Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Åter till trådens riktiga ämne,

Gårdagens exemplar av min lokala pappersblaska innehöll ett mycket bra och träffsäkert debattinlägg som tydligen fanns på webben för flera veckor sedan:

https://www.kuriren.nu/opinion/hojn...r-klyftan-mellan-stad-och-land-nm5106111.aspx

Där är det riktiga problemet, nöjesåka och bankörning där är bränslekostnaden en bråkdel av årsutlägg så de kan lätt dubbla bränslekostnaden utan större skillnad. Sedan tror jag inte att högerskalan gör ett skit åt bränsleskatterna heller. De skall ju finansiera sina skattesänkningar till oss ”höginkomsttagare”, då råkar bränsleskatten bli kvar, det har visat sig tidigare flera gånger.
 
Last edited:

ChrilleRR

Medlem
Gick med
2 Mar 2008
Ort
Västerås
Hoj
Ducati Monster SP -23
Kommer nog inte att räcka med att byta till elfordon.

Vänta bara tills miljömupparna får redan på att vi åker runt i färgade läderkläder och en stor fet hjälm som innehåller massa plaster, eller att man bara använder kvaldäcken i max 10 minuter för att sen slänga dem.

Haha nej inte om vi ska va helt gröna. Men de är ju den frågan som isf ligger närmast tänker jag? Alltså ett förbud för bedriva sport/hobbyverksamhet med fossildrivna fordon. Tror iaf att det först blir förbud för de innan man pratar däck och plaster :va
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Sedan tror jag inte att högerskalan gör ett skit åt bränsleskatterna heller. De skall ju finansiera sina skattesänkningar till oss ”höginkomsttagare”, då råkar bränsleskatten bli kvar, det har visat sig tidigare flera gånger.

Oavsett om man är höger, vänster eller folkpartist (om det finns några sådana kvar...?) så har ju debattörerna rätt i sak. De bränsleskattehöjningar som nu utförs i miljöns namn påverkar knappt den som bor inom tullarna och har busskort. Bränsleskattehöjningarna får däremot förödande konsekvenser för bl.a. småbarnsfamiljer i glesbygd, där det ju sällan finns några andra transportalternativ än den egna bilen.

Detta är också den enskilt största förklaringen till att sossarna gör en kraftig tillbakagång i traditionellt röda distrikt i glesbygden. Folk börjar helt enkelt få nog av att regeringens så kallade miljöpolitik endast genererar högre levnadskostnader.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Inte alldeles lätt ens för politiker att försvara uppräknade bensinpriser eller höjd flygskatt om detta stämmer.
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/qLQ0WL/infor-miljozoner-pa-vattnet-runt-sverige

Inte heller så enkelt, som man vill få det till i artikeln, att som enda land införa miljözoner på vattnet.

Men media och politiker kanske kan flytta fokus och sluta jaga de vägbundna trafikslagen en stund. :)
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Nej inte mera tvång tack.
Och vem ska betala merkostnaden, de som är för miljözoner?

Har inte förresten detta
Nio av tio kryssningsfartyg som anlöper Stockholms hamn står med dieselmotorerna igång för att generera el medan de ligger vid kaj.
varit på tapeten tidigare med tanken att de skulle kunna jacka på med en kraftkabel vid hamnen för elbehovet?
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
...Har inte förresten detta [] varit på tapeten tidigare med tanken att de skulle kunna jacka på med en kraftkabel vid hamnen för elbehovet?

Det borde ju vara steg 1 iaf.
Finns det elkapacitet?
Hur blir det med motorerna om de stängs av i perioder, klarar de av det?
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Inte alldeles lätt ens för politiker att försvara uppräknade bensinpriser eller höjd flygskatt om detta stämmer.
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/qLQ0WL/infor-miljozoner-pa-vattnet-runt-sverige

Inte heller så enkelt, som man vill få det till i artikeln, att som enda land införa miljözoner på vattnet.

Men media och politiker kanske kan flytta fokus och sluta jaga de vägbundna trafikslagen en stund. :)


Men, men, men...?

Sjöfarten är ju så ren?


Vi skulle ju flytta lastbilstrafik till små söta kustfartyg som är jättenyttiga för miljön - eller...?
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Kom ihåg att Åsa Romsons båt går på fuldiesel så det måste ju vara miljömässigt rätt för att det är båttrafik. :gnissla
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ligger ju i sjuksängen och ser på tv om att regeringen nu vill höja bensinskatten och att landsbygden ska kompenseras, med vad då?
Nåt i samma jäkla hån som glesbygdsrabatten på bilskatten 384 kr, va fan är den att hålla på med ett hån enligt mig. En nolla till börjar det kanske vara lite mer rimligt då man inte har nåt alternativ till bilen.

Konstigt att sossarna backar i norr nu:va
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Men, men, men...?

Sjöfarten är ju så ren?


Vi skulle ju flytta lastbilstrafik till små söta kustfartyg som är jättenyttiga för miljön - eller...?
Det är ju rätt bra verkningsgrad på fartygsdieslar iofs. Hjälper ju inte så mycket när det handlar om 130 000 hästar dock
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Ligger ju i sjuksängen och ser på tv om att regeringen nu vill höja bensinskatten och att landsbygden ska kompenseras, med vad då?
Nåt i samma jäkla hån som glesbygdsrabatten på bilskatten 384 kr, va fan är den att hålla på med ett hån enligt mig. En nolla till börjar det kanske vara lite mer rimligt då man inte har nåt alternativ till bilen.

Konstigt att sossarna backar i norr nu:va

Jag läste i tidningen och tänkte precis samma sak.
Kompenseras med vadå?
Jag tror inte sämre vägar, utflyttning, försämrad sjukvård och nedstängda affärer kan räknas som kompensation? :va
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag läste i tidningen och tänkte precis samma sak.
Kompenseras med vadå?
Jag tror inte sämre vägar, utflyttning, försämrad sjukvård och nedstängda affärer kan räknas som kompensation? :va

Nä precis med vad ska detta kompenseras? Ska bli intressant att se, hoppas jag har fel men har på känn att kompensationen kommer att utebli. Möjligtvis höjs glesbygdsrabatten på bilskatten nån hundring och så slår politikerna sig för bröstet att dom är då duktiga och minsann gett kompensation.
 
Nyheter
Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Top