Two stroke man
Gudomlig sporthojare
Man klarar sig med en lådcykel, det handlar bara om att ha rätt tankemönster.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Hängde på en airstream bakom en cheva pickup och körde 40+ mil igår kväll. Ett tankstopp på knappa fem minuter.
Klarar en Model X eller Cybertruck det? Hur lång är räckvidden med 3-3.5 tons släp och två bågar på flaket?
Eller jag kanske ska ”tänka om”...? Jag är för elbilar, men det måste finnas förståelse för att de inte passar för alla, överallt, och i alla situationer.
Man klarar sig med en lådcykel, det handlar bara om att ha rätt tankemönster.
Jag läste om ett pensionerat par i norrland som köpte en tessla model s logrange och hängde på sin 7 meters boggi husvagn dom hade aldrig kört elbil tidigare o drog i väg på en europa tripp med detta ekipaget.
Snitt på en laddning mef husvagn var 36mil sedan ett stopp o ladda men laddning var kostnads fri minns inte riktigt vad dom sparade i bränsle kostnad på 600mil körning i europa men det var inga problem med att få laddning oavsett var dom var någonstans.

Av någon anledning provocerar ny teknik vissa, men utvecklingen står ju inte still för det. Miljöpartiet har dock ingen del alls i det förutom möjligen att driva igenom vissa statsfinansiella beslut som får stor inverkan på enskilda människors kortsiktiga ekonomi. Det är där tondövheten kan bli stor.
Jag tror inte det är ny teknik som provocerar (förutom möjligen om man är teknikfientlig miljöpartist), utan att inte få bestämma själv, eller att människor som inte har en aning om andras livssituation ändå kommer med moraliska pekpinnar om hur andra skall leva sina liv.
Men det är ju ändå Miljöpartiets affärsidé?
Att visa på att praktiska lösningar i de flesta fall redan finns är inte att förespråka miljöpartism.
Men det är ju ändå Miljöpartiets affärsidé?
Att visa på att praktiska lösningar i de flesta fall redan finns är inte att förespråka miljöpartism.
Det låter ju bra i teorin, men i praktiken finns ett litet aber. Sist jag shoppade bil (ett halvår sedan) fanns nämligen inga elbilar alls som uppfyllde min kravspec.
Jag vill ha prestanda som motsvarar 250 fossilhästar (ej att förväxla med förgasarhästar), fyrhjulsdrift, hög markfri gång, herrejösses släpvagnsvikt och naturligtvis en räckvidd som gör att jag kan ta mig en bra bit in i fjällvärlden utan att vara nervös. Jag bedömer att jag behöver detta då jag varje år gör dels trettio till fyrtio arbetsrelaterade "flygplatspendlingar" a 20 mil, dels tiotalet privata snöskoterresor a 20-100 mil med fullastad släpvagn på måttligt framkomliga landsvägar. Och hela kalaset får gärna landa under halvmiljonen.
Men jag hittade ingen sådan elbil så jag fick vackert fortsätta att vara dum.
Kommer dom alltid vara gratis, eller är det bara för att locka köpare nu? Och att bara ladda en halvtimme-timme medan man käkar, det funkar ju om det alltid finns lediga ladduttag. Med ökat antal elbilar så kommer ju bil per uttag-kvoten öka, och med en timmes kö till laddningen, hur kul blir det då?En longrange kommer nog 25 mil med jättehusvagnen och om man kör 50 mil om dagen innebär det en halvtimmes paus när man ändå äter lunch så det går nog utmärkt i de flesta (säkert inte alla) fall. 2250 kilo räcker till de flesta husvagnar och skotersläp och den bilen har funnits i 4-5 år redan även om räckvidden blivit bättre för varje år. Gratis laddning på Supercharger har både S och X. Så visst "funkar" det i de flesta (inte alla) fall redan idag. I många fall också betydligt bättre skall man komma ihåg.
Hur många mackar behövs det? Och varför?
Hur ska vi kunna köra hoj om det inte finns några mackar? Många mackar stänger redan idag pga vinstkrav som inte gör dom tillräckligt lönsamma, och med färre volymkunder så lär fler klappa igen. Ingen kommer ha igång sin mack för att nostalgiskt tanka någon hoj då och dåNär det kommer till motorcyklar för hobbybruk så tror jag snarare att de räddat fler liv än vad de förolyckat. Att köra motorcykel kan för mig jämföras med att meditera då alla tankar är fokuserade i nuet och alla problem blir borta för en stund. Till och med en miljöpartist borde förstå att det är värt att behålla saker som gör människor lyckliga när de ser hur många som tar sina egna liv. Utsläppen hos hobbyfordon kommer dessutom bli försumbara när nästan all transport sker på ren el. Det är i alla fall någonting jag kommer argumentera med för att skapa ett sunt debattklimat mellan oss som har fordon som hobby samt de som är mot ICE.

Supercharger kommer alltid att vara gratis för de som köpt den med gratis laddning. För övriga är det självkostnadspris.
Varje laddstation har rätt många chargers och relativt lätt utbyggbart när det behövs fler.
Kö är i princip okänt i Teslavärlden men det är vardag för alla andra än så länge.
Buy quality, cry once
Hur ska vi kunna köra hoj om det inte finns några mackar? Många mackar stänger redan idag pga vinstkrav som inte gör dom tillräckligt lönsamma, och med färre volymkunder så lär fler klappa igen. Ingen kommer ha igång sin mack för att nostalgiskt tanka någon hoj då och då![]()
Det säljs fortfarande nya bensinbilar. Det är väl rimligt att tro att de kommer få rulla på vägarna i minst 20 år innan de ska fasas ut. Därför tror jag inte att bensinstationerna kommer bli helt borta inom de närmaste 20 åren. Däremot får man nog leva med att ta en omväg för att tanka eller att ha med Rotopax om det blir glesare mellan mackarna.
Om 20 år har garanterat batteritekniken utvecklats och nätverket av laddstationer ökat kraftigt. I Norge kan du ofta ladda din bil hos privatpersoner som lagt ut sina hemladdare via app. Med den möjligheten kommer det finnas 32(+?) ampere laddare tillgängliga nästan överallt (till och med långt ut i skogen/på fjället) i tillägg till snabbladdare. Så jag är personligen inte så orolig för elbilar kommer bli ett stort problem för oss motorcyklister.
|
|
Mälaren Runt fyller 40 år
Nu på lördagen den 15 augus... |
|
|
Steve Holcombe klar för GGN!
Pressmeddelande 2026-08-10 ... |
|
|
Nya Chief Vintage Sturgis
I samband med 86:e Sturgis ... |