Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

App, app, app! :7peta Gör man detta på en SportHoj är det också kul men ...

------------TjÖRmANijelSeJDiReCkT------------

För övrigt ska bromsslangarna bytas vart fjärde år på mina Daytona enligt Triumph. :fakta
Det har jag inte gjort... :rodnar Men banhojen ska få nya från Hel innan den rullar på bana.
Värdeminskningen är noll så min halvförsäkring är i praktiken hel med 20 - 25 000 i självrisk! :tungan
Stötdämparlagringen är nållagrad och ska smörjas vart 3dje år eller var 3 000:e mil. Det har jag gjort oftare så nållagren har varit med i 25 000 mil. Men stötdämparen var en Showa underhållsfri så den byttes redan efter 6 000 mil. Ersättaren är inte underhållsfri men så behöver jag inte byta efter 6 000 mil heller. Jag kan bara tala av egen erfarenhet och vad Triumph tycker man ska göra på min SportHoj. Styrlager vart annat år eller 2 000 mil t.ex

Motorn kostar olja, filter, tändstift och shims men kostnaden är mindre känslomässigt än en dyr stereoanläggning.
Miljömässigt kostar det att tillverka en ny motorcykel med utsläpp innan den kommer ut på vägen men hur många mil det är till brytpunkten har jag ingen aning om.
Det jag vet är driftkostnaden och där är värdeminskningen noll medans en ny, oavsett motortyp, garanterat är mer än noll.
Milkostnaden? Den är mer än bara elkostnaden...
Hur många mil måste jag åka på något jag inte gillar tills jag når brytpunkten?
Jettebra med 0 - 100 på jettesnabbt men kostar det inte däck om man använder det?
.
Sedan att ljudet, i mitt tycke, är magnifikt och kan justeras med högerhanden är något jag har svårt att ersätta.

28
 
Kan vara så att BMW liksom de flesta japaner kör med högre kvalitet i bromsslangarna...

Skall man tävla byter man säkert årligen ändå.
Yamaha har generellt byte av bromsslangar vart 4:e år, av någon anledning.
Min RD 350 från 80-talet har originalslangarna kvar, och dom är inte spruckna, så kvaliteten är inte problemet där.
Däremot så ska man bara byta oljefiltret vid vartannat oljebyte, men nu känns det som att det kanske ligger i tiden rent miljömässigt.
Personligen tror jag att det byts många oljefilter helt i onödan.
Svingen ska smörjas efter 5000mil, och ventilerna ska kontrolleras/justeras efter 4000mil, och ingen av dessa saker gör jag överhuvudtaget, och det gäller även kedjan (som enligt servicemanualen i princip ska smörjas hela tiden).
Ja, service är väl lite som en religion, som många av oss själva formar utifrån erfarenheter och tro, och en del litar mer blint på "bibeln".
Vem som har rätt är svårt att utreda, eftersom omständigheterna kring händelser som kan kopplas till detta kan förvridas, förskönas och förvanskas.
Amen!

Service_2.jpg
 
Som en gammal skiva som hakat upp sig på en ganska dålig del av låten.
Men eftersom miljöpartiet snart har förbjudit bensinen eller rättare sagt gjort bensinen så oattraktiv att den slutar säljas så kanske han slutar.

Någon som vet hur det står till med miljöivret i våra grannländer?
Kostar 1 L bensin 45 kr så ökar ju gränshandeln så att säga.
Och om låt oss säga Polen/Estland/Danmark/Norge/Finland skulle ha bensin för 15 kr/L så skulle jag lätt ta en dagstur för att fylla upp bilen och sen slanga över till hojen för lite nöjeskörning.
 
Någon som vet hur det står till med miljöivret i våra grannländer?
Sett till bensinpris - mer prioriterat än i Sverige. Danmark, Norge och Finland är dyrare än Sverige. Åka färja, en 25 liters dunk extra är det enda du kan ta med dig - så du lär bygga ut din befintliga bensintank för att få med dig mer än så.

Att kraftigt höja bensinpriset är ju inte världens enklaste sak för då lär man samtidigt höja priset på alkylat och då drabbas näringar. Alkylat på bulk kostar 22 spänn litern.
 
Sett till bensinpris - mer prioriterat än i Sverige. Danmark, Norge och Finland är dyrare än Sverige. Åka färja, en 25 liters dunk extra är det enda du kan ta med dig - så du lär bygga ut din befintliga bensintank för att få med dig mer än så.

Att kraftigt höja bensinpriset är ju inte världens enklaste sak för då lär man samtidigt höja priset på alkylat och då drabbas näringar. Alkylat på bulk kostar 22 spänn litern.
Tror det var denna tråd jag nämnde det i för ett tag sen så är det ju bygga in en extratank i bilen som gäller.
Att ens overlanding skåpbil har en bränsletank på 400L är ju bara ett plus. Gäller ju iofs hitta en bensinskåpis först :rofl
 
Old Badgers nästa hoj är i alla fall ingen elhoj...

 
Nä, det lär vara en gammal T595 med trasigt avgassystem ?

Det där kan nog bli Triumphs sista eller en av de sista bensinhojarna.
De går ju full electric framöver.
Det är nog knappast någon risk varken på bilsidan eller mc.
När miljöaktivisterna och dyl fått något annat att gapa om så kommer el vara ett bra alternativ till fordon med förbränningsmotor, för dom som vill.
 
Om det slutas säljas bensin och att tillverka motorcyklar med förbränningsmotorer, så tänker jag köpa en liten ångmaskin på ebay och sitta på balkongen och titta på när den snurrar, och röka pipa hela dagarna.
Själv siktar jag på att ställa denna på bakgården i villakvarteret och varmköra den varje söndagsmorgon vid 05 för att påminna om svunna tider.

 
Själv siktar jag på att ställa denna på bakgården i villakvarteret och varmköra den varje söndagsmorgon vid 05 för att påminna om svunna tider.

Jösses! Vad höll de på med de första minuterna innan den började gå rent? Ultrachoke med varm tjära i tanken?
 
Old Badgers nästa hoj är i alla fall ingen elhoj...


Du vet vad jag gillar! :krama

Men jag kommer nog att vänta tills majoriteten åker eldrivet då dessa kommer att kunna köpas till överkomliga priser.
Sedan får den kåpor så den blir vackrare...
 
Nu vill MP förbjuda fossildrivna bilar och skapa netto noll-utsläpp ännu tidigare: https://www.mp.se/just-nu/miljopartiet-kraver-en-koldioxidbudget-och-nollutslapp-2035

Citatet kommer visserligen från en artikel i DN, och stämmer inte riktigt med att dom vill stoppa utvinningen av fossila bränslen i Sverige, men det är skrämmande nog.
– Vi måste sätta ett stoppdatum för när man inte längre får sälja bilar som är beroende av fossila bränslen. En utredning har föreslagit 2030 men Miljöpartiet vill gärna att det går snabbare än så. Vi måste också ha ett stoppdatum för när den sista droppen fossilbränsle får säljas i Sverige. Där finns ett förslag om 2040 men vi vill tidigarelägga det, säger Per Bolund.
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top