Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Det är skillnad på den här smyghöjningen av soppapriset som de flesta klarar av. För att folk ska bli påverkade på riktigt behöver priset upp över typ 50 kr/litern. DÅ börjar folk få och faktiskt MÅSTE låta bilen stå.

Kanske. När jag var i Rumänien i våras låg literpriset på bensin några kronor lägre än i Sverige, just nu kostar en liter €1.30 I Rumänien låg medelinkomsten på cirka 12500 kr/månad under 2020, och det kördes bil överallt, av precis alla - trots att deras kostnad för bensin är typ som om den skulle kostat 50 kr litern här.

Vreden kommer när det blir allvar på riktigt. Det är precis som snömoset om att vi "lever som om vi hade fyra jordklot". Det gör vi inte, för då hade det tagit slut i affären på riktigt. Det finns mat, det finns saker att köpa. Så länge det är så händer det inte så mycket.

Men när det FAKTISKT tar slut - när det inte finns mat att köpa, när bensinen är så dyr så man inte har råd att tanka på en medelinkomst alls - då kommer reaktionerna. Innan dess - händer inte så mycket mer än att folk är småsura och fortsätter rösta som vanligt och hoppas att det löser sig.
Staten behöver ha pengar. Man tar pengar där man kan. Just nu rider de på en miljövåg där det är ok att casha in på fordonsskatt, trängselskatt och drivmedelsskatt. Nästa gång blir det sockerskatt eller köttskatt.

Skatten på snus är intressant. Varför beskattas snus lika hårt som cigg när snus är ett betydligt nyttigare alternativ? En ärlig politiker sa en gång som det var: Om man höjer skatten för mycket på cigg så smugglar folk. Snus är svårare att smuggla så snusen får kompensera för ciggen. Kompensera vad då? Budgetunderskott.

Jag blir så jäkla less på att politiker ska styra vad vi ska äta och hur vi ska resa och leva.
 
Minst vindkraftverk finns där flest bor och dess infrakstuktur borde blir billig där genomsnittlig vindhastighet är bland de högsta i landet.
Det vore väl ändå ganska rimligt att om man vill ha vindkraft så får man ha en röst i den frågan sålänge själva väderkvarnen också placeras där man bor. Jag kan liksom inte skrika mig hes över att det ska installeras en massa vindkraft i någon annans trädgärd uppe i Pajala. Det är orimligt - som någon rödtott skrek på tv. Det är upp till pajalaborna att besluta om.
 
Staten behöver ha pengar. Man tar pengar där man kan. Just nu rider de på en miljövåg där det är ok att casha in på fordonsskatt, trängselskatt och drivmedelsskatt. Nästa gång blir det sockerskatt eller köttskatt.

Skatten på snus är intressant. Varför beskattas snus lika hårt som cigg när snus är ett betydligt nyttigare alternativ? En ärlig politiker sa en gång som det var: Om man höjer skatten för mycket på cigg så smugglar folk. Snus är svårare att smuggla så snusen får kompensera för ciggen. Kompensera vad då? Budgetunderskott.

Jag blir så jäkla less på att politiker ska styra vad vi ska äta och hur vi ska resa och leva.
Det där med tobaksskatten har man ju backat på en gång på tidigt 2000-tal har jag för mig. Jag var själv feströkare då och ingen i vänskapskretsen köpte cigg i affären, inte vanliga svennecigg iaf, utan det var mycket "Gyllene Amerikaner", alltså öststatscigg "Golden American" som dessutom kom i 25-pack, eller vanliga smuggelcigg från EU. Vips var skatten sänkt igen och stor-smugglingen dog ut.

Ett typist exempel på vad som kan hända om bränsleskatten blir allt för hög - vi har ju redan värmlänningar som kör till Norge och tankar tex.
 
Det där är ju f*n sjukt.
Varför bygger man inte där det blåser och man slipper dra minst kabel till sin målgrupp...
Om du menar utmed kusten/haven så är det väl för att det är dyrare. Längre till anslutningspunkt kan man säga bla. Infrastruktur finns redan i norr, bara slänga dit en skarvklämma från biltema.
 
Det är skillnad på den här smyghöjningen av soppapriset som de flesta klarar av. För att folk ska bli påverkade på riktigt behöver priset upp över typ 50 kr/litern. DÅ börjar folk få och faktiskt MÅSTE låta bilen stå.
Tror det är lätt att bli lite hemmablind här. För någon annan så är upplevelsen kanske densamma då soppan kostar 15 kr/l som den är för dig då soppan kostar 50 kr/l.
 
Last edited:
Vreden kommer när det blir allvar på riktigt. Det är precis som snömoset om att vi "lever som om vi hade fyra jordklot". Det gör vi inte, för då hade det tagit slut i affären på riktigt. Det finns mat, det finns saker att köpa. Så länge det är så händer det inte så mycket.
+544
Det här argumentet är så dumt så det finns inte.
Vi producerar resurser, inte förbrukar. Vänsterhysterikerna ser det som någons sorts förstöring när det egentligen handlar om skapande och förädling till något värdefullt.

Det är omöjligt att förbruka 5 enheter av något om det endast existerar 2.
 
-Kan det vara alla miljövänliga bilar som rullar på Kuba hon syftar på..? :lol
Utan att veta säkert, men troligtvis ligger nog Kubas fordonspark i topp miljömässigt då det gäller utsläpp.

Fordonsparken på Kuba har hållits igång utan i princip några nysålda bilar så det totala miljöavtrycket har nog varit mindre trots orenare motorer jämfört med produktionen av kanske 4-5 svenska bilar jämfört med en kubansk bil under samma tidsperiod för bilar i Sverige
 
Utan att veta säkert, men troligtvis ligger nog Kubas fordonspark i topp miljömässigt då det gäller utsläpp.

Fordonsparken på Kuba har hållits igång utan i princip några nysålda bilar så det totala miljöavtrycket har nog varit mindre trots orenare motorer jämfört med produktionen av kanske 4-5 svenska bilar jämfört med en kubansk bil under samma tidsperiod för bilar i Sverige
-Ja så kan det säkert vara, men nu är väl importförbudet hävt sen några år tillbaka, så andra tider är att vänta. Ut med jänkarna och in med teslorna..

Ps. Men så långt tänkte nog inte tanten som gick i klimat-demonstrationen.. :tungan
 
Last edited:
Tror det är lätt att bli lite hemmablind här. För någon annan så är upplevelsen kanske denamma då soppan kostar 15 kr/l som den är för dig då soppan kostar 50 kr/l.
Absolut, så är det. Jag försöker bara belysa att vi inte på långa vägar är på ett soppapris som innebär att endast de med de allra högsta inkomsterna har råd att ta bilen till jobbet. Samtidigt vet jag att det är så för många redan idag, men många av dem har egentligen inte råd att ha bil öht.
 
Tror det är lätt att bli lite hemmablind här. För någon annan så är upplevelsen kanske densamma då soppan kostar 15 kr/l som den är för dig då soppan kostar 50 kr/l.
Märk väl att just 50 spänn litern är den summan som Trafikverket anser att bensin och diesel skall kosta i sitt förslag till regeringen för att sänka utsläppen..
 
+544
Det här argumentet är så dumt så det finns inte.
Vi producerar resurser, inte förbrukar. Vänsterhysterikerna ser det som någons sorts förstöring när det egentligen handlar om skapande och förädling till något värdefullt.

Det är omöjligt att förbruka 5 enheter av något om det endast existerar 2.

Om vi bortser från de hysteriska argumenten... Skulle inte båda dessa premisser kunna vara sanna samtidigt, dvs att marknadsekonomin som system är överlägset att skapa monetära resurser som kan användas till olika saker, men att det samtidigt finns vissa förutsättningar (t ex naturresurser) som är begränsade som vi behöver förhålla oss till eller sådant som skulle ge stort värde om det exploaterades kortsiktigt, men som skulle ge negativt värde ur ett mer långsiktigt perspektiv?
 
Miljöförstöring!
Det här tycker jag är sorgset. Vi har en sån jäkla vacker natur som inte borde förstöras med dessa väderkvarnar.

Vi har typ 4300 idag.
Håller med dig om att vindkraftverken förfular vår omgivning men tittar vi i backspegeln så hade vi många vindmöllor som malde våra spannmål så vi kunde baka bröd.
 
Gissa hur många Stockholms skärgård har?

Jag har väl kanske postat detta tidigare, tål att upprepas. Minst vindkraftverk finns där flest bor och dess infrakstuktur borde blir billig där genomsnittlig vindhastighet är bland de högsta i landet. Bygga på en kobbe är billigare än ute till havs.
vkp2020.jpg

amv2007.jpg
För att vara korrekt så stämmer ju dessa bilder, men det som inte är korrekt är att det skulle vara gynnsammare att bygga bara för att det "blåser mer" enligt kartan.
Det finns en anledning till att Europas största landbaserade vindkraftpark ligger utanför Piteå.
Det ligger oerhört mycket mätningar och projektering bakom detta, och skulle det vara så enkelt som att bara kika på en karta så blir ju debatten därefter.
Att bygga ute till havs är det som man tittar alltmer på, i och med att tekniken gått framåt, och därmed har prisbilden för det gått neråt.
Det som däremot känns tråkigt är att den största delen av produktionen som byggs nu, och stor del av våran nuvarande (kärnkraften) ägs av utländska bolag.
Svenska investeringsviljan är låg, och dom som investerar vill naturligvis ha avkastning på sina pengar.
Det man bör ta med i sammanhanget är att vad gäller till exempel den största parken i Europa (Piteå/Markbygden), är att där är produktionen redan såld, med låååååånga avtalstider.
Så per definition kommer bra precis noll kilowattimmar av denna produktion att kunna räknas in i Sveriges konsumtion, utan den måste balanseras ut av annan produktion.
Det tycker jag känns lite märkligt från vår (Sveriges) sida.
Ville bara korrigera lite av hur det fungerar med vindkraften, för att debatten inte ska skeva, och om sedan vindkraft är bra eller dåligt som produktionskälla överlåter jag åt envar att ha åsikter om.
 
Tycka vad man vill om vindkraft, men vad det blåser på 49 meters höjd är ju inte relevant när vindkraftverken man bygger i skogen är 150 meter höga.
I skogen ser man inte skiten heller, till skillnad från om man bygger i fjällen eller i skärgården. Då syns dom ju flera mil.
 
Det man bör ta med i sammanhanget är att vad gäller till exempel den största parken i Europa (Piteå/Markbygden), är att där är produktionen redan såld, med låååååånga avtalstider.
Så per definition kommer bra precis noll kilowattimmar av denna produktion att kunna räknas in i Sveriges konsumtion, utan den måste balanseras ut av annan produktion.
Hur menar du?
PPA/bilaterala avtal är allt vanligare. Men det enda det handlar om är ju att man väljer att skippa marknadsplatsen/mellanhanden nord pool.
 
Hur menar du?
PPA/bilaterala avtal är allt vanligare. Men det enda det handlar om är ju att man väljer att skippa marknadsplatsen/mellanhanden nord pool.
Ja, sorry, jag glömde att förtydliga.
Avtalen (PPA) är skrivna med utländska konsumenter, det är därför det inte kommer Sveriges konsumtion till godo.
 
Så per definition kommer bra precis noll kilowattimmar av denna produktion att kunna räknas in i Sveriges konsumtion, utan den måste balanseras ut av annan produktion.
Det tycker jag känns lite märkligt från vår (Sveriges) sida.
Så återigen ger vi alltså bort svenska tillgångar till utländska investerare, och allt vi får är nya siluetter mot horisonten? Och samtidigt används vindkraften som argument för allt möjligt, och att vi blir såååå gröna i Sverige.
 
Äntligen någon inom hyfsat seriös media som ifrågasätter klimataktivisternas anti-demokrati…


Ska vi gissa att dessa journalister snabbt blir utstötta av sina mer politiskt korrekta kollegor…?
 
Så återigen ger vi alltså bort svenska tillgångar till utländska investerare, och allt vi får är nya siluetter mot horisonten? Och samtidigt används vindkraften som argument för allt möjligt, och att vi blir såååå gröna i Sverige.

Olja är ca 40 miljarder back i handelsbalansen, el är ca 5 miljarder plus.

Apropå ge bort svenska tillgångar då.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top