Vi får höra att ett vindkraftverk går Oh! så snabbt att resa och få igång.
Men bra då.
Hur långe håller ett vindkraftverk? 25 år? 15? Kortare...?
Ekonomisk livslängd på ett kärnkraftverk? 50 år, typ? Finnarnas nya sägs vara projekterad för 80 år.
Spegla gärna mot vattenkraften.
Lilla Edets kraftstation genomgår en stor ReMo, med bland annat ny damm och större dammluckor. Självklart hjälper det upp driften, men framförallt gör man sig redo för att både kunna hålla och magasinera större framtida vattenmängder - och kunna evakuera dem nedströms.
Kostnaden är svindlade ...
Med omkring hundra år på nacken har statliga Vattenfall beslutat att investera 370 miljoner kronor i restaureringen av vattenkraftverket i Göta älv.
www.nyteknik.se
...låg. 370 miljoner! Kan det stämma? Låter som ett konsultarvode för att gå ett varv runt anläggningen och slå fast vad som behöver göras, typ.
Anyway, ett "löphjul" togs upp ur anläggningen. Det är enkelt uttryckt själva propellern som snurrar i vattenflödet och via axel kopplad till generator... ...ja - ni förstår.
Enligt uppgift på plats var det första gången sedan installationen som detta löphjul var uppe och ur sin position.
Nästan 100 år i drift!
Till skrot? Nej, alls inte.
Ombyggnaden gav en tidslucka att passa på att ta ut grejerna, inte tvärt om.
Löphjulet skickades upp till Jämtland för "en översyn" men skulle som jag förstår det återmonteras efter bara minimala åtgärder och vara fit för tjänstgöring i ännu ett sekel.
"Hållbar tillväxt" har många facetter. Här snackar vi "hållbarhet" på ett helt annat plan.
Ja, jag förstår att ett vattenkraftverk genomgår löpande underhåll och uppgraderingar över ytan.
Men ändå. Ett vattenkraftverk brummar och går.
Det gör sannerligen inte mycket väsen av sig. Man måste stå tätt intill det för att höra något alls.
Jag förstår att 1900-talets älvutbyggnad aldrig skulle kunna ske i dagens miljöklimat - trots oron för klimat och miljö.
Olika storheter står helt enkelt mot varandra.
Kan vi stanna upp lite och visa tacksamhet för vad vattenkraften gjort för landet under mer än 100 år, och samtidigt förstå hur just vattenkraftsutbyggnaden varit en tung del i den tröttsamma polariseringen av nationen, i det där "dom där uppe" respektive "dom där nere"...?
Jag spyr på politikers argument att vindkraft och just nu havsbaserad vindkraft skulle vara så bra
för att vi snabbt kan få igång den, i den nu uppkomna situationen.
Well, den "nu uppkomna situationen" är ett resultat av politiska beslut som är fattade av politiker som inte förstått vidden av de beslut dom tagit, och den underliggande problematiken är skapad av politiker som inte tagit några beslut alls i frågan - sedan decennier tillbaka.
Sickna fommar!