Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Stockholms stad får numera bärga/flytta dessa elskotrar ifall den står ivägen eller på nåt sätt är farligt uppställd, och skoterbolaget får betala 1500 kr per flyttad skoter.
 
Stockholms stad får numera bärga/flytta dessa elskotrar ifall den står ivägen eller på nåt sätt är farligt uppställd, och skoterbolaget får betala 1500 kr per flyttad skoter.

Kan man freelansa?
Jag tar 500:-/st och stockholm stad får behålla resten?
 
Vill minnas att dessa elsparkcyklar varit uppe på tapeten förr…och nog skulle det ju kännas frestande att dra tio eller kanske hundra över kajkanten efter en blöt utekväll…
 
Här har ni framtiden gubbar...
MPs våta dröm att alla susar omkring på dem vinter som sommar, i regn och rusk.

20 tusen om året? Åkte dom Taxi till jobbet innan eller?
Och elsparkcyklarna var gratis?

Hur parkerar man en som man äger själv när man går in på affären?
(en Voi kastar man ju uppenbarligen mitt framför dörren till affären, är den borta sen hyr man en annan när man ska hem)
 
Hur parkerar man en som man äger själv när man går in på affären?
Folk tar med dom in, och i bästa fall leder dom bara dom inne i affären. Det är vanligt att folk tar med skiten på pendeln, kliver av, vecklar ut den, åker fram till rulltrappan, fäller ihop den, åker trappan upp, och sen åker vidare. Men dom har säkert använt friskvårdsbidraget till att bli stödmedlemmar på Sats, så i teorin är dom väldigt vältränade.
 
20 tusen om året? Åkte dom Taxi till jobbet innan eller?
Och elsparkcyklarna var gratis?

Hur parkerar man en som man äger själv när man går in på affären?
(en Voi kastar man ju uppenbarligen mitt framför dörren till affären, är den borta sen hyr man en annan när man ska hem)
Man jobbar i snitt 260 dagar om året. De har 1 mil till jobbet. De är 2 st. Bensinpriset är 24 kr/l.
En normal bil drar 0,7 l/mil.
4 mil per arbetsdag om de hade 2 bilar.
Det är 2,8 L bensin per dag. Vilket blir 67,2 kr per dag.
Vilket blir 17 472 kr per år.
Sen lite avrundning så kan det nog stämma.
Men jag vill se dem bege sig till jobbet en kall januaridag och osaltade vägar....
 
Nå, ett fordon med sådan köregenskaper som en sparkcykel som dessutom framförs av folk som inte inser riskerna med så små hjul är det nog bara en tidsfråga innan dom förbjudits.

Det är väl bara statistiken som måste hinna ikapp verkligheten först.
 
Man jobbar i snitt 260 dagar om året. De har 1 mil till jobbet. De är 2 st. Bensinpriset är 24 kr/l.
En normal bil drar 0,7 l/mil.
4 mil per arbetsdag om de hade 2 bilar.
Det är 2,8 L bensin per dag. Vilket blir 67,2 kr per dag.
Vilket blir 17 472 kr per år.
Sen lite avrundning så kan det nog stämma.
Men jag vill se dem bege sig till jobbet en kall januaridag och osaltade vägar....

En normal bil kostar väl normalt sett 3-4 gånger så mycket som bränslet per mil så nog är sparkcyklarna snabbt betalda. Sjukvården i Sverige är ju dessutom gratis när dom dunkat näsan i trottoaren.
 
Nå, ett fordon med sådan köregenskaper som en sparkcykel som dessutom framförs av folk som inte inser riskerna med så små hjul är det nog bara en tidsfråga innan dom förbjudits.

Det är väl bara statistiken som måste hinna ikapp verkligheten först.

Fär många år sedan bedrev sjukhuset/Akuten i Umeå (NUS) något trafiksäkerhets forskningsprojekt.

På väggen inne på akuten hade dom en stadskarta där dom nålade fast en liten remsa med text, t.e.x "Man 27, cykelolycka kl 01:45 på väg hem från krogen" eller "Flicka 12, påkörd av bil när hon cyklade"
Dessutom var remsorna färgkodade, cykel hade en färg, moped en annan osv...

Man drog snabbt slutsatsen att cykelstråket mellan krogarna och studentboendena måste ha sett ut som slaget vid Stalingrad varje helg med blodet flytandes i rännstenen.

Undra hur en sån karta ser ut efter elsparkcyklarnas intåg?

Jag har sett en sparkcykelolycka live, personen körde på något så det slog stopp och flög över styret, armarna rakt bakåt och tog emot sig i asfalten med ansiktet först...
Lyckligtvis iförd cykelhjälm, men näsan och neråt var oskyddat
 
Jag är vanligtvis inte särskilt pigg på att förbjuda saker och ting men dessa elsparkcyklar tillhör definitivt undantagen.

De har absolut inget existensberättigande. De förpestar vår gemensamma trafikmiljö och tillför absolut inget av värde till densamma. Livsfarliga för både förare, passagerare samt alla som har oturen att behöva kryssa sig fram mellan det parkerade (eller slängda) skräpet på cykelbanor och trottoarer. Dessutom främjar det en slit-och-släng-mentalitet och förfular omgivningen å det grövsta.

Så ja. Ett totalförbud vore fullt rimligt.
 
Fär många år sedan bedrev sjukhuset/Akuten i Umeå (NUS) något trafiksäkerhets forskningsprojekt.

På väggen inne på akuten hade dom en stadskarta där dom nålade fast en liten remsa med text, t.e.x "Man 27, cykelolycka kl 01:45 på väg hem från krogen" eller "Flicka 12, påkörd av bil när hon cyklade"
Dessutom var remsorna färgkodade, cykel hade en färg, moped en annan osv...

Man drog snabbt slutsatsen att cykelstråket mellan krogarna och studentboendena måste ha sett ut som slaget vid Stalingrad varje helg med blodet flytandes i rännstenen.

Undra hur en sån karta ser ut efter elsparkcyklarnas intåg?

Jag har sett en sparkcykelolycka live, personen körde på något så det slog stopp och flög över styret, armarna rakt bakåt och tog emot sig i asfalten med ansiktet först...
Lyckligtvis iförd cykelhjälm, men näsan och neråt var oskyddat

Ansiktet först är nog det vanligaste i det fallet. Står man så nära marken i uppåt 20 km/h när hjulen slår stopp så är det inte många som hinner reagera innan de slagit näsan i marken.
 
Man jobbar i snitt 260 dagar om året. De har 1 mil till jobbet. De är 2 st. Bensinpriset är 24 kr/l.
En normal bil drar 0,7 l/mil.
4 mil per arbetsdag om de hade 2 bilar.
Det är 2,8 L bensin per dag. Vilket blir 67,2 kr per dag.
Vilket blir 17 472 kr per år.
Sen lite avrundning så kan det nog stämma.
Men jag vill se dem bege sig till jobbet en kall januaridag och osaltade vägar....
Om man tar med besparingen av försäkringskostnad för bilen man sålde så når man upp till ca 20000kr.
Men besparingar för fordonsskatt och besiktning etc är nog inte med här.
Å andra sidan så verkar de bara referera till en rund siffra så vem vet?
 
Om man tar med besparingen av försäkringskostnad för bilen man sålde så når man upp till ca 20000kr.
Men besparingar för fordonsskatt och besiktning etc är nog inte med här.
Å andra sidan så verkar de bara referera till en rund siffra så vem vet?

Ja, det tänkte inte jag på, jag tänkte bara pendlingskostnad, för för mig är det fullkomligt otänkbart att leva utan bil, så alla fasta kostnader blir kvar för mig.
Dessutom tänkte jag att dom samåkte åt samma håll.

En bekant till mig och hans fru flyttade ut på "Landet" och behövde helt plötsligt varsin bil från att ha haft en som dom inte använde till vardags (dom cyklade till jobbet när dom bodde och jobbade i stan)

Dom jobbade IOFS ganska nära varandra, men så olika tider att det blev ohållbart att samåka.

Dom gjorde reseavdrag på varsin bil (ja, dom flyttade så långt att det då var lönt)

Det billiga boendet på "landet" blev helt plötsligt skitdyrt.

Sen bytte frun jobb, och i det jobbet skulle hon köra en firmabil, då firman hade ont om parkeringar och dessutom hade haft inbrott i bilarna så var dom enbart glad om hon tog hem bilen över natten.
Dessutom fick hon samma arbetstider som maken så han kunde åka med henne.

Ingen av dom slutade göra reseavdrag.

Pendling kostar!
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top