Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Jag skulle säga att du inte är rätt person att avgöra vad jag stör mig på och inte. Ja, det finns massor med annan reklam som också är rent nonsens, men att diskutera schamporeklam i en tråd om MPs vilja att driva igenom ett bensinförbud hoppar jag över.

Jag noterar att din firmas fordonsinnehav består av 0 elbilar, inte ens en enda hybrid av 129 fordon, varav vissa förvisso är släp. Med den skattebasen, både rejält tilltagen och på en liten population, borde du inte snarast ha sett till att byta ut fordonen mot elbilar? I synnerhet den 21 år gamla Saaben, eller den 30 år gamla Toyotan och Volvon? Lastbilarna från 80- och 90-tal? Eller dom ca 50 bilar som köpts in de senaste 3 åren, alla dieslar, varför inte elbilar? Bryr du dig inte om våra barns framtid? Bryr du dig inte om ekonomin i din organisation? Elbilar är ju bäst på allt, och löser alla problem, åtminstone enligt dig och reklamen.
Magsurt Ad Hominem som brev på posten... vaknat på fel sida eller vill du att jag för tydlighetens skull citerar dina ord rakt av? Ärligt talat struntar väl jag i vad du irriterar dig över men när du skriver det själv måste det väl få påtalas också. Tycker jag.

Nå, det är självklart att elfordon är förstavalet när man går in i nya upphandlingsperioder. Av ekonomiska skäl, men såklart också miljömässiga. Skall man ha något annat än el måste det finnas starka och specifika skäl för detta.

Tvåtaktaren blir troligen mycket glad av att höra att Kalix kommun redan tagit beslutet att elektrifiera hemtjänstens fordonsflotta. https://sverigesradio.se/artikel/kalix-kommun-satsar-pa-elbilar-i-hemtjansten

De flesta kommuner kommer att gå den vägen och den största anledningen till att det inte skett tidigare är nog att verkligheten såg annorlunda ut bara 2019, särskilt för lokalpolitiker i glesbygden.
 
Magsurt Ad Hominem som brev på posten... vaknat på fel sida eller vill du att jag för tydlighetens skull citerar dina ord rakt av? Ärligt talat struntar väl jag i vad du irriterar dig över men när du skriver det själv måste det väl få påtalas också. Tycker jag.

Nå, det är självklart att elfordon är förstavalet när man går in i nya upphandlingsperioder. Av ekonomiska skäl, men såklart också miljömässiga. Skall man ha något annat än el måste det finnas starka och specifika skäl för detta.

Tvåtaktaren blir troligen mycket glad av att höra att Kalix kommun redan tagit beslutet att elektrifiera hemtjänstens fordonsflotta. https://sverigesradio.se/artikel/kalix-kommun-satsar-pa-elbilar-i-hemtjansten

De flesta kommuner kommer att gå den vägen och den största anledningen till att det inte skett tidigare är nog att verkligheten såg annorlunda ut bara 2019, särskilt för lokalpolitiker i glesbygden.
Starka och specifika skäl för att inte välja elfordon. Inga fordon drivs av el. Got it.
 
Förbud…? Jomenvisst…Lycka till med att kontrollera och efterleva ett sådant beslut i vilken byhåla som helst i norra Sverige…
Som jag skrev: TÄTORTER, tror inte ens man kan kontrollera det i valfri byhåla i södra Sverige. Men skvallrande grannar i TÄTORTER finns det gott om.
 
Tvåtaktaren blir troligen mycket glad av att höra att Kalix kommun redan tagit beslutet att elektrifiera hemtjänstens fordonsflotta. https://sverigesradio.se/artikel/kalix-kommun-satsar-pa-elbilar-i-hemtjansten

De flesta kommuner kommer att gå den vägen och den största anledningen till att det inte skett tidigare är nog att verkligheten såg annorlunda ut bara 2019, särskilt för lokalpolitiker i glesbygden.

Den hemtjänst jag har haft lite insikt i krävde hög markfrigång och fyrhjulsdrift (och riktiga dubbdäck) efter att i en vinterstorm bara haft ett fåtal bilar som tog sig fram (tror det var Skodas halvhöga med fyrhjulsdrift som fanns för 10 år sedan)

Det lustiga var att det var cheferna som hade dom bilarna, medans personalen som skulle ta sig ut till brukarna hade små skitbilar som fasnade på parkeringen.

Den dagen fick cheferna låna ut sina bättre bilar, och sedan togs det en diskution om vem som behövde bättre bilar.

Räckvidden räcker nog till, men fyrhjulsdrift och markfrigång gör (gjorde då) elbilarna ohyggligt dyra.
 
LNG upp från 40:-/kg till 60:-/kg igår, pump-pris hos gasum men övriga sannolikt samma, LBG(bio) upp från 34-39....det är gasbrist i EU!

När vi började köra LNG så kostade LNG 13,5 ungefär och bio 18, vi behövde ca 11000mil/år för att gå jämt upp på dieseln då för att finansiera tillägget (förutsatt att bilen var säljbar när bytesitervallet uppnåtts, ser ju mörkare ut nu)....måååånga LNG-bilar ute i sverige som behöver finansieras så det kommer bli DYRT med transporter frampå!

Elpris där det rekommenderas att ha en buffert på 50´ för att klara vintern, har man inte det skall man låna!(är inte det själva grundpelaren till lyxfällan? Låna till löpande utgifter?)ser dystret ut!

Men, vad fan gnäller gemene man för?
Detta är EXAKT vad som sker när vi fasar ut fossil energi så det är vad den stora allmänheten röstat för!
 
Saxat ur samnytt.

Det är ”nödvändigt” att återstarta kolkraftverk i Tyskland. Det säger tyska Greenpeace ”energiexpert” Karsten Smid i ett utspel.

Bakgrunden är att Tyskland desperat startar upp kolkraftverk på grund av den akuta elbristen, och för att spara på gaslagren inför vintern. I måndags återstartade Uniper block 4 vid kolkraftverket Heyden i Nordrhein-Westfalen.


Kraftverket, som lagts i malpåse, har anor från andra världskriget. Det byggdes ursprungligen av fångar som satt i nazisternas koncentrationsläger. Nu producerar det återigen elkraft till det tyska elnätet.

Stängde förra året

Vattenfall har också blivit tillfrågat om de kan återstarta kolkraftverket Moorburg utanför Hamburg. Men den svenskägda energijätten har sagt nej.

Moorburg togs i drift så sent som 2015 och var Tysklands modernaste och mest effektiva kolkraftverk när det togs ur drift förra våren. De tyska myndigheterna betalade Vattenfall en hemlig summa pengar för att stänga kraftverket som ett led i den ”gröna omställningen”.

Sedan dess har Vattenfall varit snabba att riva och sälja viktiga komponenter i kraftverket. Det är därför inte längre möjligt att starta det, meddelar företaget.

Greenpeace säger ja

Återstartandet av gamla tyska kolkraftverk får till och med sin välsignelse från självaste Greenpeace. Miljöorganisationen har inte minst varit drivande bakom att avveckla Tysklands kärnkraftverk.

– Det är bittert, men nödvändigt, att stängda koleldade kraftverk återstartas, säger organisationens energiexpert Karsten Smid i ett uttalande.

– Stenkolseldade kraftverk måste tillfälligt täcka upp för att befria oss från det politiskt skuldsatta beroendet av Putins gasleveranser.
 
Nordstream 1 stoppas tillsvidare pga. ett litet oljelcäkage.... Det har inget med den speciella operationen i Ukraina eller något försök att få väst att sluta lägga sig i lovar Ryssland.

 
Nordstream 1 stoppas tillsvidare pga. ett litet oljelcäkage.... Det har inget med den speciella operationen i Ukraina eller något försök att få väst att sluta lägga sig i lovar Ryssland.

Och dom kinesiska ägarna av svensk vindkraft kan ju få liknande tekniska störningar, om vi tex står på Taiwans sida för mycket.
 
Ifall ditt elavtal i ElOmråde 4 går ut nu och du vill teckna nytt så är det absolut billigaste du kan få ett 3-års avtal som ser ut så här:
Elpris_4.jpg

Vill du bara ha ett 1-års avtal så har du det här att se fram emot:
Elpris_5.jpg

Ett dieseldrivet 7,5 kW elverk drar ca. 1,2l/h.
Med dagens dieselpris på 24 kr/l så kostar 1 h med 7500W 28,8 SEK.
Med dagens billigaste elpris så blir 7500w under 1h 38.9 SEK Sen tillkommer elöverföringsavgift och allt det andra på det.
 
Ifall ditt elavtal i ElOmråde 4 går ut nu och du vill teckna nytt så är det absolut billigaste du kan få ett 3-års avtal som ser ut så här:
View attachment 475826

Vill du bara ha ett 1-års avtal så har du det här att se fram emot:
View attachment 475827

Ett dieseldrivet 7,5 kW elverk drar ca. 1,2l/h.
Med dagens dieselpris på 24 kr/l så kostar 1 h med 7500W 28,8 SEK.
Med dagens billigaste elpris så blir 7500w under 1h 38.9 SEK Sen tillkommer elöverföringsavgift och allt det andra på det.
Detta insåg jag med inatt när jag hörde att (tror det var)varbergs energi som rekommenderade att fixa en buffert på 50´ för att klara vintern, kunde man inte det skulle man låna...

Jag kan handla och tanka ett elverk rätt många timmar för 50´!

Ska bara hitta ett med ren sinus(inverter?)så elektroniken överlever.

Då producerar jag egen fossil-el, nu blir väl miljötalibanerna nöjda, dom har ju drivit mig hit!
 
Detta insåg jag med inatt när jag hörde att (tror det var)varbergs energi som rekommenderade att fixa en buffert på 50´ för att klara vintern, kunde man inte det skulle man låna...

Jag kan handla och tanka ett elverk rätt många timmar för 50´!

Ska bara hitta ett med ren sinus(inverter?)så elektroniken överlever.

Då producerar jag egen fossil-el, nu blir väl miljötalibanerna nöjda, dom har ju drivit mig hit!

Du skaffar en liten UPS till elektroniken, resten kör du på ett elvekt med trappstegsspänning.

Elpatroner varmattenberedare och direktverkande el element skiter i vågformen.

Värmepumpar vill tyvärr ha sinus.
 
Du skaffar en liten UPS till elektroniken, resten kör du på ett elvekt med trappstegsspänning.

Elpatroner varmattenberedare och direktverkande el element skiter i vågformen.

Värmepumpar vill tyvärr ha sinus.
Pump är det som ska drivas, och värmegolvsstyrning så måste nog ha en med ren sinus.

Kan man styra någon switch per automatik tro?
Om jag tar timpris och switchar till verket med autostart när priset passerar brytpunken?

Kan köra hela kåken på 6kw om jag har lite reglering på vvb och vattepump/värme, eller bara ställer ner effekten på vvb, behöver inte ha varmvatten utöver det som finns innan den hinner värma igen ändå.
 
Här kommer riktigt bra spartips som ni inte ser i tidningarna....ännu....

Ifall du har en skåpbil och sover i den med motorn igång och värmen på fullt så drar t.ex. en Expert/Jumpy 0,75 l/h. Vilket ger ett timpris på 18 SEK.
Vito!

Bara övertala frugan att det är en bra idé...kan bli en intressant diskussion! :rofl
 
Frågan är om inte en vinterbonad husvagn/husbil är billigare med disel/gasol-värmaren på max under vintern som kommer...?

Tyvärr måste man ju hålla kåken frostfri ändå vintertid.

Men man kan ju bli heltids van-lifer och starta en YouTube kanal och leva på...
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top