Steffo B sa------Hybrider innehåller en massa svindyra batterier som förr eller senare går sönder. Dessutom sparar man inget bränsle på en sådan om man inte kör mer eller mindre uteslutande stadskörning. Landsväg får man bara extravikt att släpa på vilket ger nästan högre bränsleförbrukning.
hybridernas batteri går sönder någon gång, det har du rätt i, men toyotas prius har nu funnits i 11 år och vad jag vet och här på verkstaden så har ej batterierna tagit slut eller gått sönder ännu. vi ar aldrig bytt något på denna verkstaden och vi har sålt toyota sen innan prius fanns och jag tror att det enbart bytts ett fåtal i hela sverige under prius tiden och detta har varit pga feltillverkning eller liknande ej för att dom tagit slut. så en hybrid hade jag ej varit rädd för att köpa.
dock tycker jag att hybriderna fportfarande är för dyra för att vara intressanta att handla om man vill åka bil och ha en billig total kostnad.
Nej det är klart att dom håller ett tag men typiskt sett brukar ju batterier hålla för 500-1000 laddningscykler innan man anser att dom är uttjänta.
Den som kör bilen kommer ju inte att märka så mycket av att batterierna tappat kapacitet annat än att bilen går mindre på batteri och mer på bensin.
dom tar ju inte tvärslut utan försämras gradvis.
Sen är det ju så att Toyotas uppgifter om bränsleförbrukningen får tas med en nypa salt. I alla dom tester av Prius som jag läst så har Prius dragit rejält mycket mer än dom uppgivna siffrorna. Jag har för mig att det har varit frågan om närmare 30% högre förbrukning än fabriksuppgiften.
sen är det ju så att om man kör mestadels landsväg så är det ju bara dödvikt man släpar på då man inte har någon direkt nytta av hybridsystemet vid jämn fart på landsväg.
Riktigt så enkelt är det inte.. Hade en smart tidigare, jätte snål så länge du höll dig i stan. Fick du för dig att köra E4a eller annat dumt så kunde du räkna med att hamna över litern / mil. Diesel är såklart bättre där men man bör endå titta upp hur bilen ligger i förhållande till ens behov.
Tror det va topgear som lyckades få det till att en Bmw M3 drog mindre än en Toyota Prius under samma förhållanden
Ja. Och det har nog att göra med luftmotståndet.
en Smart är inte direkt strömlinjeformad. Att den sedan ser ut att vara direkt hemsk i landsvägsfart är en annan sak.
Jämför man bilar i ungefär samma storleksklass och med ungefär samma utformning så får man generellt en högre förbrukning med större motor även vid samma körsätt.
Självklart måste man se till vilka behov man har. Kör man väldigt lite så är det inte motiverat att köra en diesel då skatten är dyrare (Även om en miljöklassad dieselbil är relativt billig i skatt). Då är det bättre med en bensinare.
Kör man uteslutande stadstrafik så kan man spara bränsle med hybridsystem.
Men för dom flesta bilister så är en snål diesel ett relativt fördelaktivt alternativ rent ekonomiskt. Man behöver inte upp i mycket mer än 1000 mil om året för att det ska bli frågan om marginella skillnader i ägande och driftskostnader.