Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Efter att under något år ha testat att anpassa min elförbrukning utifrån elpriset kan jag konstatera att det går utmärkt att öka elförbrukningen när det finns överskott och elpriset är billigt, men endast i marginell utsträckning går att minska förbrukningen när priset är högt.
Enligt Henrik Jönsson verkar inte BolundS strategi att satsa på ”förnybart” fungera. Inte ens om man lastbalanserar. Lastbalansering kallas för elransonering i videon men det är skitsnack. MER el behövs inte.
Hvo är en bluff det mesta är palmolja.Vart fan får man tag i grönt då?. Jag tycker det var synd att dom höjde priset på HVO då jag egentligen hade velat köra på det!.
Hvo är en bluff det mesta är palmolja.
Va? Tror att du behöver läsa på. Råd i all välmening ?Och vad är det för bluff med det?
Palmolja, grisfett, majs eller tallolja, vad spelar det för roll, huvudsaken är att det är hållbart.
Visst har det förekommit skövling av skog på känsliga platser för odling av palmer till palmoljeproduktion, men det förekommer också ekologisk bra odling av palmer på tidigare oanvänd mark
Jag är övertygad om att den mesta palmoljan som används till HVO framställning är etiskt bra framställd.
Håller med dej, det finns en lång dokumentär om palmolja och hur dom blandar bra o dålig precis hursomhelst o hur dom stora aktörerna mördar och stjäl både mark o palmolja odlingar.. Totalt skjuter av alla djur som lever osv osv.Va? Tror att du behöver läsa på. Råd i all välmening ?
Din sista kommentar hör fan inte hemma i ett civiliserat forum. Tänk efter en sekund. Tycker du verkligen att politiker ska dö för att de inte tycker och gör som du? Respektlöst.Håller med dej, det finns en lång dokumentär om palmolja och hur dom blandar bra o dålig precis hursomhelst o hur dom stora aktörerna mördar och stjäl både mark o palmolja odlingar.. Totalt skjuter av alla djur som lever osv osv.
Så palmolja är det sämsta alternativet 3 gånger högre utsläpp än vanlig diesel är ju samma fenomen med etanolen som görs på odlade sockerrör i Brasilien.
MP tycker en sak som är bevisat så jävla fel men precis som plastpåsar så har aldrig mp fel..
Håller med dej, det finns en lång dokumentär om palmolja och hur dom blandar bra o dålig precis hursomhelst o hur dom stora aktörerna mördar och stjäl både mark o palmolja odlingar.. Totalt skjuter av alla djur som lever osv osv.
Så palmolja är det sämsta alternativet 3 gånger högre utsläpp än vanlig diesel är ju samma fenomen med etanolen som görs på odlade sockerrör i Brasilien.
MP tycker en sak som är bevisat så jävla fel men precis som plastpåsar så har aldrig mp fel..
Har faktiskt ingen som helst respekt för en miljöpartist, tyvärr men dom har ställt till för mycket skit.. Sedan bor jag på landet en bit utanför civilisationen kanske e det som är problemet.Din sista kommentar hör fan inte hemma i ett civiliserat forum. Tänk efter en sekund. Tycker du verkligen att politiker ska dö för att de inte tycker och gör som du? Respektlöst.
Leta upp dokumentären där går dom igen utsläppen från det dom bränner ned skogen o plantering, alla lastbilstransporter, omordern utvinning. Dålig lagring båttrsnsporter behandling innan oljan går att använda som inblandning o transport ut till tapp sedan förbränning i motor. Då kom dom fram till att diesel i en morden diesel var 3 gånger bättre än Hvo.Men HVO som görs på slaktavfall och etanol som görs på jordbruksavfall är bra.
Sist jag kollade så använde något bolag lite palmolja i sin HVO för att det inte gick att få tag på tillräckligt mycket råvara annars, men det var från etiska palmodlingar.
Hur du får det till att palmolja ger 3 gånger högre utsläpp än att inte odla palmer på marken vet jag inte. (men presentera gärna siffror till dina påståenden)
Mig veterligen binder alla växter CO2, som förvisso släpps ut när dom förbränns, men då blir det ju ett nollsummespel.
Att gräva upp döda dinosaurier från jorden inre är att gräva upp bunden CO2 och släppa ut den
Leta upp dokumentären där går dom igen utsläppen från det dom bränner ned skogen o plantering, alla lastbilstransporter, omordern utvinning. Dålig lagring båttrsnsporter behandling innan oljan går att använda som inblandning o transport ut till tapp sedan förbränning i motor. Då kom dom fram till att diesel i en morden diesel var 3 gånger bättre än Hvo.
Det har inte 96-98% av Sveriges befolkning heller. Men att önska att dessa ska bli knivmördade är aningen osmakligt.Har faktiskt ingen som helst respekt för en miljöpartist, tyvärr men dom har ställt till för mycket skit.. Sedan bor jag på landet en bit utanför civilisationen kanske e det som är problemet.
Absolut det är inte jag som har en åsikt som är farlig det är dom som inget säger som är farliga.Det har inte 96-98% av Sveriges befolkning heller. Men att önska att dessa ska bli knivmördade är aningen osmakligt.
Du får naturligtvis tycka så länge som du inte gör slag i saken men man får nog räkna med rejäla mothugg. (Bildligt talat)
Jag räknar ingenting det var något miljö bla bla i EU som räknade på detta.Visst, men nu pratade jag om ETISKT odlade palmer.
Man bränner inte ner en regnskog varje gång man planterar om en palmplantage
Jag tror jag litr mera på dom miljökonsekvensutredningar som har gjorts, än din känsla av att diesel är 3 gånger bättre än HVO.
och dina flytande dinosaurier hoppar upp ur marken och springer iväg till bensinmacken utan övriga utsläpp då?
För det är väl inte så att du räknar bort borrning, transporter omodern utvinning, dålig lagring? från dieselproduktionen?
Det vore ju rent av ohederligt av dig
Jag räknar ingenting det var något miljö bla bla i EU som räknade på detta.
Och iomed dom räknade på diesel och Hvo så tror jag att dom räknat på samma sorts parametrar annars är det ju helt fel.
Dock skiter jag i vilket o tankar blank diesel då bilen går bättre och framför allt ett antal mil mer mellan tankningarna än på den ihopkokade soppan dom kallar diesel
Nej dom har väll tallolja istället.Jag skulle köra min dieselbil på HVO om den hade kostat mindre än diesel (vilken blandning det nu är)
HVO är ju en renare och bättre produkt, och Preem har ingen palmolja i sin HVO
Nej dom har väll tallolja istället.
Nej nej skogen i Sverige växer mer varje år än vad vi är kapabla att hugga o såga, Sverige är värdledande på att utnyttja 100% av trädet. Nyttjar man skogen binder man mera kol, att huga i skogen på vårat sätt är bra det finns andra sydligare länder som Brasilien mdf som är betydligt sämre.Ja, precis, ska du nu berätta hur man kalhugger hela sverige för att göra HVO av tallolja och hur hemkt det är för miljön också så vi får det överstökat.
|
|
Mälaren Runt fyller 40 år
Nu på lördagen den 15 augus... |
|
|
Steve Holcombe klar för GGN!
Pressmeddelande 2026-08-10 ... |
|
|
Nya Chief Vintage Sturgis
I samband med 86:e Sturgis ... |