Hur tänker du kring detta?
Antropogen CO2är ett globalt "problem".
Sveriges bidrag till det hela är försumbara, varför ska vi lägga pengar öht inom landet på att minska något som är försumbart globalt? Inte en krona till av tvångsfinasierade skattepengar på något som inte har mer än ett uns av verkan. Min åsikt är att vi isf har andra samhälleliga och sociala problem inom landet som vi skulle kunna skjuta pengar till. De borde väl isf rimligtvis läggas där vi får störst minskning av CO2-utsläpp per krona globalt sett(om de nu ska läggas någonstans alls)?
Utifrån det perspektivet, varför ska vi slå över snabbt? Jag säger inte att vi aktivt ska välja att vänta bara att låta det ta den takt det tar med teknikutveckling och folks preferenser för vad de vill köpa osv.
https://www.nyteknik.se/energi/har-ar-priset-for-100-procent-fornybar-el-6879456
Hur slår den kostnaden på minskade utsläpp räknat i CO2/kr och hur skulle siffran kunna se ut om dessa pengar las någon annanstans i världen?
Jag vet alltså inte svaret på den frågan men tycker det vore smutt av politikerna att ta reda på det om de verkligen bryr sig om klimatet och inte bara vill godhetsknarka.