Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Om tre år ska det råda totalförbud i Sverige att köra bil på fossila bränslen. Fem år senare ska dessa vara helt utfasade även inom transportnäringen, jordbruket och industrin. Det krävs för att stoppa jordens nära förestående undergång i en ”klimatkatastrof” menar Miljöpartiet.

Det gröna partiets kräftgång i opinionen fortsätter och nyligen kom bottennoteringar som visar att man har stöd från endast 3 procent av väljarna. Partiets språkrör har också under lång tid hamnat i botten i förtroendemätningarna.




Detta samtidigt som en av partiets stora profilfrågor är ”klimathotet” som man också får massiv draghjälp av media, inte minst statstelevisionen och statsradion, att få ut till väljarna. Ändra förmår partiet inte lyfta om man kan nu vara inne på sitt sista år i både regering och riksdag.

”Klimatfärdsplan” på 224 punkter

Nu vässar man därför klimatargumenten ytterligare och skruvar upp klimatmålen några extra varv. I samband med partiets kongress och inför nästa års valrörelse har man tagit fram en ”klimatfärdsplan” som omfattar inte mindre än 224 punkter för hur Sverige, som redan är bäst i klassen på att inte släppa ut växthusgaser i atmosfären, på kort tid kan minska utsläppen ytterligare.

Två tredjedelar ska bort på fem år och tre år senare ska den sista tredjedelen också ha fasats ut. Det är tio år tidigare än vad man fått genomslag för i regeringssamarbetet med Socialdemokraterna.

För att detta ska kunna ske är det hårda bud som gäller. Bland annat kommer alla bilar som endast kan drivas på bensin eller diesel att behöva skrotas. Några fossila drivmedel ska inte finnas att tanka från och med 2030.

Stenevi: Inte MP som beslutat utan ”naturen själv”

Men enligt språkröret Märta Stenevi är det inte Miljöpartiet som ligger bakom beslutet utan ”naturen själv”. Och hon får entusiasmerande tillrop från kollegan Per Bolund.

– Vi står inte och stampar, vi har börjat springa. Men vi måste öka takten.

Utöver de privata bilarna kommer det med Miljöpartiets klimatplan också att bli förbjudet med traktorer och andra jordbruksmaskiner drivna på fossila bränslen. Transport- och industriverksamhet som är beroende av bensin och diesel och inte kan ställas om kommer att få läggas ned.

Enligt Miljöpartiets plan ska hela fordonsflottan, jordbrukets maskinpark och all industriproduktion helst vara elektrifierad 2030 men biodrivmedel som ersättare för bensin och diesel kan komma att tillåtas ännu en tid efter det.

Frågetecken kring hur elen ska räcka

Eftersom Miljöpartiet drivit igenom en förtids nedläggning av kärnkraften i Sverige och utbyggnaden av distributionsnätet är kraftigt eftersatt har många rest frågetecken kring hur elektriciteten ska räcka till för en sådan massiv omställning från fossila bränslen.

I stället för minskade utsläpp har dessa ökat då man tvingats dra igång oljeeldade kraftverk för att kompensera för kärnkraftsbortfallet. En annan effekt är att elpriserna skenat, vilket slår hårt mot både hushåll och företag, framförallt i den södra delen av landet.

Per Bolund bedyrar att den klimatfärsplan hans parti nu har tagit fram om att en ännu snabbare avvecklingstakt för det fossila inte ska drabba medborgarna, exempelvis på landsbygden där man är helt beroende av bilen som transportmedel och av diesel för att bedriva jordbruk.

– Där måste vi ge människor stöd att ge människor till bästa tekniken. Bara för man bor på landsbygden ska man inte vara fast i fossilberoende som kan bli dyrt i framtiden, förklarar Bolund.

Kostar hundratals miljarder skattekronor

Den snabba klimatomställningen kommer enligt Miljöpartiet att kräva ”massiva statliga satsningar”. Man vill i nuläget inte svara på hur stor andel av dessa skattepengar som ska allokeras om från andra offentligfinansierade verksamheter respektive dras in genom skattehöjningar. Man vidgår dock att det total kommer att kosta hundratals miljarder kronor.

Vill utnyttja medborgarna krisacceptans efter pandemin

Märta Stenevi säger i ett uttalande att covid-pandemin har lärt oss hur det är att leva i ett samhälle i kris. Den erfarenheten och acceptansen menar hon kan användas för att förmå medborgarna att leva med ett mer permanent tillstånd där allt fungerar på en lägre nivå på grund av ”klimatkrisen”.

– Under pandemin lärde vi oss att när vi är i en kris kunna göra de satsningar som krävs. Vi måste lära oss av det och se klimatkrisen som den kris den är.

Stenevi menar också att det finns fördelar med ett samhälle som saktar in eller stannar av. När färre kan köra bil kommer exempelvis dödligheten i trafiken att minska och luften att bli renare.

I stället för att se klimatomställningen som något som slår mot människor bör man enligt språkröret se åtstramningarna som en förbättring av vår livskvalitet. Om hennes parti fram till september nästa år kan förmå så många väljare att se det halvtomma glaset som halvfullt att man kan hålla sig kvar i riksdagen återstår att se.

Språkrören har trovärdighetsproblem att brottas med där kritiker menar att man inte lever som man lär. Märta Stenevi har vid flera tillfällen den senaste tiden ertappats med att köra bensin- och dieselslukande bilar i ställt för eldrivna.

Per Bolund avslöjades nyligen ta flyget i stället för det ”klimatsmarta” tåget till ett stort internationellt klimatmöte. Partiet har vägrat kommentera resan
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Visst är miljöpartiet hel sjö galna med sossarna i följe.

Men nu finns ett nytt parti i Sverige.

Muslimska partiet, hur många muslimer kommer nu att rösta på sossarna? 2 millioner mussar 20% i valet stödparti till sossarna? Nja nu blir det häst o vagn till synagogan på söndagar om 3 år.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Visst är miljöpartiet hel sjö galna med sossarna i följe.

Men nu finns ett nytt parti i Sverige.

Muslimska partiet, hur många muslimer kommer nu att rösta på sossarna? 2 millioner mussar 20% i valet stödparti till sossarna? Nja nu blir det häst o vagn till synagogan på söndagar om 3 år.

Det är väl därför sossarna har tappat intresse för att importera röstboskap nu.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Om tre år ska det råda totalförbud i Sverige att köra bil på fossila bränslen. Fem år senare ska dessa vara helt utfasade även inom transportnäringen, jordbruket och industrin. Det krävs för att stoppa jordens nära förestående undergång i en ”klimatkatastrof” menar Miljöpartiet.

Det gröna partiets kräftgång i opinionen fortsätter och nyligen kom bottennoteringar som visar att man har stöd från endast 3 procent av väljarna. Partiets språkrör har också under lång tid hamnat i botten i förtroendemätningarna.




Detta samtidigt som en av partiets stora profilfrågor är ”klimathotet” som man också får massiv draghjälp av media, inte minst statstelevisionen och statsradion, att få ut till väljarna. Ändra förmår partiet inte lyfta om man kan nu vara inne på sitt sista år i både regering och riksdag.

”Klimatfärdsplan” på 224 punkter

Nu vässar man därför klimatargumenten ytterligare och skruvar upp klimatmålen några extra varv. I samband med partiets kongress och inför nästa års valrörelse har man tagit fram en ”klimatfärdsplan” som omfattar inte mindre än 224 punkter för hur Sverige, som redan är bäst i klassen på att inte släppa ut växthusgaser i atmosfären, på kort tid kan minska utsläppen ytterligare.

Två tredjedelar ska bort på fem år och tre år senare ska den sista tredjedelen också ha fasats ut. Det är tio år tidigare än vad man fått genomslag för i regeringssamarbetet med Socialdemokraterna.

För att detta ska kunna ske är det hårda bud som gäller. Bland annat kommer alla bilar som endast kan drivas på bensin eller diesel att behöva skrotas. Några fossila drivmedel ska inte finnas att tanka från och med 2030.

Stenevi: Inte MP som beslutat utan ”naturen själv”

Men enligt språkröret Märta Stenevi är det inte Miljöpartiet som ligger bakom beslutet utan ”naturen själv”. Och hon får entusiasmerande tillrop från kollegan Per Bolund.

– Vi står inte och stampar, vi har börjat springa. Men vi måste öka takten.

Utöver de privata bilarna kommer det med Miljöpartiets klimatplan också att bli förbjudet med traktorer och andra jordbruksmaskiner drivna på fossila bränslen. Transport- och industriverksamhet som är beroende av bensin och diesel och inte kan ställas om kommer att få läggas ned.

Enligt Miljöpartiets plan ska hela fordonsflottan, jordbrukets maskinpark och all industriproduktion helst vara elektrifierad 2030 men biodrivmedel som ersättare för bensin och diesel kan komma att tillåtas ännu en tid efter det.

Frågetecken kring hur elen ska räcka

Eftersom Miljöpartiet drivit igenom en förtids nedläggning av kärnkraften i Sverige och utbyggnaden av distributionsnätet är kraftigt eftersatt har många rest frågetecken kring hur elektriciteten ska räcka till för en sådan massiv omställning från fossila bränslen.

I stället för minskade utsläpp har dessa ökat då man tvingats dra igång oljeeldade kraftverk för att kompensera för kärnkraftsbortfallet. En annan effekt är att elpriserna skenat, vilket slår hårt mot både hushåll och företag, framförallt i den södra delen av landet.

Per Bolund bedyrar att den klimatfärsplan hans parti nu har tagit fram om att en ännu snabbare avvecklingstakt för det fossila inte ska drabba medborgarna, exempelvis på landsbygden där man är helt beroende av bilen som transportmedel och av diesel för att bedriva jordbruk.

– Där måste vi ge människor stöd att ge människor till bästa tekniken. Bara för man bor på landsbygden ska man inte vara fast i fossilberoende som kan bli dyrt i framtiden, förklarar Bolund.

Kostar hundratals miljarder skattekronor

Den snabba klimatomställningen kommer enligt Miljöpartiet att kräva ”massiva statliga satsningar”. Man vill i nuläget inte svara på hur stor andel av dessa skattepengar som ska allokeras om från andra offentligfinansierade verksamheter respektive dras in genom skattehöjningar. Man vidgår dock att det total kommer att kosta hundratals miljarder kronor.

Vill utnyttja medborgarna krisacceptans efter pandemin

Märta Stenevi säger i ett uttalande att covid-pandemin har lärt oss hur det är att leva i ett samhälle i kris. Den erfarenheten och acceptansen menar hon kan användas för att förmå medborgarna att leva med ett mer permanent tillstånd där allt fungerar på en lägre nivå på grund av ”klimatkrisen”.

– Under pandemin lärde vi oss att när vi är i en kris kunna göra de satsningar som krävs. Vi måste lära oss av det och se klimatkrisen som den kris den är.

Stenevi menar också att det finns fördelar med ett samhälle som saktar in eller stannar av. När färre kan köra bil kommer exempelvis dödligheten i trafiken att minska och luften att bli renare.

I stället för att se klimatomställningen som något som slår mot människor bör man enligt språkröret se åtstramningarna som en förbättring av vår livskvalitet. Om hennes parti fram till september nästa år kan förmå så många väljare att se det halvtomma glaset som halvfullt att man kan hålla sig kvar i riksdagen återstår att se.

Språkrören har trovärdighetsproblem att brottas med där kritiker menar att man inte lever som man lär. Märta Stenevi har vid flera tillfällen den senaste tiden ertappats med att köra bensin- och dieselslukande bilar i ställt för eldrivna.

Per Bolund avslöjades nyligen ta flyget i stället för det ”klimatsmarta” tåget till ett stort internationellt klimatmöte. Partiet har vägrat kommentera resan
Du glömde visst att ange källan till det du klipp och klistrade ifrån, Samnytt.
Det brukar vara god sed att ange källa eller åtminstone dela en länk varifrån den kommer när man sprider artiklar.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Är det inte judar som går till synagogan? Muslimerna har väl moskéer? Jag går ut i garaget och tror på slumpen sen dricker jag öl och spelar lite rock n roll och sen helgar jag älgjakten som ger kött och tillber jämthunden att han ska fungera bra, undra vad min religion heter?

Nå skit samma, mest intressant blir ju hur jord, skogsbruket och industri ska ställas om? Men egentligen är det ju inget problem om man går tillbaka till nån gång 30, 40-tal och börjar helt enkelt med manuellt arbete utan maskiner så löser det ju problemet.

Dom som inte orkar skogsarbete med svans och yxa kan få det lättare jobbet för dom med utslitna kroppar att gräva vattenledningar. Så var det tydligen i min kommun då man började att anlägga det kommunala VA-nätet, dom som inte orkade jobba i skogen fick det lätta jobbet gräva vattenledningar med spade, korp och hink.

Cykel och skidor funkade ju på den tiden med och barnomsorg behövdes inte heller då kvinnorna var hemma och tog hand om djur och ungar.

Undra hur många miljöpartister som vill leva så
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Det borde ju finnas en marknad för det.
För att döda alla enstusiastfordon gör ju världen väldigt tråkig.
Mjo men i miljöpartiets Sverige får endast jordbruks maskiner köras på alternativt bränsle några få år. Det gäller tydligen Inte vanliga bilar, mc, mopeder osv osv.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Kanske lika bra att jag inte kommer åt hela i detta fallet.
Bara av bilden att döma så får jag direkt känslan av att jag vill slänga min röst på honom. En dag ska han leda vårat land. Sanna mina ord.
Förbjud allt dåligt och investera hundratals miljarder varje år.
Grön ungdoms språkrör David Ling vill se radikala klimatåtgärder, fri migration och ett miljöparti med stort självförtroende.
Han är öppen för att MP lämnar regeringen – men tror att C kommer backa först i konflikten om skogen.
– Jag har ingen klimatångest. Men det är också för att jag räddar klimatet varje dag.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Det såg man inte komma......eller....

 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Samma sak i den här änden av landet…

 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Kan det vara så väl att det vi bevittnar nu är något som inte ens SVT kommer att kunna lyfta inför valet?
Dessutom har väl MP haft den goda smaken att skava lite i kanten på relationen till SVT i närtid. Så kanske, kanske är viljan att stå på barrikaden mot enfaldiga medborgares vilja till ett drägligt liv utan befängda symbolskatter och ett ständigt flöde av idioti i koncentrat lite begränsad i mediamecka.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Kanske lika bra att jag inte kommer åt hela i detta fallet.
Bara av bilden att döma så får jag direkt känslan av att jag vill slänga min röst på honom. En dag ska han leda vårat land. Sanna mina ord.

Hur tänker han kombinera radikala klimatåtgärder och fri migration…? Eller är den ena lösningen på den andra…? Alla flyttar till Sverige och upptäcker att man inte får använda floden som soptipp…?

Kan man ju fundera på, medans man skriver ut den nya bakgrunden till piltavlan…
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Kanske lika bra att jag inte kommer åt hela i detta fallet.
Bara av bilden att döma så får jag direkt känslan av att jag vill slänga min röst på honom. En dag ska han leda vårat land. Sanna mina ord.

Just "Förbjud allt dåligt" är ett extremt MP-fierat utryck i genren som faktiskt skrämmer mig en aning.
Det sättet att resonera är rent gräsligt. Egentligen menar man att allt, precis allt är underordnat deras gärning. Demokrati, yttrandefrihet, rättssamhälle och allt annat är underordnat den sanna och enda vägen.
Känns retoriken igen från annat historiskt håll?
 

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
Finns där något speciellt område i Frankrike där det är ovanligt bra mc-vägar? Jag bara spånar lite fritt nu, men man får nog börja fundera på var man kan flytta när det inte går att bo i Sverige längre. Frankrike verkar ha en vettig energi-politik och satsar på stabil kärnkraft. Synd att de pratar lite konstigt där bara.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Finns där något speciellt område i Frankrike där det är ovanligt bra mc-vägar? Jag bara spånar lite fritt nu, men man får nog börja fundera på var man kan flytta när det inte går att bo i Sverige längre. Frankrike verkar ha en vettig energi-politik och satsar på stabil kärnkraft. Synd att de pratar lite konstigt där bara.
Pyreneerna. Pau eller Lourdes så är det nära till Medelhavet och Biscaya
Carcasssonne kanske.
Synd bara att det är så jäkla mycket utlänningar där, inget Ikea, ICA eller köttbullar.

Inlägget påminner lite om SD-aren som i radio eller tv sa att han skulle flytta till ett land som inte tog emot invandrare.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Just "Förbjud allt dåligt" är ett extremt MP-fierat utryck i genren som faktiskt skrämmer mig en aning.
Det sättet att resonera är rent gräsligt. Egentligen menar man att allt, precis allt är underordnat deras gärning. Demokrati, yttrandefrihet, rättssamhälle och allt annat är underordnat den sanna och enda vägen.
Känns retoriken igen från annat historiskt håll?
Tja Stalin i miniatyr kanske lite polpott, en skvätt Mao o några flera uppfriskande samhälls skakande uppenbarelser
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Finns där något speciellt område i Frankrike där det är ovanligt bra mc-vägar? Jag bara spånar lite fritt nu, men man får nog börja fundera på var man kan flytta när det inte går att bo i Sverige längre. Frankrike verkar ha en vettig energi-politik och satsar på stabil kärnkraft. Synd att de pratar lite konstigt där bara.
Trollhättan utreder om staden kan fixa typ en westinghous (eller hur det stavas) reaktor så att staden säkrar energi i 20-30 år framåt.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag tycker att en märklig, och tråkig sak, i hela energiomställningen är att vi i Sverige visar väldigt lågt intresse av att äga produktionen av energi.
Tittar man på Sverige så har större delen av all vindkraft (som jag har oerhört bra insyn i) till exempel utländska investerare, och den produktionen kan vi alltså bortse från, den tillhör inte Sverige.
Även kärnkraften har till stor del utländska ägare, men den produktionen har jag inte lika bra insikt i.
Nackdelen blir hur som helst att vi måste importera el även om vi rent fysiskt har ett överskott, och där kommer en oförutsägbar och skenande prisbild in.
Men jag är ju inte politiskt engagerad, så jag borde ju inte gnälla om det, men man kanske kan få tycka lite i alla fall :)
Håller med. Och inte bara energiproduktion, även gruvor, järnvägsföretag och inom vård och omsorg går vinsterna utomlands. Förstår heller inte det låga intresset...
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top