Miljöbil, vad ska man tänka på?

Känns rätt skenheligt att man kan köra miljö bilar på vanlig bensin. Jag skulle inte stirra mig blind på förbrukningen då den inte har särskilt stor betydelse om man inte kör väldigt många mil eller tillbringar mycket tid i stadskörning. Värdeminskningen är ändå den största kostnaden när man summerar sitt bilägande. I alla fall om man avser nyare bilar. De så kallade miljöbilarna är inget undantag.

Köp en lagom bensinsnål bil som är praktisk att använda.

Känns rätt skenheligt att man kan köra miljö bilar på vanlig bensin. Jag skulle inte stirra mig blind på förbrukningen då den inte har särskilt stor betydelse om man inte kör väldigt många mil eller tillbringar mycket tid i stadskörning. Värdeminskningen är ändå den största kostnaden när man summerar sitt bilägande. I alla fall om man avser nyare bilar. De så kallade miljöbilarna är inget undantag.

Köp en lagom bensinsnål bil som är praktisk att använda.

Anledningen till miljöbilsvalet var nog mest att man får gratis parkering inom GBG stad och det är ändå bortåt en 500kr/mån + parkeringen på jobbet....

En lite större diesel med miljöbilsstämpel hade jag handlat.

Citroen C4 HDi med automatlåda, 110 häst och 0,35 på landsvägen är ett ypperligt förslag...

/ Jens

Nackdelen med IQ är att den är strikt tvåsitsig. Iof är baksätet i C1 inte stort men det är skönt att ha om man ibland måste transportera 4 pers en kortare bit...

Fel! Den är lätt fyrsitsig. :mattias
iq_seating.jpg

Skulle lätt kunna tänka mig en sån, en känsla som blir mer påträngande för varje gång man ska fickparkera in 18 meter volvo nånstans där många battlar om platser.. :gnissla

Har TS nämnt någon budget? Provkörde en Prijus för några veckor sen och den var inte alls så trött som jag hade föreställt mig! Tyst var den oxo och enligt trippmätaren bra snål i stadstrafik! http://www.blocket.se/kalmar/Toyota_Prius_Hybridbil_23346324.htm?ca=11&w=3 Billigare än en ny aygo/iq?

Anledningen till miljöbilsvalet var nog mest att man får gratis parkering inom GBG stad och det är ändå bortåt en 500kr/mån + parkeringen på jobbet....
Precis. Har ingen större lust att pröjsa 6000 om året bara för att parkera bilen på gatan...
Känner mig faktiskt inte mycket klokare än, mer än att jag förstår att etanol är det inte speciellt många som förespråkar. Opeln har en polare som verkar hyfsat nöjd. Cittra har jag aldrig varit någon stor fantast utav, men vem vet de kanske är betydligt bättre nu. Toyota har ju bra rykte om sig.
Känns som det får bli att ut o kika runt hos bilhandlarna!

Jag misstänkte att det lågt något sådant bakom. Här i Helsingborg har de något liknande men jag tror man kommer att ta bort den förmånen med tiden. Man får sammanställa alla aspekter innan man dras med i lockelsen. Personligen har jag inte mycket att tjäna på att köpa en miljöbil. Som jag skrev i förra inlägget tycker jag det är skenheligt att köpa en etanolbil och köra den på bensin vilket jag är övertygad om att de allra flesta gör. De riktigt små bensinsnåla bilarna drar inte särskilt mycket bensin, men är å andra sidan inte speciellt användbara om man inte avser att köra i stan med dem.

Tittar man på informationen från Helsingborgs stad ser man att man maximalt får stå fyra timmar i följd och att man har undantagit vissa centralt placerade parkeringsplatser.

Tillståndet gäller mellan från 1 december 2008 till och med den 31 december 2010. Efter det står det skrivet i stjärnorna vad som händer.

http://www.helsingborg.se/templates/StandardPage.aspx?id=30311&epslanguage=SV

Hur det ser ut i Göteborg vet jag inte, men jag skulle noga kolla vad som gäller om det skulle vara aktuellt med miljöbil.

C1, Aygo och 107 är i grunden samma bil. Här kan ni läsa en jämförelse mellan dem:

http://www.teknikensvarld.se/provkorningar/citroen_1/c1107aygo/index.xml

Jag har kört en C1 vid ett tillfälle och tycker inte att det är mycket till bil. Då hade jag nog hellre köpt en Smart. Någonstans tycker jag de hör hemma i städer nere på kontinenten med små gränder till vägar inne i städerna. Personligen hade jag nog tittat på en bil i Golf klassen. Mycket mer användbar på alla sätt och vis.

Tja. Etanolbil är skit. Dom drar bara en djävla massa bränsle.
Flickvännens lilla C30 Flexifuel drar nästan lika mycket som min Audi S6 från 95 och det är inte direkt smickrande enligt mig. En modern och ganska liten (Golfklass ungefär) miljöbil ska inte dra lika mycket som en högprestanda, fyrhjulsdriven lyxbil i storbilsklassen från andra sidan milennieskiftet helt enkelt.

Hybrider innehåller en massa svindyra batterier som förr eller senare går sönder. Dessutom sparar man inget bränsle på en sådan om man inte kör mer eller mindre uteslutande stadskörning. Landsväg får man bara extravikt att släpa på vilket ger nästan högre bränsleförbrukning.

Det enda rätta enligt mig är att satsa på en liten diesel eller liknande. När man börjar syntetisera fram diesel från diverse olika källor så kommer den att funka utmärkt på det. Dessutom går det att köra en dieselmotor på ren etanol med endast mindre modifieringar. Syntetisk diesel är på gång. Dessutom kan man köra djäkligt långt mellan tankningarna med en diesel.

En annan sak med bilar med små motorer. De är inte särskilt snåla när de belastas.

Sant. Men en Diesel är inte så känslig som en bensinare och en liten motor på full gas drar i alla fall mindre än en stor motor på full gas.
Den största delen av tiden använder man ju faktiskt bara bilen till att skjutsa sitt eget arsle till jobbet och det är inte så stor belastning.

Precis. Har ingen större lust att pröjsa 6000 om året bara för att parkera bilen på gatan...
Känner mig faktiskt inte mycket klokare än, mer än att jag förstår att etanol är det inte speciellt många som förespråkar. Opeln har en polare som verkar hyfsat nöjd. Cittra har jag aldrig varit någon stor fantast utav, men vem vet de kanske är betydligt bättre nu. Toyota har ju bra rykte om sig.
Känns som det får bli att ut o kika runt hos bilhandlarna!

Nej. Det kan jag förstå. Å andra sidan kan du inte stirra dig blind på det.
I Stockholm så behövde ju inte miljöbilarna betala tränsgelavgifterna under försöken så det var ganska många som köpte miljöbilar pga det.
sen permanentades det och plötsligt var miljöbilarna också tvungna att betala för att åka i stan. Samma tror jag det blev med parkeringarna om jag inte missminner mig.

Det finns alltså en viss risk för att du köper en dyrare bil bara för att slippa parkeringen och om några månader måste du ändå betala parkeringen för att dom kommer på att deras intäkter för parkering minskar annars.

Last edited:
Steffo B sa------Hybrider innehåller en massa svindyra batterier som förr eller senare går sönder. Dessutom sparar man inget bränsle på en sådan om man inte kör mer eller mindre uteslutande stadskörning. Landsväg får man bara extravikt att släpa på vilket ger nästan högre bränsleförbrukning.

hybridernas batteri går sönder någon gång, det har du rätt i, men toyotas prius har nu funnits i 11 år och vad jag vet och här på verkstaden så har ej batterierna tagit slut eller gått sönder ännu. vi ar aldrig bytt något på denna verkstaden och vi har sålt toyota sen innan prius fanns och jag tror att det enbart bytts ett fåtal i hela sverige under prius tiden och detta har varit pga feltillverkning eller liknande ej för att dom tagit slut. så en hybrid hade jag ej varit rädd för att köpa.
dock tycker jag att hybriderna fportfarande är för dyra för att vara intressanta att handla om man vill åka bil och ha en billig total kostnad.

Sant. Men en Diesel är inte så känslig som en bensinare och en liten motor på full gas drar i alla fall mindre än en stor motor på full gas.
Den största delen av tiden använder man ju faktiskt bara bilen till att skjutsa sitt eget arsle till jobbet och det är inte så stor belastning.

Riktigt så enkelt är det inte.. Hade en smart tidigare, jätte snål så länge du höll dig i stan. Fick du för dig att köra E4a eller annat dumt så kunde du räkna med att hamna över litern / mil. Diesel är såklart bättre där men man bör endå titta upp hur bilen ligger i förhållande till ens behov.

Tror det va topgear som lyckades få det till att en Bmw M3 drog mindre än en Toyota Prius under samma förhållanden :tummenupp

Tror det va topgear som lyckades få det till att en Bmw M3 drog mindre än en Toyota Prius under samma förhållanden :tummenupp

Korrekt. De körde efter varandra på bana, vid full attack med priusen kunde m3an ligga bakom och cruisa med lägre bränsleförbrukning...

Steffo B sa------Hybrider innehåller en massa svindyra batterier som förr eller senare går sönder. Dessutom sparar man inget bränsle på en sådan om man inte kör mer eller mindre uteslutande stadskörning. Landsväg får man bara extravikt att släpa på vilket ger nästan högre bränsleförbrukning.

hybridernas batteri går sönder någon gång, det har du rätt i, men toyotas prius har nu funnits i 11 år och vad jag vet och här på verkstaden så har ej batterierna tagit slut eller gått sönder ännu. vi ar aldrig bytt något på denna verkstaden och vi har sålt toyota sen innan prius fanns och jag tror att det enbart bytts ett fåtal i hela sverige under prius tiden och detta har varit pga feltillverkning eller liknande ej för att dom tagit slut. så en hybrid hade jag ej varit rädd för att köpa.
dock tycker jag att hybriderna fportfarande är för dyra för att vara intressanta att handla om man vill åka bil och ha en billig total kostnad.

Nej det är klart att dom håller ett tag men typiskt sett brukar ju batterier hålla för 500-1000 laddningscykler innan man anser att dom är uttjänta.
Den som kör bilen kommer ju inte att märka så mycket av att batterierna tappat kapacitet annat än att bilen går mindre på batteri och mer på bensin.
dom tar ju inte tvärslut utan försämras gradvis.

Sen är det ju så att Toyotas uppgifter om bränsleförbrukningen får tas med en nypa salt. I alla dom tester av Prius som jag läst så har Prius dragit rejält mycket mer än dom uppgivna siffrorna. Jag har för mig att det har varit frågan om närmare 30% högre förbrukning än fabriksuppgiften.

sen är det ju så att om man kör mestadels landsväg så är det ju bara dödvikt man släpar på då man inte har någon direkt nytta av hybridsystemet vid jämn fart på landsväg.

Riktigt så enkelt är det inte.. Hade en smart tidigare, jätte snål så länge du höll dig i stan. Fick du för dig att köra E4a eller annat dumt så kunde du räkna med att hamna över litern / mil. Diesel är såklart bättre där men man bör endå titta upp hur bilen ligger i förhållande till ens behov.

Ja. Och det har nog att göra med luftmotståndet.
en Smart är inte direkt strömlinjeformad. Att den sedan ser ut att vara direkt hemsk i landsvägsfart är en annan sak.
Jämför man bilar i ungefär samma storleksklass och med ungefär samma utformning så får man generellt en högre förbrukning med större motor även vid samma körsätt.

Självklart måste man se till vilka behov man har. Kör man väldigt lite så är det inte motiverat att köra en diesel då skatten är dyrare (Även om en miljöklassad dieselbil är relativt billig i skatt). Då är det bättre med en bensinare.
Kör man uteslutande stadstrafik så kan man spara bränsle med hybridsystem.
Men för dom flesta bilister så är en snål diesel ett relativt fördelaktivt alternativ rent ekonomiskt. Man behöver inte upp i mycket mer än 1000 mil om året för att det ska bli frågan om marginella skillnader i ägande och driftskostnader.

Last edited:
Nej. Det kan jag förstå. Å andra sidan kan du inte stirra dig blind på det.
I Stockholm så behövde ju inte miljöbilarna betala tränsgelavgifterna under försöken så det var ganska många som köpte miljöbilar pga det.
sen permanentades det och plötsligt var miljöbilarna också tvungna att betala för att åka i stan. Samma tror jag det blev med parkeringarna om jag inte missminner mig.

Troligtvis kommer det försvinna nån gång, men ännu har det ej varit uppe för diskussion så det dröjer säkert några år och under den tiden kan man spara lite pengar. Sen vet man inte vart man bor om 2 år. Att sen få en bil som drar under halvlitern milen är ju inte helt fel heller.

De flesta miljöbilar är crap tycker jag för de är oftast usla som dragbilar.

Jo, så kan det vara, dock är det ej någon 6 m husvagn som jag tänkt hänga efter. Vill inte ens ha drag på den... Men det finns några bra dragbilar oxå
Lexus

Jag citerar Jeremy Clarkson i Topgear: That is like putting a 9v battery into my Hummer and call it a hybrid....

Jag uppfattar det som att du ska köpa en fabriksny bil. Och att ekonomin är högprioriterad.

Då tror jag att en miljöklassad dieselbil är svårslagen. Syrran var och tittade på en Kia Cee´d kombi härom veckan. Den blandade förbrukningen var 0.45 l/mil, och skatten är fri de första 5 åren. Och 7 års nybilsgaranti. De säljer ut dem för 145.000:- nu vilket gör kalkylen minst sagt förmånlig. För att vara en fabriksny bil vill säga..

Som parantes kan nämnas att det enligt uppgift är samma 1.6-litersmaskin som i den som inte är miljöbilsklassad, det är bara mjukvaran som skiljer. Vilket innebär att de som inte tänker på de moraliska aspekterna med enkla grepp kan få "fulleffekt" 115 dieselhästar men ändå köra otrimmat. Och åtnjuta miljöbilens förmåner.

http://www.kia.se/showroom/ceed.aspx

http://www.teknikensvarld.se/provkorningar/kia/kia-ceed-1-6-crdi-eco/index.xml

Last edited:
Nej det är klart att dom håller ett tag men typiskt sett brukar ju batterier hålla för 500-1000 laddningscykler innan man anser att dom är uttjänta.
Den som kör bilen kommer ju inte att märka så mycket av att batterierna tappat kapacitet annat än att bilen går mindre på batteri och mer på bensin.
dom tar ju inte tvärslut utan försämras gradvis.

Sen är det ju så att Toyotas uppgifter om bränsleförbrukningen får tas med en nypa salt. I alla dom tester av Prius som jag läst så har Prius dragit rejält mycket mer än dom uppgivna siffrorna. Jag har för mig att det har varit frågan om närmare 30% högre förbrukning än fabriksuppgiften.

sen är det ju så att om man kör mestadels landsväg så är det ju bara dödvikt man släpar på då man inte har någon direkt nytta av hybridsystemet vid jämn fart på landsväg.

Ja. Och det har nog att göra med luftmotståndet.
en Smart är inte direkt strömlinjeformad. Att den sedan ser ut att vara direkt hemsk i landsvägsfart är en annan sak.
Jämför man bilar i ungefär samma storleksklass och med ungefär samma utformning så får man generellt en högre förbrukning med större motor även vid samma körsätt.

Självklart måste man se till vilka behov man har. Kör man väldigt lite så är det inte motiverat att köra en diesel då skatten är dyrare (Även om en miljöklassad dieselbil är relativt billig i skatt). Då är det bättre med en bensinare.
Kör man uteslutande stadstrafik så kan man spara bränsle med hybridsystem.
Men för dom flesta bilister så är en snål diesel ett relativt fördelaktivt alternativ rent ekonomiskt. Man behöver inte upp i mycket mer än 1000 mil om året för att det ska bli frågan om marginella skillnader i ägande och driftskostnader.

1000 laddnings cykler vet jag inte om jag håller med om, kollar man toyotas strategi i programvaran till hybridsystemet så är 1000 laddnings cykler bara ca en eller ett par veckors normal körning. och sen vet jag det där med bränsle förbrukning och landsväg, men nu var det stadskörning som Ts prata om, annars håller jag med om det du sa.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT