Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Hur var det... M skulle sänka med 5 SEK, SD med 10 SEK och KD med 9 SEK. Sen rundar man av det lite "lätt" till 1 SEK. Låt mig gissa att i slutet på december kommer alla bolagen höja sina priser med ungefär 1 SEK pga. snö på vägen eller nått sånt.

Som grädde på moset blir elprisstödet... för dina gamla räkningar du redan betalat. Inte dina kommande som du oroar dig för och du får pengarna om 1 år. Så senhösten 2023 får du någon tusenlapp. Bara hoppas alla står ut fram till det då...
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Saxat ur expressen.

Enligt finansminister Elisabeth Svantesson (M) blir det för dyrt att införa reseavdraget.

– I en tid med svåra ekonomiska avvägningar ser vi att det är för dyrt och inte tillräckligt bra. Så vi väljer i stället att behålla det gamla systemet men samtidigt höja den så kallade milersättningen från 18 till 25 kronor, säger hon till Sveriges Radio.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Hur var det... M skulle sänka med 5 SEK, SD med 10 SEK och KD med 9 SEK. Sen rundar man av det lite "lätt" till 1 SEK. Låt mig gissa att i slutet på december kommer alla bolagen höja sina priser med ungefär 1 SEK pga. snö på vägen eller nått sånt.

Som grädde på moset blir elprisstödet... för dina gamla räkningar du redan betalat. Inte dina kommande som du oroar dig för och du får pengarna om 1 år. Så senhösten 2023 får du någon tusenlapp. Bara hoppas alla står ut fram till det då...
Jäkligt svagt besked om man ser till löften från valrörelsen. Illa. Oärligt.

Personligen ser jag helst att det inte blir något elprisstöd alls men skatten på soppan måste ju såklart bort.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
  • EU-parlamentet och EU:s ministerråd enades sent igår kväll om att förbjuda all försäljning av nya bensin- och dieselbilar från år 2035.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.

Sådär, där kom en inlaga från en bransch som drabbas negativt angående diskussionerna om reduktionsplikt.


Speciellt som Preemraff ville ha tillstånd att bygga ut för att ta in och raffinera den billiga, högsvavliga oljan med höga IF-tal som numer är billig efter berättigade miljökrav på sjöfarten.

Dom har både teknologin och kunskapen - processen rullar redan, men dom ville utöka.

Ett taskspel på högsta politiska nivå inleddes: Preem är redan stora (störst på den svenska marknaden) med att raffinera bioprodukter för inblandning i handelsdiesel.

Miljöpartiet lovade att besluta om en våldsamt stegrad reduktionsplikt och andra fördelar för Preem om dom bara släppte ansökan för att göra rent bränsle av den sludge som idag - med brutala miljökonsekvenser globalt, används och eldas upp.

Det är ett praktexempel på inte bara suboptimering och brist på helhetssyn, utan även Kejsarens nya kläder i kubik.

De koldioxidutsläpp som processen genererar skulle belasta Sverige och "inte se bra ut" när man mäter sig med andra nationer. På pappret...

Men restprodukten finns kvar, används och förstör. Men på andra ställen än just lilla Sverige.

https://sn.se/ledare/artikel/preem-raddar-mp-kvar-i-regeringen/er9m6kol

Miljöpartiet lovade inte bara samma volymer åt Preem, utan rent av mer ändå - om man bara ställde in sina planer.

Well, så gick det med det.
Att basera sitt företags satsningar på vad politiker säger och lovar är en smal hylla att balansera på.
Oavsett partitillhörighet.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Hur var det... M skulle sänka med 5 SEK, SD med 10 SEK och KD med 9 SEK. Sen rundar man av det lite "lätt" till 1 SEK.

Jag väntar fortfarande på det som sades under valrörelsen, för inte skulle väl glasögonormen, gaphalsen, pösmunken och nazisten lura det svenska folket genom att inte hålla sina vallöften...?

Sådär, där kom en inlaga från en bransch som drabbas negativt angående diskussionerna om reduktionsplikt.

Sedär, en bransch som faktiskt vill ha reduktionsplikt. Jag undrar hur många branscher det finns som inte vill ha reduktionsplikt...?

Miljöpartiet lovade att besluta om en våldsamt stegrad reduktionsplikt och andra fördelar för Preem om dom bara släppte ansökan för att göra rent bränsle av den sludge som idag - med brutala miljökonsekvenser globalt, används och eldas upp.

Det är ett praktexempel på inte bara suboptimering och brist på helhetssyn, utan även Kejsarens nya kläder i kubik.

De koldioxidutsläpp som processen genererar skulle belasta Sverige och "inte se bra ut" när man mäter sig med andra nationer. På pappret...

Men restprodukten finns kvar, används och förstör. Men på andra ställen än just lilla Sverige.

Ytterligare ett praktexempel på utkomsten ur Miljöpartiets politik och jag är ärligt förvånad att varken riktig, grävande press eller skymningspress har gjort en större sak av Miljöpartiets hantering av Preemraff.

Som min gamle kollega Lennart Larsson brukade säga - att kissa på sig är faktiskt ganska skönt...i alla fall en liten stund...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vi skulle lagt ned kärnkraften för länge sedan också.
Politik och realitet är sällan samma sak.

I en omröstning med bara nerläggningsförslag...

Dessutom hette det "Avveckla men med förnuft"
Vi skulle avveckla kärnkraften så fort alternativen hade blivit bra nog att försörja Sverige med el enligt Linje två, därav sattes avvecklingsdatumet lång in i framtiden.

Det var 1980, vi har alltså utvecklat sol, vind och vatten i i 42 år för att ta över, men trots den enorma utvecklingstiden så bidrar sol och vind med lite grann, ibland, ofta när vi inte behöver det (fina sommardagar med både sol och lagom vind), och ingenting alls när vi behöver det som bäst... (smällkallt och vindstilla och solen undet horisonten

Vattenkraften var färdigutbyggd 1980, vi hade beslut om att inte bygga ut i fler älvar, så där kan man bara räkna upp procentuella förbättringar när man byter till modernare/effektivare grejor.

Kärnkraften puttrar och går, levererar stabilt, trots att dom har levt under nerläggningshot länge och därför har utvecklingen inte fått kosta något.

Visst skriker folk i högan sky när en reaktor måste stoppas för att kontrollera någon ventil "Kärnkraften är farlig och osäker, och nu står en reaktor stilla minsann så den är inte alls leveransssäker"

Javisst, men ju fler reaktorer man har, ju mindre blir bortfallet när man stannar en reaktor, och alternativet att inte sköta säkerheten provade ju ryska militären i Chernobyl.

Hade vi haft kvar dom nerlagda reaktorerna hade inte ett stopp av en reaktor lett till lika stort procentuellt bortfall.

Har man 10 lika stora reaktorer och stoppar en blir bortfallet från kärnkraften 10%, har man 20 reaktorer blir bortfallet 5%.

Vi har haft 12 reaktorer, nu har vi 6....
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Så länge förbudet gäller bilar så skiter jag i vilket, jag kör ju hoj ändå. :crash

Är ju lugnt, är ju bensin och dieselbilar och lätta lastbilar som inte längre skall få säljas, alkylat och hvo är inte diesel eller bensin, inte heller etanol eller rme.

Förnybart bränsledrivna bilar och lätta lastbilar kommer att få säljas så bara annat flytande innehåll i tanken som matar kolvmotorn annars samma lika. ?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Är ju lugnt, är ju bensin och dieselbilar och lätta lastbilar som inte längre skall få säljas, alkylat och hvo är inte diesel eller bensin, inte heller etanol eller rme.

Förnybart bränsledrivna bilar och lätta lastbilar kommer att få säljas så bara annat flytande innehåll i tanken som matar kolvmotorn annars samma lika. ?

Jamen Etanol har redan varit framtiden en gång, och sedan dött ut
Dieselmotorer med miljöbränsle var framtiden ett tag också, men är i dag ihjälskattat.

Politikerna har bestämt att det är batteribilar som är framtiden nu, det är bara att rätta in sig i ledet.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Jamen Etanol har redan varit framtiden en gång, och sedan dött ut
Dieselmotorer med miljöbränsle var framtiden ett tag också, men är i dag ihjälskattat.

Politikerna har bestämt att det är batteribilar som är framtiden nu, det är bara att rätta in sig i ledet.

Nu talar jag om vad som förbjuds från 2035, inte om de som är tillåtna kommer vara ekonomiskt försvarbara att handla.

Detta öppnar ju trots allt för att det vi tycker är kul kommer fortsätta finnas åtminstone så länge jag lever och även utvecklas och det ger iallafall mig hopp och tro om en framtid jag kan trivas i.

Den får ju våra gamla fortsätta användas så både bensin och diesel kommer att finnas att handla och åtminstone diesel kan man vara lugn för då tunga sidan inte förbjuds så att handla dieselbil 2034 kommer vara lugnt. . . . . om man fixar det statliga slatteförtrycket och det sociala stigmat då! ?
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Jamen Etanol har redan varit framtiden en gång, och sedan dött ut
Dieselmotorer med miljöbränsle var framtiden ett tag också, men är i dag ihjälskattat.

Politikerna har bestämt att det är batteribilar som är framtiden nu, det är bara att rätta in sig i ledet.
Viktigt att komma ihåg det fetade. Jag tror väl också att vi kommer att köra batteribilar till mångt och mycket. Inget är säkert förutom döden och skatt heter det ju. Skulle vilja lägga till kappvändare i den meningen också. :)
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Är ju lugnt, är ju bensin och dieselbilar och lätta lastbilar som inte längre skall få säljas, alkylat och hvo är inte diesel eller bensin, inte heller etanol eller rme.

Förnybart bränsledrivna bilar och lätta lastbilar kommer att få säljas så bara annat flytande innehåll i tanken som matar kolvmotorn annars samma lika. ?
Daniel Helldén har ju åtskilliga gånger sagt att det är förbränningsmotorer som ska förbjudas, i synnerhet i Stockholmsområdet. När jag har frågat hur han hade tänkt göra med brandbilar, ambulanser, ambulans/polishelikoptrar, UPSer osv har jag aldrig fått något svar. Men rent generellt, enligt honom, går det ju att ersätta allt med eldrivna fordon idag.

MSB har ju gått med lite information och tips inför resor under höstlovet: 1667018352985.png

Hur gör ni med elbil med reservbränslet, kör ni med ett litet elverk eller har ni en låda med powerbanks?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det finns flera anledningar till att det inte är lika kritiskt med ”reservdunk” för elbilar.

Man har full tank varje morgon (om man vill)
Man kan ladda vid vilket eluttag som helst om det skulle krisa
Bilen beräknar väldigt exakt hur lång sträcka du klarar av
Man kan sänka farten så tar man sig längre
Man kan tex välja att bara ha elvärmen i stolen på ifall man blir ståendes någonstans insnöad i en driva och 120W räcker länge om man har tex 75 kWh batteri (räkna gärna hur länge)

Osv

Det vill säga: man FÅR inte batteritorsk i praktiken, det är en till största delen konstruerad risk som bygger på en felaktig jämförelse med avgasbilar. Svårt att se hur det skulle gå till liksom.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Man har full tank varje morgon (om man vill)
Man kan ladda vid vilket eluttag som helst om det skulle krisa
Bilen beräknar väldigt exakt hur lång sträcka du klarar av
Man kan sänka farten så tar man sig längre
Man kan tex välja att bara ha elvärmen i stolen på ifall man blir ståendes någonstans insnöad i en driva och 120W räcker länge om man har tex 75 kWh batteri (räkna gärna hur länge)

Osv

Det vill säga: man FÅR inte batteritorsk i praktiken, det är en till största delen konstruerad risk som bygger på en felaktig jämförelse med avgasbilar. Svårt att se hur det skulle gå till liksom.
Nu tror jag iofs inte att det är någon egentlig skillnad mellan elbilar och bensin/diesel-bilar i situationen som MSB tänker på.
Men allt det där du beskrev gäller ju för vanliga bilar med.

Man kan ha full tank varje dag. Det är ju bara tanka.
Man kan tanka vid vilken mack som helst på 5 min.
Man kan beräkna hur lång sträcka du kan åka genom att kolla på färddatorn.
Man kan sänka farten för att ta sig längre.
Man kan välja att ha igång stolsvärme/ac/whatever ifall man blir insnöad någonstans. 1 L bensin räcker länge i en modern bil.
osv.

Enda skillnaden är ju att fylla på en elbil med "bränsle" sker inte på plats utan man får bärgas till en laddare. Men det hela är ju lite av ett ickeproblem här i landet. Det är så sällan man blir ståendes i dagar någonstans.
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top