Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Innan den var konkurrensutsatt kom tågen i tid på välskötta järnvägar. Vad hände sedan? :va
Gjorde den? Om det stämmer beror det på privata aktörers handlingar? Har de privata aktörerna fått samma budget?
Vi kom på att vi behövde fler jobbskapande åtgärder men även flytta vinsterna från det allmänna till det privata! :tummenupp
Jag ställer en rak fråga till er: Generellt sett, tror ni staten kan leverera bättre kvalité på ett kostnadseffektivt sätt jämfört med en konkurrensutsatt marknad?

Man kan cherry-picka exempel som talar för eller mot båda alternativen Men frågan är på principiell nivå.

Om man måste välja, kapitalism eller socialism? Vad föredrar ni?(pick your poison)
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Gjorde den? Om det stämmer beror det på privata aktörers handlingar? Har de privata aktörerna fått samma budget?

Jag ställer en rak fråga till er: Generellt sett, tror ni staten kan leverera bättre kvalité på ett kostnadseffektivt sätt jämfört med en konkurrensutsatt marknad?

Man kan cherry-picka exempel som talar för eller mot båda alternativen Men frågan är på principiell nivå.

Om man måste välja, kapitalism eller socialism? Vad föredrar ni?(pick your poison)
Kina är världens snabbast växande ekonomi.
En socialistisk folkrepublik som styrs av kommunistpartiet.
Fn alltså "bäst" men inget jag vill ha...
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Gjorde den? Om det stämmer beror det på privata aktörers handlingar? Har de privata aktörerna fått samma budget?

Jag ställer en rak fråga till er: Generellt sett, tror ni staten kan leverera bättre kvalité på ett kostnadseffektivt sätt jämfört med en konkurrensutsatt marknad?

Man kan cherry-picka exempel som talar för eller mot båda alternativen Men frågan är på principiell nivå.

Om man måste välja, kapitalism eller socialism? Vad föredrar ni?(pick your poison)


Tung infrastruktur måste hållas i ett grepp och överses av en aktör.
Det funkar inte med en aktör som skall hålla banor och kontaktledning och sedan låta andra sladda runt på spåret som dom vill - med en stackars aktör som dessutom ges en black om foten genom att tvingas hålla igång den olönsamma trafiken i den lågtrafikerade delen av landet.

...som genom vansinnig inrikespolitik kommit att bli hela landet utom korridoren STO - GOT -MMA och Mälardalen.

Det har gjorts många avregleringar i landet som borde göras ogjorda men dummast är nog järnvägsexperimentet.

Det hemska är att det fanns tydliga och avskräckande exempel redan innan beslutet fattades. Det har skrivits ett antikvariat fullt av böcker om hur fel det gick i England:

Rail.jpg
rail2.jpg
Rail3.jpg

Etc osv mm

Här är en bild på antikvariatet, för övrigt...

Black.jpg


Kunskapen fanns, men ignorerades. Vi i Sverige visste minsann..-


Ja, jag är för en så liten inblandning från staten i mitt liv som möjligt.
Ja, jag vill ha valfrihet. Ja, jag tycker om kundanpassning och marknadsstyrda verksamheter - men privatiserad järnväg fungerar inte, inte när staten ändå skall hålla spåren och kringservicen, och andra bara skall roffa åt sig godbitarna.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Gjorde den? Om det stämmer beror det på privata aktörers handlingar? Har de privata aktörerna fått samma budget?

Jag ställer en rak fråga till er: Generellt sett, tror ni staten kan leverera bättre kvalité på ett kostnadseffektivt sätt jämfört med en konkurrensutsatt marknad?

Man kan cherry-picka exempel som talar för eller mot båda alternativen Men frågan är på principiell nivå.

Om man måste välja, kapitalism eller socialism? Vad föredrar ni?(pick your poison)
Nu håller du på och busar igen! :krama

När järnvägen kom var det mesta privat. Men järnvägen kunde inte konkurrera med landsvägstrafiken så de flesta järnvägar förstatligades och lades sedan ofta ner.
Nu ska vi privatisera igen men inte på samma sätt som i järnvägens barndom.
Staten ska inte äga bolag säger många. Svenska staten vill säga för utländska stater får gärna äga bolag och göra vinster.

Förr kunde man säga att det man förlorade på gungorna tog man igen på karusellen. Men nu privatiserar vi de flesta "karuseller" och gungorna vill inga privata företag ta hand om naturligtvis så de förlusterna står vi skattebetalare för...

Nu är jag inte digital så det är inte etta eller nolla, svart eller vitt som gäller så jag behöver inte välja mellan pest eller kolera.
För kommunism är inge bra men ohejdad kapitalism där det bara är vinst i pengar är heller inge bra.

Det jag däremot kan säga är att jag är emot amerikaniseringen där jag, för min del, gör det jag kan för att inte själv bli amerikaniserad.
Vad gäller järnvägen så var britterna före oss, och visade hur fel det kan bli, men ideologiskt är privat och marknad viktigare än att det fungerar så deras lärdomar kunde vi inte ta del av... :hej
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Kina är världens snabbast växande ekonomi.
En socialistisk folkrepublik som styrs av kommunistpartiet.
Fn alltså "bäst" men inget jag vill ha...
Anledningen till deras snabbt växande ekonomi är ju uppluckringen av socialismen. Marknadskrafterna blir starkare och starkare och fortsätter det i den riktningen kommer folket till slut få frihet och välstånd. Eller så slår staten tillbaka och försätter sig själva i samma sits som Nordkorea.

Socialism är bara av ondo. Track record för socialistiska stater vs kapitalistiska är inte till fördel för socialismen. Den står i direkt kontrast till frihet.
Tung infrastruktur måste hållas i ett grepp och överses av en aktör.
Det funkar inte med en aktör som skall hålla banor och kontaktledning och sedan låta andra sladda runt på spåret som dom vill - med en stackars aktör som dessutom ges en black om foten genom att tvingas hålla igång den olönsamma trafiken i den lågtrafikerade delen av landet.

...som genom vansinnig inrikespolitik kommit att bli hela landet utom korridoren STO - GOT -MMA och Mälardalen.

Det har gjorts många avregleringar i landet som borde göras ogjorda men dummast är nog järnvägsexperimentet.

Det hemska är att det fanns tydliga och avskräckande exempel redan innan beslutet fattades. Det har skrivits ett antikvariat fullt av böcker om hur fel det gick i England:

View attachment 463800
View attachment 463801
View attachment 463802

Etc osv mm

Här är en bild på antikvariatet, för övrigt...

View attachment 463803


Kunskapen fanns, men ignorerades. Vi i Sverige visste minsann..-


Ja, jag är för en så liten inblandning från staten i mitt liv som möjligt.
Ja, jag vill ha valfrihet. Ja, jag tycker om kundanpassning och marknadsstyrda verksamheter - men privatiserad järnväg fungerar inte, inte när staten ändå skall hålla spåren och kringservicen, och andra bara skall roffa åt sig godbitarna.
Nu håller du på och busar igen! :krama

När järnvägen kom var det mesta privat. Men järnvägen kunde inte konkurrera med landsvägstrafiken så de flesta järnvägar förstatligades och lades sedan ofta ner.
Nu ska vi privatisera igen men inte på samma sätt som i järnvägens barndom.
Staten ska inte äga bolag säger många. Svenska staten vill säga för utländska stater får gärna äga bolag och göra vinster.

Förr kunde man säga att det man förlorade på gungorna tog man igen på karusellen. Men nu privatiserar vi de flesta "karuseller" och gungorna vill inga privata företag ta hand om naturligtvis så de förlusterna står vi skattebetalare för...

Nu är jag inte digital så det är inte etta eller nolla, svart eller vitt som gäller så jag behöver inte välja mellan pest eller kolera.
För kommunism är inge bra men ohejdad kapitalism där det bara är vinst i pengar är heller inge bra.

Det jag däremot kan säga är att jag är emot amerikaniseringen där jag, för min del, gör det jag kan för att inte själv bli amerikaniserad.
Vad gäller järnvägen så var britterna före oss, och visade hur fel det kan bli, men ideologiskt är privat och marknad viktigare än att det fungerar så deras lärdomar kunde vi inte ta del av... :hej
Vi landar återigen i motsättningen mellan stad och lands intressen. Vilka geografiska områden som ska beskattas och vilka som ska subventioneras. Lantisars transportbehov och stadsbors behov av yta och råvaror.

I min värld får Stockholmarna skylla sig själva och sluta gnälla över bopriser. Lantisar får skylla sig själva och sluta gnälla över transporter. Passar det inte så flytta. Jag vägrar stå med hatten i hand och kräva pengar för att jag inte reder ut situationen jag försatt mig i. Det får mig att tänka på filmen Bröllopsfotografen. Se klippen från 8:00 och 18:00.

Det är alltid någon som betalar och jag är snål och vill bara betala för mig och mina nära.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag har inte mycket pengar men är heller inte snål. Visserligen har Leif "vad fan får jag för pengarna" smitit undan med mer skatt än jag kommer att tjäna under hela mitt arbetsliv men det bekymrar mig inte så mycket.
Jag har aldrig varit arbetslös eller långtidssjukskriven så det allmänna har hittills tjänat på att jag bidragit men vurpar jag med min SportHoj eller ramlar i trappan och skadar mig allvarligt vill jag gärna ha människor som är beredda att både betala för att jag får ett drägligt liv men också ta hand om mig...
 

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Hjortshög
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Anledningen till deras snabbt växande ekonomi är ju uppluckringen av socialismen. Marknadskrafterna blir starkare och starkare och fortsätter det i den riktningen kommer folket till slut få frihet och välstånd. Eller så slår staten tillbaka och försätter sig själva i samma sits som Nordkorea.
Det är lugnt, Xie Jinping håller som bäst på att vrida klockan tillbaka. Det kommer att stagnera.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Anledningen till deras snabbt växande ekonomi är ju uppluckringen av socialismen. Marknadskrafterna blir starkare och starkare och fortsätter det i den riktningen kommer folket till slut få frihet och välstånd. Eller så slår staten tillbaka och försätter sig själva i samma sits som Nordkorea.

Socialism är bara av ondo. Track record för socialistiska stater vs kapitalistiska är inte till fördel för socialismen. Den står i direkt kontrast till frihet.


Vi landar återigen i motsättningen mellan stad och lands intressen. Vilka geografiska områden som ska beskattas och vilka som ska subventioneras. Lantisars transportbehov och stadsbors behov av yta och råvaror.

I min värld får Stockholmarna skylla sig själva och sluta gnälla över bopriser. Lantisar får skylla sig själva och sluta gnälla över transporter. Passar det inte så flytta. Jag vägrar stå med hatten i hand och kräva pengar för att jag inte reder ut situationen jag försatt mig i. Det får mig att tänka på filmen Bröllopsfotografen. Se klippen från 8:00 och 18:00.

Det är alltid någon som betalar och jag är snål och vill bara betala för mig och mina nära.
Så ett socialistiskt land som tillåter marknadskrafter är 'bäst".
Fortfarande nej tack.

Sen är väl alltid diskussionen hur mycket stat hur mycket marknad.
100% marknad - 0% stat. Nej tack.
0% marknad - 100% stat. Nej tack.
Någonstans där emellan ligger sanningen.
Tycker västs "liberala demokratier" balanserat det ganska bra hittills.
Om du vet exakt var gränsen går är det bara att gratulera.
Finns uppenbarligen lika många åsikter på SH om var gränsen går som personer här. :)
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Så ett socialistiskt land som tillåter marknadskrafter är 'bäst".
Fortfarande nej tack.

Sen är väl alltid diskussionen hur mycket stat hur mycket marknad.
100% marknad - 0% stat. Nej tack.
0% marknad - 100% stat. Nej tack.
Någonstans där emellan ligger sanningen.
Tycker västs "liberala demokratier" balanserat det ganska bra hittills.
Om du vet exakt var gränsen går är det bara att gratulera.
Finns uppenbarligen lika många åsikter på SH om var gränsen går som personer här. :)
Jag hoppas du inte tolkat det som att jag tycker Kina är bäst för att deras ekonomi växer snabbast? Auktoritära regimer är inte min smak och auktoria regimer kan inte ha en helt fri marknad.

Ja sanningen ligger någonstans på mellan 0-100%. Själv ligger jag någonstans mellan 90-99% marknad. Anledningen till att jag ens lyfte frågan var för att jag upplevde att vissa i tråden tror staten kan göra bättre business än marknaden. Det kan den inte. Staten kan dock omfördela resurser för ökad jämlikhet efter behov. Marknaden fördelar resurser efter förmåga. I mitt tycke är fördelning efter förmåga det som känns rättvist men jag förstår att inte alla håller med.

Fuck this. On topic. Har tankat e10 i båda mina hojar. Ena förgasare, andra insprut. Båda går som klockor. Vad är problemet?
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Fuck this. On topic. Har tankat e10 i båda mina hojar. Ena förgasare, andra insprut. Båda går som klockor. Vad är problemet?

Problemet är att redan E5 förstör och deformerarar plasttankar. E10 gör samma sak, men i dubbel omfattning.
En tank man demonterat behöver tömmas och sedan hängas ut på vädring i veckor innan den förhoppningsvis återtagit sin riktiga form igen och kan återmonteras.

Att dekalerna krullat sig och ramlat av under tiden finns ingen lösning på.

Mina erfarenheter från E10 i Finland för 10 år sedan säger att förbrukningen ökar med minst 10 % jämfört med ren bensin när man ligger och kör hårt på grus.

En högre bränsleförbrukning kunde man kanske stått ut med, men den våldsamt höjda förbrukningen innebär att att räckvidden minskas med mer än 10 % och det är ett jätteproblem när man har 30 mil mellan mackarna.

Jag ser etanolinblandningen som en trist utspädning av bränslet med verkningslös substans som jag måste betala skatt för.

Ja, det är siffror som motsägs från allt officiellt håll, men det är heller ingen "körcykel" som jag sett någon använda sig av.

Denna erfarenheten avser förgasarhojar, singlar och twinnar som går fullt eller nära fullt långa sträckor på tungt grus, tungt i synnerhet när det regnat.
Hojar med insprut och lambda påverkas mindre.

Jag har just kört upp min första dunk fyrtaktsalkylat till gräsklipparen.
Sågarna har gått på Aspen sedan den kom ut, men nu var det dags även här.
Bonnamacken hemma har bara diesel och en bensinpump - och den vart ju E10 nu, så klart. Däremot har dom både Aspen 2T och 4T på pump på sulan brevid, dygnet runt via kortterminal.

21.95 kr/litern kan egentligen inte sägas vara dyrt givet vad separat hantering redan inne i raffinaderiet och fram till konsument kostar på denna låga volym.
Speciellt inte givet att man slipper de negativa effekterna av E10.
Aspen är mer att likna vid AVGAS än spritskiten som sipprar ut ur vanliga pumpar.

Jag håller mig borta från E10 så länge det går, och speciellt på mina gamla hojar.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Kina är världens snabbast växande ekonomi.
En socialistisk folkrepublik som styrs av kommunistpartiet.
Fn alltså "bäst" men inget jag vill ha...
Jag tror inte medlemmen i kommunistpartiet i Kina har mer med att göra med vilka som sitter i toppen av partiet och bestämmer
än medlemmen i Arbetarpartiet S osv har med att göra vilka som sitter i toppen av Arbetarpartiet S osv och bestämmer
Jag tror båda partierna är toppstyrda av en liten klick.
Just nu går det bra i Kina. Men vänta till Mao återföds.....
 
Last edited:

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Problemet är att redan E5 förstör och deformerarar plasttankar. E10 gör samma sak, men i dubbel omfattning.
En tank man demonterat behöver tömmas och sedan hängas ut på vädring i veckor innan den förhoppningsvis återtagit sin riktiga form igen och kan återmonteras.

Att dekalerna krullat sig och ramlat av under tiden finns ingen lösning på.

Mina erfarenheter från E10 i Finland för 10 år sedan säger att förbrukningen ökar med minst 10 % jämfört med ren bensin när man ligger och kör hårt på grus.

En högre bränsleförbrukning kunde man kanske stått ut med, men den våldsamt höjda förbrukningen innebär att att räckvidden minskas med mer än 10 % och det är ett jätteproblem när man har 30 mil mellan mackarna.

Jag ser etanolinblandningen som en trist utspädning av bränslet med verkningslös substans som jag måste betala skatt för.

Ja, det är siffror som motsägs från allt officiellt håll, men det är heller ingen "körcykel" som jag sett någon använda sig av.

Denna erfarenheten avser förgasarhojar, singlar och twinnar som går fullt eller nära fullt långa sträckor på tungt grus, tungt i synnerhet när det regnat.
Hojar med insprut och lambda påverkas mindre.

Jag har just kört upp min första dunk fyrtaktsalkylat till gräsklipparen.
Sågarna har gått på Aspen sedan den kom ut, men nu var det dags även här.
Bonnamacken hemma har bara diesel och en bensinpump - och den vart ju E10 nu, så klart. Däremot har dom både Aspen 2T och 4T på pump på sulan brevid, dygnet runt via kortterminal.

21.95 kr/litern kan egentligen inte sägas vara dyrt givet vad separat hantering redan inne i raffinaderiet och fram till konsument kostar på denna låga volym.
Speciellt inte givet att man slipper de negativa effekterna av E10.
Aspen är mer att likna vid AVGAS än spritskiten som sipprar ut ur vanliga pumpar.

Jag håller mig borta från E10 så länge det går, och speciellt på mina gamla hojar.
Jag har plåttank på mina så jag har inte märkt av något än. Har alltid tankat E5 och har inte sett någon rost i någon tank. Ska bli spännande att se om vinterhojen med förgasare blir svårstartad till vintern.

Om förbrukningen ökar med 10% så är ju klimatnyttan nästan negativt. I och för sig inte helt förvånande om E5 och E10 endast är plakatpolitik utan riktigt nytta.

Vad blir ersättningen för bensin om 10-20 år? E100 eller något annat? Vilka alternativ finns som är petroliumfria?
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Jag ställer en rak fråga till er: Generellt sett, tror ni staten kan leverera bättre kvalité på ett kostnadseffektivt sätt jämfört med en konkurrensutsatt marknad?
Japp.
Järnvägen är taget som ett exempel, så i vissa, inte helt oviktiga fall är svaret ja.
Ordning och reda var det på många håll, även yrkesstolthet och guldklocka.
Vissa saker var bättre förr :)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Om förbrukningen ökar med 10% så är ju klimatnyttan nästan negativt. I och för sig inte helt förvånande om E5 och E10 endast är plakatpolitik utan riktigt nytta.

Vad blir ersättningen för bensin om 10-20 år?
E100 eller något annat? Vilka alternativ finns som är petroliumfria?
Som avskaffandet av "plastkassarna" i butik. Men behålla "soppåsarna" av plast.
Resultat i Familjebostäders soprum: De flesta kastar numera soporna i papperskassar. Och eftersom papperskassarna rymmer mycket mer än den klassiska soppåsen så finns det mindre skäl att sortera sopor nu.
I Plast, papper, övrigt.
Ytterligare ett skäl är att med lika mycket sopkärl till återvinning som till förbränning så räcker återvinningskärlen inte längre till (är ofta fulla) utan det blir att kasta plast och pappersförpackningarna till
förbränning. Även om man sorterat.
Och det börjar allt oftare bli fullt i metall / glasåtervinningen så de hamnar väl snart också till förbränning ?

Just nu dröms det om el. Alla fordon ska gå på el. (Utom eventuellt militärens ?)
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Kina är väl numera ändå ett väldigt kapitalistiskt land? Om än med mycket kommunistiska inslag.
Jag skulle nog betrakta det som en diktatur med kapitalistisk utrikespolitik. De har väldigt lätt för att anpassa saker internt för att få fördelar på andra marknader. Kommunismen finns väl kvar enbart på plakaten för att blidka folket. I praktiken är det en överklass som styr över resten. Inte riktigt klassisk kommunism som den var tänkt.
 
Nyheter
Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Top