Mile High Club, 10000-meters klubben

Äru medlem?

• Antal röstningar
    0
Oj vad du har koll. Jo jag kallar det Kallinge när jag pratar om militärflyget ty jag har en kompis som flyger Hkp 4 där, då är det Kallinge. Beställer jag flygbiljett så säger jag Rby. Lite sqitsat

Jag brukar stå vid BP-cisternen och glo när de startar med 39.orna.
Det är vid sidan om banänden på bana 1 om jag fattar dig rätt, vid hyrbilsparkeringen. Låter bra redan där! :D

På mitt jobb har vi en flygmotoravdelning, benämd just flygmotor. De höll förr till på 5:e och högsta våningen. Vid hissarna när man kom upp till den våningen hade ngn skrivit en cool skylt: "Flygmotor. Så högt man kan låta" :D

Man är väl nörd :tungan

Jag tror jag vet var du står, jag kör ändå förbi varje dag när jag jobbar så kan kolla exakt imorrn :D Om jag ser dig där så kommer jag och knackar dig på axlen, bara förvarnar dig så du inte blir rädd :mattias

Du har ingen bild på skylten? :D

Avundsjuk!
Va jobbar du med?:D

Jag jobbar inne på Saab-området i Linköping, vår parkering är precis bakom startbanan så ibland när man åker till jobbet så gungar bilen till när man passerar Gripen som ska till att starta fast man blir inte direkt förvånad eftersom det hörs rätt bra innan. :D

Kul också ute på Sviestad som ligger i andra änden av flygfältet, man ser direkt vilka som är Stockholmare på träningarna för de stirrar upp i skyn när Gripen passerar.

Jag jobbar inne på Saab-området i Linköping, vår parkering är precis bakom startbanan så ibland när man åker till jobbet så gungar bilen till när man passerar Gripen som ska till att starta fast man blir inte direkt förvånad eftersom det hörs rätt bra innan. :D

Kul också ute på Sviestad som ligger i andra änden av flygfältet, man ser direkt vilka som är Stockholmare på träningarna för de stirrar upp i skyn när Gripen passerar.

jag jobbade förut på Skyways när det låg i Linköping. Då brakade till rätt så bra i vår hangar (granne med terminalen) när nästan alla 39or vände upp häcken mot vår öppna hangarport och drog på fullt. :yoparty :yoparty

ESDF är ICAO koden på Ronneby flygplats, vet itne riktigt vad man kan jämföra det med, ft kanske vet? Men, id-nummret för Ronneby flygplats eller nåt :gnissla Vad ESDF står för vet jag faktiskt inte... Arlands ICAO kod är ESSA, och den koden känns mer logisk
E Europa
S Sverige
S Stockholm
A Arlanda

Fast jag tror det inte har nånting med det att göra ens.. Landvetter har tex ESGG, London-Heathrow EGLL, Los Angeles Internatonal KLAX. Sen en som poppar upp i mitt huvud som är lite halv logisk så där är KJFK, John F. Kennedy International. Fast jag vet inte riktigt hur det där funkar. Jag vet ärligt talat inte alls hur det funkar :gnissla

ES är landskoden för Sverige. Europa hade varit en logisk tolkning. EG är England, ED Tyskland, EK Danmark o s v. Men sen blir det spännande när man kommer ner i Sydeuropa, för då blir det förstabokstav L istället. Frankrike är LF, Italien LI...

Tredje bokstaven anger i grova drag region. ESM = Södra Sverige, ESS Stockholmsområdet, ESG = Göteborgsflygplatserna, ESN Norra Sverige. Dock är militära/f d militära flygplatser undantag. ESPA = Luleå, ESCF = Malmen, ESDF = Kallinge o s v.

Här är hela listan.

Detta är de beteckningar som används av alla som arbetar med att få flygplanen dit de skall komma. Resebranschen och bagagehanteringsfolket har fått för sig att använda IATA-koder istället, bara för att göra förvirringen komplett. Dessa dyker alltså upp på bagagetaggar och paxens biljetter. Malmö heter ESMS i ICAO-världen men MMX när man pratar IATA... suck!

jag jobbade förut på Skyways när det låg i Linköping. Då brakade till rätt så bra i vår hangar (granne med terminalen) när nästan alla 39or vände upp häcken mot vår öppna hangarport och drog på fullt. :yoparty :yoparty

Har också jobbat på Skyways Linköping (och ARN). Vi använde banan till at testa våra fordon på sommaren (SAAB stängde tre veckor på sommaren på den tiden).

ES är landskoden för Sverige. Europa hade varit en logisk tolkning. EG är England, ED Tyskland, EK Danmark o s v. Men sen blir det spännande när man kommer ner i Sydeuropa, för då blir det förstabokstav L istället. Frankrike är LF, Italien LI...

Tredje bokstaven anger i grova drag region. ESM = Södra Sverige, ESS Stockholmsområdet, ESG = Göteborgsflygplatserna, ESN Norra Sverige. Dock är militära/f d militära flygplatser undantag. ESPA = Luleå, ESCF = Malmen, ESDF = Kallinge o s v.

Här är hela listan.

Detta är de beteckningar som används av alla som arbetar med att få flygplanen dit de skall komma. Resebranschen och bagagehanteringsfolket har fått för sig att använda IATA-koder istället, bara för att göra förvirringen komplett. Dessa dyker alltså upp på bagagetaggar och paxens biljetter. Malmö heter ESMS i ICAO-världen men MMX när man pratar IATA... suck!

Tack! :tummenupp

De där koderna måste jag lära mig så man kan bidra till förvirringen nästa gång man bokar en biljett... Shoot them with their own gun, so to speak. :D

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT