Miljön skulle tjäna på om fler åkte kollektivt.
Att det kommer att dröja har två anledningar.
Höginkomsttagare skulle förlora ekonomiskt...
Om man istället för att tala om ”höginkomsttagare” som några blåblodade hummerslukande gubbsluskar och istället kallar dessa hjältar för ”högskattebidragare” så kanske vänstersidan skulle ha lite högre förståelse för deras intresse i hur medlen används.
Personligen tror jag det är många i denna skaran som gärna skulle se både en utbyggnad av offentliga kommunikations- och transportnätverk OCH en lägre bensinskatt.
Jag har iaf aldrig hört någon uttrycka en önskan att klämma till pendlarna med jävligare avgångstider, taskigare underhåll, och avstängda toaletter. Snarare tvärtom - näringslivet brukar se produkttransporter och personaltillgänglighet som viktiga punkter. Detta inkluderar givetvis personalens möjlighet att på ett effektivt sätt ta sig till arbetsplatsen.
Däremot borde en årlig rapport tillges nettobetalare. Om det tex läggs pengar på konsttillställningar där det sittkissas på en scen i Umeå, samtidigt som barnavårdscentraler läggs ned, ja då borde man jävlarimig få ifrågasätta detta om man tillhör de som i slutändan betalar för kalaset.
Förslag? Ok.
1. Ta tillvara på naturtillgångar och förvalta dessa på ett effektivare sätt
2. Tjänstemannaansvar
3. Tillsätt individer med erfarenhet från näringslivet i positioner som berör rikets ekonomi
4. Växla över från skatteberoende till inkomster från export
5. Spendera inte mer än det kommer in