Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Nu skall vi uppenbarligen miljödeklarera drivmedel som säljs.

Bild från artikeln ovan:
View attachment 464475

Är det verkligen bra att man har 3,25% palmolja i bensinen?
Man tar ju stora ytor värdefull regnskog och torvmark omvandlas dessa årligen till palmoljeplantager. Man använder giftiga bekämpningemedel. t.ex. det förbjudna parakvat för att skyddaodlingen.

Naturskyddsföreningen säger t.ex. att
"forskning visar att palmolja kan ha så mycket som tre gånger så stor klimatpåverkan som fossila bränslen. "

Vore det inte bättre att typ....göra bensinen av olja som tas upp ur marken... Typ som i Saudiarabien eller Norge.
Det är såklart skandal att palmolja räknas som miljövänligt drivmedel men det kan du tacka påverkan från Malaysia och Indonesien på eu-kommissionen.
 
Sossarna anser att arbetar klassen skall hållas fattig så att dom uppskattar bidragen från staten (socialdemokraterna)
Därför importeras val boskap från andra länder som är tacksamma för bidragen o då röstar på sossarna.
Där satte du ord på mina tankar. Har hållit dem för mig själv alla år. Men är numer av uppfattningen att alla som kan skattas till ett absolut nollresutlat efter att man gått bort, det skall skattas bort- Det är deras grundideologi.

Allt för att "arbetarna" skall gå till jobbet från tidig ålder och veta att de startar från noll.

Mina egna föräldrar hade desutom som ett mantra att det skall inget finnas kvar efter att de gått bort.

Vad alla "borgare och sossar" måste ha tyckt att de lyckades med den infantila indoktrineringen!!!

Väljer att inte uttrycka vad jag tycker om dessa fullständigt idiotiska synsätt...... Självklart skall man hjälpa nästommande generation på alla de vis man kan kan. - Om man kan och ekonomin medger det.
 
Och miljöpolitik handlar om verkanslösa symbolhandlingar som får röstboskapen att tro att man värnar om miljön.
/MP

Du behöver också se till att du absolut inte har någon som helst konsekvensanalys för det du genomför.
Om du ändå skulle misslyckas och trots allt råkar tänka något steg framåt måste du se till att åtgärden är i fullständig motsats till en rad andra åtgärder eller samhällsviktiga funktioner.
 
Yamaha, Honda, Piaggio och KTM har skrivit avtal om att utveckla standardsystem för utbytbara batterier på motorcyklar samt diskutera och utveckla infrastrukturer för laddning.

 
Det skulle vara intressant att höra ett uttalande från MP hur de tycker avfallshanteringen fungerar nu när Iranierna sköter den angående Think Pink. Snacka om att skjuta sig själv i foten.
 
Men Kawasaki kanske har något på gång? Så här står det på deras hemsida om vad de kan komma att släppa i framtiden; en tvåhjulig elbil, en hybridmotorcykel som kombinerar bensin- och eldrift och en motor som bygger på Ninja H2 och som drivs med vätgas,
Det kan ju bli spännande, om de någonsin kommer i produktion.
 
"En långtradare med dieselmotor har en räckvidd på minst 100 mil. Att klara detta med eldrift har länge ansetts omöjligt, eftersom batteriet skulle bli för tungt och för dyrt. Men forskarna menar att batteritekniken utvecklas snabbt och om man hittar infrastruktur för snabbladdning när lastbilschaufförerna tar sina pauser, så kan eldrift snart bli billigare än diesel även för långa transporter."

"Men kalkylerna bygger på att det går att snabbladda stora lastbilar som skall köra långt. Där behöver samhället skynda, menar forskarna."


 
Det var en människa i programmet Bil i P4 nyligen som jobbar hårt för elskenor i vägen. Han fick propagera rätt fritt för detta utan kritiska frågor.
I o m att strömtaget sker via släpskor så antar jag att han ska värma skenorna på vintern?
Hur förhindrar man att någon pillar på skenan och dör?
Blöta löv?
Många frågor som aldrig ställdes.
 
Det var en människa i programmet Bil i P4 nyligen som jobbar hårt för elskenor i vägen. Han fick propagera rätt fritt för detta utan kritiska frågor.
I o m att strömtaget sker via släpskor så antar jag att han ska värma skenorna på vintern?
Hur förhindrar man att någon pillar på skenan och dör?
Blöta löv?
Många frågor som aldrig ställdes.
Det kräver ju i praktiken att vägytan inte får beträdas, modell spårbunden trafik. Hur kommer det att drabba cyklister, fotgängare, eller för den delen motorcyklister? Att köra över räls kan vara läskigt, att köra längs med vill man inte. Eller för den delen sitta där på elskenan och byta hjul efter en punka.

El har blivit någon slags helig ko, allt går att lösa med el, från transportproblem till hösnuva och trångboddhet, och ifrågasätter du evangeliet så är du en kättare som ska slås i bojor.
 
Nu har Ygeman löst problemet med lastbalanseringen, det blir elproducenternas ansvar att elen används på ett effektivt sätt: https://www.dn.se/ekonomi/sa-ska-elen-anvandas-effektivare/
Tanken är att energi/elproducenter och elnätsföretag ska åläggas att ta fram åtgärder för att effektivisera energianvändningen, kvoter som de måste leva upp till. Dessa elbolag kan i sin tur köpa tjänsterna från företag, experter på effektivisering, som exempelvis får ner slöseriet med energi i en fastighet. Elbolaget kan sedan redovisa sin effektivisering, sin del i kvotplikten till berörd myndighet.

– Det är ett system för att använda energin effektivare, säger Ygeman.

På frågan om det inte blir slutanvändaren, hushållet eller det elslukande företaget som får betala notan för effektiviseringen, svarar Ygeman:

– Tanken är ett positivt netto.

Ygeman drar liknelsen att om ingen effektivisering hade gjorts de senaste 20–30 åren så hade Sverige behövt betydligt mer produktion av energi, vilket i förlängningen hade blivit dyrare för alla.
Som sagt, vi har ingen brist på något, det som finns används bara fel.
 
Nu har Ygeman löst problemet med lastbalanseringen, det blir elproducenternas ansvar att elen används på ett effektivt sätt: https://www.dn.se/ekonomi/sa-ska-elen-anvandas-effektivare/

Som sagt, vi har ingen brist på något, det som finns används bara fel.
Bra idé. Går att tillämpa inom många områden. Ica skulle kunna tvinga folk att göra pyttipanna av resterna istället för att slänga maten. OKQ8 kan få ansvar att se till att ingen tankar för bränsleslukande fordon. Ullared kan kontrollera att ingen köper något onödigt.
 
Bra idé. Går att tillämpa inom många områden. Ica skulle kunna tvinga folk att göra pyttipanna av resterna istället för att slänga maten. OKQ8 kan få ansvar att se till att ingen tankar för bränsleslukande fordon. Ullared kan kontrollera att ingen köper något onödigt.


...politikerna kan få kontrollera så politikerna gör rätt.
Eller, vänta nu...?
 
"En långtradare med dieselmotor har en räckvidd på minst 100 mil. Att klara detta med eldrift har länge ansetts omöjligt, eftersom batteriet skulle bli för tungt och för dyrt. Men forskarna menar att batteritekniken utvecklas snabbt och om man hittar infrastruktur för snabbladdning när lastbilschaufförerna tar sina pauser, så kan eldrift snart bli billigare än diesel även för långa transporter."

"Men kalkylerna bygger på att det går att snabbladda stora lastbilar som skall köra långt. Där behöver samhället skynda, menar forskarna."





Världen skakar i sina grundvalar...

5poq2a.jpg
 
"En långtradare med dieselmotor har en räckvidd på minst 100 mil. Att klara detta med eldrift har länge ansetts omöjligt, eftersom batteriet skulle bli för tungt och för dyrt. Men forskarna menar att batteritekniken utvecklas snabbt och om man hittar infrastruktur för snabbladdning när lastbilschaufförerna tar sina pauser, så kan eldrift snart bli billigare än diesel även för långa transporter."

"Men kalkylerna bygger på att det går att snabbladda stora lastbilar som skall köra långt. Där behöver samhället skynda, menar forskarna."


Tja Volvo sålde ju 100 tunga trailer dragare o skåpbilar som skall rulla i Göteborg med omnejd förra månaden o dom första bilarna är redan levererade och chaufförerna tydligen lyriska över att det inte vibrerar att det är tyst o inte luktar diesel.
 
Det var en människa i programmet Bil i P4 nyligen som jobbar hårt för elskenor i vägen. Han fick propagera rätt fritt för detta utan kritiska frågor.
ifrågasätter du evangeliet så är du en kättare som ska slås i bojor.

Det är väl rätt uppenbart att DDR..förlåt...Sveriges statskontrollerade mediekanaler SR och SVT just nu kör en stor drive i klimatets tecken. Jag har noterat ett stort antal artiklar från SVT där man bl.a. försöker skjuta ett antal "klimatförnekare" i sank.

Att belysa felaktigheter i socialmediaflödet är väl förvisso bra...tills det får slagsida åt andra hållet, så att kunniga människor som kan upplevas som jobbiga - för att de inte köper riktigt hela paketet med lovsång till Greta och MP - inte längre får synas eller höras...
 
Det var en människa i programmet Bil i P4 nyligen som jobbar hårt för elskenor i vägen. Han fick propagera rätt fritt för detta utan kritiska frågor.
I o m att strömtaget sker via släpskor så antar jag att han ska värma skenorna på vintern?
Hur förhindrar man att någon pillar på skenan och dör?
Blöta löv?
Många frågor som aldrig ställdes.

Inga problem, konsultera SJ. De har lång erfarenhet av att få hög funktionalitet och driftsäkerhet ur liknande system vintertid!
 
Elskenor i vägen är redan lika obsolet som etanol och vad jag vet så har man väl tagit bort teststräckan mellan Gävle och Sandviken av just det skälet.
 
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top