäms separat."
 
Läst detta, citerar:

"Till att börja med finns det inga öronmärkta skatter i Sverige, annat än i den slängiga debatten. Alla skatter går in i den offentliga budgeten, och utgifterna bestäms separat."
Skulle möjligtvis vara public service-skatten
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top