Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Hey...we are winning
Och det här är priserna från 7 februari...innan de senaste 2-3 höjningarna

Dieselpris.jpg


Men kom ihåg...

ezgif.com-gif-maker-226d4e71d3c66804a.gif
 
Kan meddela att jag tankade pickupen med diesel i Finland sista för några veckor sen, sen blev det karantän och Corona men igår tändes tanklampan. Tankade på OK macken och när trippmätaren ska nollställas så ser jag att jag kört 67 mil i normala fall kommer jag ca 60 mil innan lampan tänds. Nånstans runt 10% längre har jag kört på samma mängd diesel förmodligen för att det är ren diesel och ingen jäkla skit i den.

Fram till nu har jag inte tyckt det varit värt besväret att åka och köpa diesel men nu blir det snart att åka och tanka.

Fortfarande saknas tunnelbanan mellan Rödupp om Överkalix, men skolbussen går så om man börjar kl 08.00 och slutar 14.45 funkar det att åka buss i alla fall då skola är igång men inte på sommaren och loven.
 
Kompisen från Polen säger att hans bil går både längre och framförallt bättre när han tankar diesel i Polen
 
Tja.... Vem hade trott att folk skulle göra så.... :rolleyes:


"I måndags blev svensk diesel dyrast i världen. Nu passar skåningarna på att fylla tanken i Danmark.
Där är priserna lägre eftersom regeringen inte kräver lika hög andel förnybar andel i bränslet.
– Det är dåligt för miljön men bra för min plånbok, säger malmöbon Tom Eksell och skruvar av tanklocket på sin Toyota."

Endast en sann MP’are kan ju låtsas vara förvånad för att folk väljer att tanka sin bil i Danmark eller Finland…

Nej du lilla Märta, jag känner precis ingen vars klimatångest väger tyngre än möjligheten att få billigare bränsle.
 
Ja den dieseln vi har i Sverige är ren skit om man jämför, det skiljer ca 10 % i förbrukning.
FInns det några tester eller liknande på det där?
Borde ju finnas någon lastbilsrelaterat test mellan ren diesel och HVO tycker man.
Vet att det är så med bensinen och det är bevisat i test och av egen erfarenhet med norsk soppa utan etanol då det begav sig.
 
FInns det några tester eller liknande på det där?
Borde ju finnas någon lastbilsrelaterat test mellan ren diesel och HVO tycker man.
Vet att det är så med bensinen och det är bevisat i test och av egen erfarenhet med norsk soppa utan etanol då det begav sig.

Enklast är att mäta densiteten, energiinnehållet är väldigt proportionellt mot vikten.
 
Har man tid att åka till Danmark för att tanka kanske 30 minuter för att ladda elbilen inte är helt otänkbart ändå...
Sponsrar du mig med en elbil så byter jag mer än gärna ut min diesel skåpbil ?
Såg att det fanns eldrivna Peugeot Expert för dryga 500 000 SEK. Den blir bra ?
?
 
FInns det några tester eller liknande på det där?
Borde ju finnas någon lastbilsrelaterat test mellan ren diesel och HVO tycker man.
Vet att det är så med bensinen och det är bevisat i test och av egen erfarenhet med norsk soppa utan etanol då det begav sig.
Det är inte omöjligt att det gör men jag vet inte av vem eller så.
De 10 % är bara draget ur röven och min trippmätare vid utlandskörningar, troligen är skillnaden större än så då tempot på Autobahn är betydligt högre än vad jag normalt håller här hemma.
 
FInns det några tester eller liknande på det där?
Borde ju finnas någon lastbilsrelaterat test mellan ren diesel och HVO tycker man.
Vet att det är så med bensinen och det är bevisat i test och av egen erfarenhet med norsk soppa utan etanol då det begav sig.
Här uppe i norr är det väl ganska känt hur det ligger till att man har bättre verkningsgrad på Finndiesel, talas väl ungefär om 10% lägre förbrukning. Har tidigare funderat på att köpa diesel i Finland endast för att slippa helvetet som sätts i efter att fått alger i tanken på ena traktorn men tryckt det är lite små jobbigt med tanke på den ringa vinsten, men nu är ju läget annorlunda och man kan räkna hem en Finlandsresa.

Om man köper högskattad finsk diesel borde man ju kunna lyfta momsen i Finland och sen momsdeklararera som vilket inköp som helst från annat EU land?

Sen finns ju det röda alternativet?
 
Intressant men vad förklarar att bilar och traktorer överlag tar mindre bränsle och upplevs starkare?

Har finnarna högre energiinnehåll i sin diesel? Kompisen har en nyare Golf diesel och han säger att färddatorn visar betydligt högre förbrukning med svensk diesel mot finsk.
 
På den gamla goda tiden hade vi en Valmet och den traktorn tog betydligt mindre bränsle och blev märkbart starkare med pöltö mot city diesel. Sen hade vi samtidigt en Ferguson och på denna var det marginell skillnad på vad man tankade. bägge traktorerna med sugmotorer och vanliga hederliga dieselpumpar.

Hur är det, behöver optimera motorerna för miljöbränslet mot fosilsoppa?
 
Efter att ha kört på ren HVO100 ett tag upplever jag en minskad förbrukning med drygt 10%. En skillnad jag inte tror enbart beror på Hawthorn-effekten. Misstänker att skillnaden inte beror så mycket på att HVO100 skulle vara energieffektivare än standarddiesel utan snarare på att HVO100 ligger närmare den europeiska dieseln än den svenska lågsvavliga i energieffektivitet.
 
Gruvjätten LKAB kommer bli Sveriges största elförbrukare. Till 2040 beräknas behovet öka från dagens 2 TWh till 50 TWh per år. Det är mer än hela Danmarks förbrukning av el. Bara i Gällivare behövs 10 TWh per år till 2030. Det motsvarar el till fyra miljoner elbilar.
Men det är väl inga problem, lite lastbalansering så är det löst. Bilar laddas på nätterna när alla har gått hem från jobbet, eller hur var det nu? Nog för att Ygeman vill att ungdomar ska idrotta på nätterna, men Bolund&Co tar ju flyget hem och sjunker ner i soffan på kvällen, då gör väl alla andra det också, utom dom som är oviktiga och måste ta tåget förstås.
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top