Miljöbil, vad ska man tänka på?

sportarn

Team Gasar tills det rasar!
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Yamaha R1-00 *såld*
Ska inskaffa ny bil och eftersom jag bor centralt i gbg känns det som ganska vettigt med en miljöbil. Men den första frågan man stöter på är vilken man ska välja. Ska man välja etanol som jag personligen tycker drar för mycket och det känns som det är väldigt täta serviceintervaller på, eller ska man välja en småbil som man kommer se väldigt konstig ut i med mina 191 cm? Har visserligen testat några och tycker man åker helt ok i många småbilar.
Känns som marknaden svämmar över av etanol-bilar.
Gasbil eller hybrid går bort då gasen inte är tillräckligt utbyggd och hybriderna ligger inte i försvarbar prisklass ännu.

CitroenC1/Peugeot107/Toyota Aigo. Perfekt som citybil och man sitter bekvämt trots 192cm. Drar med min inspirerade gasfot under 0,5L/mil...

Nya Audi A4 2,0 TDIe kanske? 100kW TDI-motor med start/stopteknik som släpper ut 119g co2/km.

håller med Boris JR, tror du skulle trivas i en 107/c1/aygo.
tänker du på säkerhet så går dock aygon bort då den ej går att få med esp som dock är standard på 107 och c1.
dessa bilar går grymt billigt och är billiga att serva och försäkra med mera. ett plus i kanten är väl för oss motorcyklister motorn på 1Liter som är 3 cylindrig och på högvarv låter som en gammal triumph mc. annars är det dock inget effekt monster.

Iq, den är väl miljöbil? Riktigt skön bil faktiskt, fick man plats med barnvagn och sånt skit i den så skulle jag köpa en direckt!
Såg dessutom att du kan "hyra" den för 2099:-/månad inklusive ALLT utom drivmedel. Riktigt vettigt pris faktiskt, och kan man stå ut med tanken på att inte äga bilen själv så är det nog ganska oslagbart. Anser jag...

Haft en Citroen C1 och den gick snålt,men satan vilken trött maskin.
Närmast obefintlig isolering innebär också att med dubbdäck blir det olidligt.

Ähh, i centrala Göteborg kvittar det ju men det är värre om man ska pendla landsväg/motorväg :brinnerup
Peugeot kan jag inte rekommendera då de har taskig kvalité på sina billigare modeller, jag talar av egen erfarenhet.
Toyota har ju inte gjort någon dålig bil förr så jag tror inte de skulle börja nu :tummenupp
IQ

Ähh, i centrala Göteborg kvittar det ju men det är värre om man ska pendla landsväg/motorväg :brinnerup
Peugeot kan jag inte rekommendera då de har taskig kvalité på sina billigare modeller, jag talar av egen erfarenhet.
Toyota har ju inte gjort någon dålig bil förr så jag tror inte de skulle börja nu :tummenupp
IQ

Alla tre är ju samma bil.
Toyotamotor och elkomponenter.
Det enda fransmännen bidragit med är framstolarna.
Aygo:n har elvärmda säten,inte Cittran.

Alla tre är ju samma bil.
Toyotamotor och elkomponenter.
Det enda fransmännen bidragit med är framstolarna.
Aygo:n har elvärmda säten,inte Cittran.

Missade Aygon, kanske ännu bättre alternativ än IQ. Men vadå samma bil, Peugeot är väl egen konstruktion eller har de äntligen insett att de inte kan tillverka bilar?

Det är ju lite småsvårt att kombinera lågt inköpspris med obefintlig bränsleförbrukning och häftiga egenskaper....

Ja ljudisoleringen är inget att hänga i julgranen och prestandan är inte jättehäftig även om jag får säga att 1L 3cyl svarar betydligt bättre på varv än vad andra 1,2-1,4L snålmotorer i mycket annat gör.

Den stora paradgrenen tycker jag dock priset är framförallt när man fick miljöbilspremien. För 90kkr så tycker jag den både har bättre finish och komfort än Hyundai/Kia/Ford ka/skoda Fabia för motsvarande pengar...

Men visst kan man lägga 130-150kkr istället på en liten miljöbil eller rent utav +200kkr för något större så skall man givetvis göra det...

Missade Aygon, kanske ännu bättre alternativ än IQ. Men vadå samma bil, Peugeot är väl egen konstruktion eller har de äntligen insett att de inte kan tillverka bilar?

Peugot107/Citroen c1/Toyota Aygo är precis samma bil och sätts ihop i en gemensam fabrik i Tjeckien....

Nackdelen med IQ är att den är strikt tvåsitsig. Iof är baksätet i C1 inte stort men det är skönt att ha om man ibland måste transportera 4 pers en kortare bit...

Last edited:

Just den här modellen är tillverkad av samma komponenter,endast kosmetiska skillnader,front,bakljus osv.

edit:det är ju naturligtvis inget fel på bilarna,bara man är medveten om vad man köper.
Ruskigt lättparkerade,oerhört bräckliga stötfångare,eller vad plastbitarna skulle kunna kallas.

Last edited:
Det som det satsas på just nu inför framtiden är biogas - är det verkligen inte tillräckligt utbyggt i en region som Gbg? Kolla www.fordonsgas.se och klicka på "Sök tankställe via karta" till höger.
Jag kan inte påstå att jag har stenkoll, men jag köpte in ett gäng Mercedes skåpbilar till mitt gamla jobb som gick på biogas/bensin - dvs när gasen inte fanns tillgänglig så tankade man bensin. Funkade väldigt bra driftsmässigt, men jag har ingen aning om det finns för personbilar och hur de i sådana fall ligger i pris.

Hade nog satsat på en C1/107 om jag hade köpt bil nu. Dels för att den är sjukt smidig och drar lite sopp. Tråkiga är ju dock att man inte direkt kan lasta något mer än ett gäng matkassar.

Som nämnt ovan, en Volvo BiFuel hade kanske varit nåt? I GBG finns det ju gott om tankställen.

Skulle lätt kunna tänka mig en sånhär.

Hade satsat på en Opel Corsa diesel. Miljöklassad, tysk kvalité och försvarligt pris. Går väldigt bra får jag säga, dock lite törstigare om man ska köra motorväg mycket pga låg utväxling. Men annars under 0,5l/mil. Går att lasta in massa skit i den oxå :)

Lupo 3L
eller som Esquire skrev, nya A4 tdi är också en miljöbil.
annars är ju nya passaten ( gas )en given vinnare i miljöbilssammanhang.
du kommer drugt 100 mil på en tank ( både gas & bensin )
Dessutom OM du skall ha den som tjänstebil så kostar den nästan gratis.

Bmw släpper en 320d med ca 160 hk som skulle släppa ut 113g eller nått sånt :tummenupp

annars är ju nya passaten ( gas )en given vinnare i miljöbilssammanhang.
du kommer drugt 100 mil på en tank ( både gas & bensin )
Dessutom OM du skall ha den som tjänstebil så kostar den nästan gratis.

Styvfar plockade ut en 1.4 gaspassat för nån månad sedan, jävlar vad billigt det blev för honom! Skillnaden i pengar var enorm mot tex Saab och Volvo när utrustning mm skulle på, och bilfan går ju riktigt bra också med 150hk turbo/kompressor.
Att den går riktigt billigt både på gas och bensin är ju ett stort plus, och inte bara som tex Saaben billig på papper men svindyr att tanka.

jag använder min pegga 107 till pendling. ljud,, javisst men de går billigt.
helt ok bil, varvar man lite är den inte så klen iaf.
verkar vara hyffsad kvalite. servicar är billiga, kamkedja som de flesta nya småbilar.

ska man sen köpa nytt som jag gjorde samt byta in bil så är de bara åka mellan handlarna och spela ut dom på priser samt utrustning med tanke på att de i princip är samma bilar, dom vet de och dom vill sälja. :tummenupp

Styvfar plockade ut en 1.4 gaspassat för nån månad sedan, jävlar vad billigt det blev för honom! Skillnaden i pengar var enorm mot tex Saab och Volvo när utrustning mm skulle på, och bilfan går ju riktigt bra också med 150hk turbo/kompressor.
Att den går riktigt billigt både på gas och bensin är ju ett stort plus, och inte bara som tex Saaben billig på papper men svindyr att tanka.

Krävs det dyrare soppa till saaben :va

:kundeintehållamig

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP