Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Fick upp den här när jag öppnade Twitter. Måste vara denna tråden som analyserats och drivit fram detta förslag :crash
Screenshot_20191003-141030.jpg
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.


Hur många p är det i det där ordet nu igen...?

Politiker har gått ifrån att forma landet genom att ta ut kurser som med hjälp av några enkla enslinjer leder mot horisonten, till att bli några små sorgliga pälsdjur som ränner runt i koncentriska cirklar med örat mot marken och ett vått finger i luften på samma gång, och vars tankar maximalt ligger 4 år bort, direkt efter ett val.
Perspektivet förändras ju närmare nästa val man kommer, och korrelerar precis med antalet månader som återstår.

Delmålen heter opinionsundersökningar, och dessa råkar också vara det närmaste man någonsin kommer sina väljare.

Det är makt man eftersträvar, inte det man kan åstadkomma med makten - mer än att kanske bli omvald.

Men, inte ens bli omvald verkar vara något incitament länge. Sitta kvar i Riksdagen verkar vara the skit, så man kan samla dagar till sin pension.

Makt korrumperar, och det är två p i populism - det som partiet i klippet alltid sagt sig förakta.

Tidigare.
 
Last edited:

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Fick upp den här när jag öppnade Twitter. Måste vara denna tråden som analyserats och drivit fram detta förslag :crash
View attachment 450892


Internet idag njuts bäst från nya maskiner som ännu inte loggats in på något eget konto och infekterats av ”utvalt för dig” eller ”du kommer också att gilla”

En ”burner” kommer att gå från att vara den kriminelles väg att skapa tillfällig anonymitet till att bli den medvetnes sätt att få små pustar av frisk information från världen utanför filterbubblan.

Se där - fredagsspaning!



Ämnet!

...men miljömässigt är det ju helt förkastligt att förbruka telefoner bara för att försöka hålla sig neutralt informerad.
Bättre låta di store trycka på en den informationen dom tycker vi skall ha.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Hur många p är det i det där ordet nu igen...?

Men...om det nu är omval som är kärringens enda syfte, då borde väl populismen istället användas där det finns röstningsboskap...och inte till något som mest berör några idioter som vägrar lämna glesbygden...? Ungefär så som den rödgröna röran pratar mest hela tiden...?
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Men...om det nu är omval som är kärringens enda syfte, då borde väl populismen istället användas där det finns röstningsboskap...och inte till något som mest berör några idioter som vägrar lämna glesbygden...? Ungefär så som den rödgröna röran pratar mest hela tiden...?

Ah, du vill föra in logik i resonemanget...?
Well, det är för sent för det, tror jag.

Den uppkomna situationen, där ett parti som etablissemanget dömt ut som nazistiskt fortsätter att vara den king-pin precis allt i svensk politik måste förhålla sig till skapar ångest.
Dom fortsätter dessutom att plocka poäng i opinionsundersökningar, utan själva egentligen prestera ett skvatt. SDs opinionsframgångar hittills beror helt och hållet på övriga partiers oförmåga att hantera situationen.

Det klart att övriga partier förlorar fart, fokus och framtid när folket faktiskt verkar vilja ha den där nazismen till att leda landet.

SD har helt enkelt blivit den drejskiva på vilken alla övriga partier måste placera sin lerklump till politik.
Det är uppenbart hur paniken lyser igenom hos allt fler partier, och då kan det bli lite underligt. Mycket underligt, rentav.
Och vi har bara sett början än.
 
Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Jag tror de har ytterst komplicerade excelark med väljarstöd bland olika väljargrupper. Sedan fnular man på hur ett visst förslag kommer slå igenom på detta.

Vilka väljargrupper vill man öka stödet ifrån, vilka andra partier har stort/litet stöd från denna väljargrupp, hur kan man anpassa förslaget att maximera ökat förtroende och samtidigt minimera ev minskat förtroende från andra grupper osv.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
SD...? Jag är trött och utarbetad och jag kanske missar en uppenbar koppling, men nog kommer väl Elisabeth Svantesson och denna skuggbudget från M...? Nog för att AFA-aktivister och annan stenkastande vänsterungdom alltid har likställt konservativa politiker och kapitalism med nazism, men riktigt där är väl inte vi andra ännu...?

Och viljan att sänka bränslepriser för glesbygdens skull är väl knappast något som först presenterats av SD...?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar

Men...om det nu är omval som är kärringens enda syfte, då borde väl populismen istället användas där det finns röstningsboskap...och inte till något som mest berör några idioter som vägrar lämna glesbygden...? Ungefär så som den rödgröna röran pratar mest hela tiden...?

Ah, du vill föra in logik i resonemanget...?
Well, det är för sent för det, tror jag.
….

Det är uppenbart hur paniken lyser igenom hos allt fler partier, och då kan det bli lite underligt. Mycket underligt, rentav.
Och vi har bara sett början än.

Det är nog fler presumtiva moderatväljare runt Tokholma som tjänar på lägre bensinpriser än folk ute i glesbygden, men så kan man naturligtvis inte säga. :D
Om någon ändå går på det så varför inte? Det blev ju inget ramaskri när de kallade sig Arbetarpartiet Moderaterna! Och att facket inte behövdes när Arbetarpartiet hade så bra relation med Svenskt Näringsliv som jobbar för att förbättra arbetarnas villkor! :D

Miljön skulle tjäna på om fler åkte kollektivt och de flesta skulle tjäna på att kollektivtrafiken var helt skattefinansierad.
Att det kommer att dröja har två anledningar.
Höginkomsttagare skulle förlora ekonomiskt och det skulle bli överfullt på tåg och bussar om alla bilister ställde bilen.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Om en ökad skattefinansiering av kollektivtrafiken ställs mot sänkta bränsleskatter...så är det bara den ena som kommer att fungera i glesbygd...i alla fall här och nu och inom en rimligt överskådlig framtid. Så oavsett vad Elisabeth Svantessons riktiga agenda är så har hon - till skillnad från den rödgröna röran - presenterat något som faktiskt fungerar i glesbygd här och nu.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Miljön skulle tjäna på om fler åkte kollektivt.

Att det kommer att dröja har två anledningar.
Höginkomsttagare skulle förlora ekonomiskt...


Om man istället för att tala om ”höginkomsttagare” som några blåblodade hummerslukande gubbsluskar och istället kallar dessa hjältar för ”högskattebidragare” så kanske vänstersidan skulle ha lite högre förståelse för deras intresse i hur medlen används.

Personligen tror jag det är många i denna skaran som gärna skulle se både en utbyggnad av offentliga kommunikations- och transportnätverk OCH en lägre bensinskatt.

Jag har iaf aldrig hört någon uttrycka en önskan att klämma till pendlarna med jävligare avgångstider, taskigare underhåll, och avstängda toaletter. Snarare tvärtom - näringslivet brukar se produkttransporter och personaltillgänglighet som viktiga punkter. Detta inkluderar givetvis personalens möjlighet att på ett effektivt sätt ta sig till arbetsplatsen.

Däremot borde en årlig rapport tillges nettobetalare. Om det tex läggs pengar på konsttillställningar där det sittkissas på en scen i Umeå, samtidigt som barnavårdscentraler läggs ned, ja då borde man jävlarimig få ifrågasätta detta om man tillhör de som i slutändan betalar för kalaset.

Förslag? Ok.

1. Ta tillvara på naturtillgångar och förvalta dessa på ett effektivare sätt
2. Tjänstemannaansvar
3. Tillsätt individer med erfarenhet från näringslivet i positioner som berör rikets ekonomi
4. Växla över från skatteberoende till inkomster från export
5. Spendera inte mer än det kommer in
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Om en ökad skattefinansiering av kollektivtrafiken ställs mot sänkta bränsleskatter...så är det bara den ena som kommer att fungera i glesbygd...i alla fall här och nu och inom en rimligt överskådlig framtid. Så oavsett vad Elisabeth Svantessons riktiga agenda är så har hon - till skillnad från den rödgröna röran - presenterat något som faktiskt fungerar i glesbygd här och nu.


Den avgiftsfria kollektivtrafiken gäller för resor inom Övertorneå kommun.
https://overtornea.se/sv/Bygga--bo/nyinflyttad/Gratis-busskort/

Nu är Övertorneå ingen glesbygd för annars hade det inte fungerat! :tummenupp :)

Övertorneå kommun har en yta på 2 374 km2 och per km2 finns det två invånare.
https://overtornea.se/sv/Kommun--Politik/Om-kommunen1/
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Fungera är ett vanskligt ord i sammanhanget.
Hur mycket "sämre" att åka kollektivt än att ta bilen kan det vara och fortfarande defineras som att det fungerar?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Fungera är ett vanskligt ord i sammanhanget.
Hur mycket "sämre" att åka kollektivt än att ta bilen kan det vara och fortfarande defineras som att det fungerar?

Helt rätt! Här i byn tar folk bilen när de kunde cyklat 500 meter. Kollektivtrafiken här är dålig även om vi betalar lika mycket skatt till SL som Tokholmarna men den är lysande jämfört med Övertorneå.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jo, att påstå att kollektivtrafiken "fungerar" i Övertorneå är nog att ta i. Kolla på busstationens öppettider eller antalet busslinjer och jämför sedan med valfri storstad...Men visst, om man ger sig fan på att planera sitt liv efter den tidtabell som finns och inte heller har något emot att byta ut några timmar fritid mot att vänta på nästa buss, då kanske man kan tycka att det "fungerar"...

Frihet och flexibilitet kommer dock inte i närheten av kollektivtrafiken i storstäder eller de 99.8 % av Övertorneåborna som tar bilen...
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Fungera är ett vanskligt ord i sammanhanget.
Hur mycket "sämre" att åka kollektivt än att ta bilen kan det vara och fortfarande defineras som att det fungerar?

Precis, så här mycket sämre är det för mig:

Jag bor i Malmö (Limhamn) och jobbar i Åkarp. Om vi bortser från faktumet att jag har förmånsbil vilken går 90% tjänstemil och 10% privatmil och leker med tanken att jag skulle åka kollektivt till jobbet så ser det ut så här;

Bil t&r hem - arbetet i rusningstrafik: 1 timme per dag i värsta fall (30 km)
Kollektivtrafik t&r hem - arbetet inrusningstrafik: 1,5 timme per dag, inklusive 1,5 km promenad

Så minst en halvtimme extra per dag gånger 5 dagar gånger 44 veckor = 110 timmar på ett år. Inte värt det. Det är 110 obetalda timmar mindre på hojen, med familjen, av min fritid. Nästan tre veckors arbetstid på buss och tåg. Nej tack.

Men som sagt, nu måste jag ha bil i tjänsten så det är oväsentligt oavsett.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
SD...? Jag är trött och utarbetad och jag kanske missar en uppenbar koppling, men nog kommer väl Elisabeth Svantesson och denna skuggbudget från M...? Nog för att AFA-aktivister och annan stenkastande vänsterungdom alltid har likställt konservativa politiker och kapitalism med nazism, men riktigt där är väl inte vi andra ännu...?

Och viljan att sänka bränslepriser för glesbygdens skull är väl knappast något som först presenterats av SD...?

Det var mer en reflektion över hur politikerkollektivets kortsiktiga etikettering av SD som nazister hela tiden kommer tillbaka och biter dem själva i rumpan.

Som det ser ut nu så leder JÖK-ungarna ett land som består av 1/5-del nazister.
Undrar hur det känns...
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/_H7021218

Straffa på bara, kom an.
Vilken del av befolkningen har råd att köpa en ny (el)bil. Kan det tänkas vara de med låg eller hög inkomst?

Vi måste minska koldioxidutsläppen dramatiskt. Det mest effektiva sättet att göra det på har visat sig vara att sätta ett högt pris på utsläppen.

Jag kan ju tycka att om man kommer med dessa påståenden då ska man ha mycket på fötterna och kunna styrka dessa otvetydligt.
Varför MÅSTE VI det?
HUR har det visats?

Rent definitionsmässigt så måste vi(Sverige) ingenting, det är ren idioti att använda ordet måste - som att det kulle vara ett krav för att uppnå något. Vi släpper ut någonstans strax under 0,2% av världens samlade koldioxidutsläpp, vi som land måste ingenting, och framför allt inte du som individ.

Denna och alla övriga motioner från senaste motionsrundan som avslutades den 3/10 hittar ni här:
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/uttag/allmanna-motionstiden-2019_H7D1AMT/html
Finns lite smått och gott att läsa.
 
Last edited:
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top