Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Men, men...?

img%5D

Photo cred: Christofer Dracke via www.expressen.se

Biogas? Som är så rent och fint - kan det verkligen brinna?
Det förändrar ju onekligen en hel del, faktiskt...
 
Last edited:
Jag sitter nog hellre i en bil med ett batteri än i en bil med bio-, eller vät-gas.
Kom ihåg i skolan då vi fyllde en mjölförpackning med knallgas och tände på. :brinnerup
 
Kom ihåg i skolan då vi fyllde en mjölförpackning med knallgas och tände på. :brinnerup

Mja, men det måste ju berott på att det fanns rester av gluten i mjölförpackningen.
Gluten, har man förstått nu det senaste, är ju en av planetens farligaste ämnen...
 
Cng förvaras ju i gastuber och när dom är fyllda så är det 200 bar , o det vill ju ut fort om man repar tuben och så fort molnet uppnåt LEL och det finns en gnista blir det åka av.

Blir dock ingen jättexplosion , det utläckta gasmolnet brinner av och sätter kanske eld på bussen.
Blir dock inte mer än så ,sedan ventileras brinnande gas ur cylindrarna dock utan nån vidare explosion.

Man ser denna utventilerings fackla brinna ovanför bussen i videon.

Dock är det lite sämre än diesel som inte gasar av vid normaltemp liksom
 
Elbilar är faaaaarliga, man dör direkCt om man kråkar...


52bdf5704d0e15145d51e2259033b0ee.jpg



Buy quality, cry once.
 
Elbilar är faaaaarliga, man dör direkCt om man kråkar...


52bdf5704d0e15145d51e2259033b0ee.jpg



Buy quality, cry once.

Så känns min mage om jag dricker mjölk oavsett om den är ekologisk eller inte och har man en tändsticka i närheten så är det samma eldsfenomen. :D
 
Regeringen blixtsammankallar till ett krismöte pga den exploderade bussen: https://www.dn.se/sthlm/regeringen-kallar-till-sakerhetsmote-efter-bussexplosionen/

Tomas Eneroth skrev:
– Jag vill att vi alla ska känna sig trygga med att åka gasbussar inte minst mot bakgrund av att olyckan var exceptionell och att alla inser att den hade kunnat resultera i ännu värre personskador.
Känner du dig trygg med att åka bussarna?
– Ett av skälen att jag kallar till mötet är att jag vill försäkra mig om att det finns ett säkerhetsarbete. Gasbussar är ju väldigt trygga att resa med. Så det var en väldigt ovanlig händelse men det är viktigt att vi tar den på allvar.

Hade samma sak hänt i Kiruna, Eslöv eller Söderhamn så hade det på sin höjd varit en notis i riksmedia och den notisen hade gått riksdag och regering helt förbi. Men nu var det ju Stockholm, och då är det ju lite viktigare...
 
Elbilar är faaaaarliga, man dör direkCt om man kråkar...


52bdf5704d0e15145d51e2259033b0ee.jpg

Sådana är dom, tyskarna, så fort dom kommer utomlands - larmar och bär sig åt.

Fun fact: (nåja) 36 dog förvisso, men 63 överlevde faktiskt denna katastrof.
Fråga 10 personer idag och 9 av dem är förvissade att alla dog döden där och då.

Fun fact II: Vid olyckan hade farkosten dubbelt så många besättningsmän som betalande PAX.
Räkna hem den kalkylen i dagens flygande boskapskärror.

Fun fact III: Företaget Zeppelin gick inte under i och med katastrofen!
Tvärt om - det lever och frodas än idag, och är del i en gigantkoncern med avknoppningar som ZF (transmissioner) och MTU (herrejössesdieslar)

Man bygger fortfarande även luftskepp, så klart.

:fyllisar
 
Regeringen blixtsammankallar till ett krismöte pga den exploderade bussen: https://www.dn.se/sthlm/regeringen-kallar-till-sakerhetsmote-efter-bussexplosionen/



Hade samma sak hänt i Kiruna, Eslöv eller Söderhamn så hade det på sin höjd varit en notis i riksmedia och den notisen hade gått riksdag och regering helt förbi. Men nu var det ju Stockholm, och då är det ju lite viktigare...

Mja, fan vet om det ens hade hänt i vanliga Sverige.
Just detta är ju egentligen inte fel på bränslet, och konstruktionen som sådan är godkänd.
Det inträffade känns helt klart postnummerrelatetat...
 
Cng förvaras ju i gastuber och när dom är fyllda så är det 200 bar , o det vill ju ut fort om man repar tuben och så fort molnet uppnåt LEL och det finns en gnista blir det åka av.

Blir dock ingen jättexplosion , det utläckta gasmolnet brinner av och sätter kanske eld på bussen.
Blir dock inte mer än så ,sedan ventileras brinnande gas ur cylindrarna dock utan nån vidare explosion.

Man ser denna utventilerings fackla brinna ovanför bussen i videon.

Dock är det lite sämre än diesel som inte gasar av vid normaltemp liksom
Om jag inte minns fel så ligger de tänkta vätgas-tuberna för FCEV-fordon (bränslecell) på 700bar.
Börjar såna rulla på våra vägar får vi nog göra en del Dynamit-Harry citat:
- Vilken jädra smäll!
 
700 bar gas, och man får inte provtrycka rörsystem i sverige med mer än 0.3 bar luft. Vem fan kommer på allt detta? Är det dom där jävla reumatikertanterna till bristfälliga människor som lever sina liv inom byråkratiska institutioner och bara ser verkligheten som siffror på papper?
 
Cng förvaras ju i gastuber och när dom är fyllda så är det 200 bar , o det vill ju ut fort om man repar tuben och så fort molnet uppnåt LEL och det finns en gnista blir det åka av.

Blir dock ingen jättexplosion , det utläckta gasmolnet brinner av och sätter kanske eld på bussen.
Blir dock inte mer än så ,sedan ventileras brinnande gas ur cylindrarna dock utan nån vidare explosion.

Man ser denna utventilerings fackla brinna ovanför bussen i videon.

Dock är det lite sämre än diesel som inte gasar av vid normaltemp liksom

Jodå, fast jetfire kan vara lite otäckt.

https://www.youtube.com/watch?v=CX8RUR-WgAY
 
Last edited:
Mja, fan vet om det ens hade hänt i vanliga Sverige.
Just detta är ju egentligen inte fel på bränslet, och konstruktionen som sådan är godkänd.
Det inträffade känns helt klart postnummerrelatetat...
Det här hände i Klaratunneln i centrala Stockholm. Just den tunneln är ganska låg och det sitter både rejäla skydd och massor av varningar för att hindra någon stressad lastbils eller bussförare ändå försöker köra den vägen. Likadant på centralbron ner mot slussen.
Ändå händer det typ hela tiden.
Oftast inte värre än att hela fordonet kilas fast rejält och orsakar trafikstörningar i ett halvt dygn.
Blir lite värre om det är en biogasbuss, som av säkerhetsskäl MÅSTE ha tankarna på taket. Det blir då dessa som får ta emot hela krocken i skyddet. Givet att det då tar eld. Hade bussföraren inte kört där hen inte skulle så hade olyckan aldrig inträffat.

Killgissning: Föraren var sen till passet och tänkte vara smart och ta en genväg.
Det finns väldigt många bussförare i Stockholm och rent statistiskt kan inte alla vara genier.
 
Men, men...?
Biogas? Som är så rent och fint - kan det verkligen brinna?
Det förändrar ju onekligen en hel del, faktiskt...

Jag har skrattat gott ändå sedan dagens första nyhetsinslag från Radio Norrbotten. En något överambitiös och givetvis kvinnlig radioreporter hade minsann luskat fram att Luleå har tre likadanna gasbussar. Ansvarig makthavare ringdes upp och skulle minsann ställas till svars i direktsändning.

- "Är det verkligen ett vettigt beslut att ha gasbussar...? Är dessa farliga...? Kan en sådan börja brinna även i Luleå...? Har dessa samma konstruktion som i Stockholm...? Kan en sådan explodera även i Luleå...? Vad händer om den är full med skolbarn...?".

Mitt förslag går rakt till Svenska Akademien utan att passera gå - vänligen balansera upp "flygskam" med "gasbussångest".
 
Har man hundratals bussar i drift varje dag kommer några förare göra misstag som detta varje år, det är självklart. Det är inte heller första gången misstaget görs med en gasbuss i Stockholm.

Vi hade ju en dödsolycka med en SL-dubbeldäckare som körde in i en balk förra gången man testade att köra höga bussar i lijetrafik i innerstaden (vilket lär ha varit en bidragande orsak till att man pensionerade dubbeldäckarna). Nu har man dubbeldäckare mot Norrtälje och höga gasbussar runt om i länet så det kommer naturligtvis hända igen förr eller senare. SL är säkert medvetna och beredda på det men ansvariga politiker kan naturligtvis inte medge vetskap, det vore politiskt självmord.
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top